Hírek

2008.03.15. 11:27

Botrányok vezéráldozattal

Lezárult az Antal-korszak a BKV-nál, ugyanis a 2007 elején kinevezett reformer vezérigazgató éppen egy hete lemondott posztjáról. Utódját nagyítóval kell keresni.

Vég Márton

A népszavazást leszámítva kimondottan eseménytelen vasárnapnak indult március 9-e. Aztán a kampánycsend álmosító űrjébe szinte berobbant a váratlan hír: lemondott a BKV Zrt. vezérigazgatója. Antal Attila – aki 2007 januárjától volt a közlekedési vállalat első embere – döntését megromlott egészségi állapotával, illetve a személye és családja elleni támadásokkal indokolta. Mint írta, szívbetegségével orvosi kezelés alatt áll, néhány napja életmentő műtéten esett át és még heteket kell szívszanatóriumban töltenie. „Nem mindenkinek érdeke egy működő BKV. Az általam irányított cég átvilágítása és pénzügyi konszolidációs programja rengeteg érdeket sértett. Mondhatnám úgy is sok ember lábára léptem rá” – fogalmazott Antal Attila. Hozzáfűzte: akik, és amit akartak elérték, ezért félreáll.
Valószínűleg jó ideig nem lesz még új vezérigazgatója a BKV-nak,.

Legalábbis erre utal, hogy a héten egy hónappal meghosszabbították Balogh Zsolt megbízott BKV-vezér mandátumát. Antal Attila megüresedett posztjára európai uniós pályázatot írnak ki – így tehát elvileg nem zárható ki, hogy külföldi lesz a következő vezérigazgató –, ez azonban hosszú időt is igénybe vehet. A csere történhet úgy is, hogy a tulajdonos fővárosi önkormányzat közvetlen ellenőrzés alá vonja a BKV-t, és gyakorlatilag egy politikai megbízottat nevez ki az élére. Ez a gyorsabb megoldás.
Demszky Gábor főpolgármester szerint Antal Attilának a sokat vitatott használtbusz-beszerzési tender és a cég 3 milliárd forintos tanácsadói szerződései miatt kellett távoznia.

Mint ismert, a Heti Válasz című lap néhány hete hozta nyilvánosságra, hogy a BKV vezérigazgatójának fia annál az Alfa Busz Kft.-nél dolgozott, amelyik a Volvóval közösen egyedüliként indult a vállalat használtbusz-tenderén, amely a botrány kitörésekor elállt a pályázattól. A BKV felügyelőbizottsága február végén úgy találta: jogi értelemben nem volt összeférhetetlen, hogy Antal Zsolt szerződéses viszonyban állt az Alfa Busszal, de mindenképpen szólnia kellett volna az összefonódásról. A beszerzést tartalmilag is támadták, mondván: a használt genfi Volvókat túl drágán árulja az Alfa Busz.

Emlékeztetőül: Antal Attila elődjének, Aba Botondnak is botrányok miatt kellett távoznia. Demszky Gábor bizalma akkor ingott meg a céget 13 évig dirigáló szakemberben, amikor a Combino villamosok forgalomba állításával párhuzamosan gyakorlatilag egymás után szakadtak le a felső vezetékek a Nagykörúton. Erre a BKV vezetése különböző, időnként egymásnak ellentmondó magyarázatokat adott.

Két dolog tekinthető biztosnak: az, hogy nem lesz könnyű megtalálni Antal utódját, és az, hogy az új vezérigazgatónak nehéz dolga lesz. A BKV ugyanis több mint 80 milliárd forintos adósságállománnyal, nagyjából 6 milliárd forintos hiánnyal küzd, ellenben garázsai elöregedett buszokkal zsúfoltak.

Szalagkordonok lesznek a metrólejáróknál

Hétfőtől minden olyan metró- és kisföldalatti állomáson, ahol bejárati jegyellenőrzést végeznek a BKV ellenőrei, szalagkordonnal kerítik el a mozgólépcsőkhöz, lépcsőkhöz vezető bejárati részt. Az utasok a szalaggal már találkozhattak a 3-as metró vonalán a Kőbánya–Kispest végállomáson, illetve a 2-es metró vonalán a Blaha Lujza téri megállóban, ahol a BKV  tesztelte ezek használatát. A szakemberek úgy tapasztalták, hogy a szalagkorlát nagyban megkönnyíti az utasok áthaladását a jegyellenőrzés ideje alatt, illetve még jobban visszaszorítja a bliccelést, ezért úgy döntöttek, hogy annak alkalmazását minden állomásra kiterjesztik – olvasható a BKV közleményében.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!