Hírek

2007.12.10. 17:39

Hülyézés százmillióért

A gyermekek értékítéletének fejlődésére károsnak minősítette a „Hülye, aki nem ünnepel” szlogent a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. A Media Markt értetlenül áll a döntés előtt, s bírósághoz fordul.

Tóth Marcella

[caption id="" align="alignleft" width="250"] A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság úgy ítélte meg, a cég tízéves szülinapi kampányának szlogenje károsan hat a gyermekek értékítéletének fejlődésére
[/caption]Százmillió forintra büntette a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft.-t a „Hülye, aki nem ünnepel” szlogen miatt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH). Az NFH úgy ítélte meg, hogy a cég május és június közötti időszakban futó, tízéves szülinapi kampányának szlogenje károsan hat a gyermekek értékítéletének fejlődésére. A büntetést a Közép-magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Főfelügyelősége rótta ki, huszonhárom írásos bejelentés alapján. Majd ezt hagyta jóvá másodfokon a regionális szervezeteket összefogó NFH. Az indoklásban a reklámtörvényre hivatkoznak a hatóságok. Eszerint tilos az olyan reklámábrázolás, amely károsíthatja a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését. A hatóság úgy véli, hogy a reklám silány kifejezésmódja a gyermekek személyiségét, erkölcsi fejlődését és érzékét hátrányosan befolyásolja.

Nagyon sokan panaszkodtak a kampány miatt, s a többségük éppen arra hivatkozott, hogy a szlogen káros a gyermekek erkölcsi fejlődésére – mondta el érdeklődésünkre Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főosztályvezetője. A cég korábbi jelmondata, a „Hülye azért nem vagyok”, miatt is érkezett panasz, de nem annyi, mint a szülinapi kampányra. Kathi Attila szerint ennek elsősorban a megfogalmazásbeli különbség az oka, mivel az első szlogen egyes szám első személyben van, míg a második mindenkit minősíthet, aki nem ünnepel a céggel.

Maurer Andor, a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója érdeklődésünkre annyit közölt, hogy a társaság „jogi ügynek tekinti a kérdést, amelynek lezárultával készséggel nyilatkoznak majd”. Az ügyvezető igazgató a Napi Gazdaság tegnapi számában közzétett cikkben közölte, hogy bírósághoz fordulnak. Hangsúlyozta: a kampány előtt kikérték a reklámtestület véleményét, amely nem talált etikai kifogást a reklámban. A nemzetközi vállalat több országban használta ugyanezt a szlogent, ami csak Magyarországon bizonyult törvénysértőnek. Maurer szerint a szlogenre épülő kampány mondanivalója az élet ünnepléséről, nem pedig a máshol vásárlók megbélyegzéséről szólt.

A legkisebbek összemossák a reklámot és a valóságot

„Boldog lennék, ha ez a reklám lenne a legkárosabb a gyermekek számára” – mondta el érdeklődésünkre Sas István, reklámpszichológus. Úgy véli, hogy a „Hülye, aki nem ünnepel” szlogennel nem az a baj, hogy a gyermekekre káros, hanem az, hogy mindenkit negatívan minősít. Sas István szerint különbséget kellene tenni a reklámszabályokban a kicsik életkora szerint. A négy-ötéves gyermekek csak annyit fognak fel az adott szlogenből, hogy a hordetésben lehet hülyézni, az óvodában pedig nem. A nyolc éves körüli gyerekek már jobban meg tudják különböztetni a helyest a helytelentől.

Tóth Marcella A legkisebbek összemossák a reklámot és a valóságot „Boldog lennék, ha ez a reklám lenne a legkárosabb a gyermekek számára” – mondta el érdeklődésünkre Sas István, reklámpszichológus. Úgy véli, hogy a „Hülye, aki nem ünnepel” szlogennel nem az a baj, hogy a gyermekekre káros, hanem az, hogy mindenkit negatívan minősít. Sas István szerint különbséget kellene tenni a reklámszabályokban a kicsik életkora szerint. A négy-ötéves gyermekek csak annyit fognak fel az adott szlogenből, hogy a hordetésben lehet hülyézni, az óvodában pedig nem. A nyolc éves körüli gyerekek már jobban meg tudják különböztetni a helyest a helytelentől. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság úgy ítélte meg, a cég tízéves szülinapi kampányának szlogenje károsan hat a gyermekek értékítéletének fejlődésére -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!