Hírek

2005.09.29. 00:00

Az Arany Oroszlán fittyet hány a hagyományos formákra

Az 51. Velencei Biennálé két helyszínén, a Giardini nemzeti pavilonjaiban és az Arsenale óriás kiállítótermeiben alig akad festmény vagy hagyományos technikával készült műalkotás.

Király Katalin/Velence

[caption id="" align="alignleft" width="155"] Jennifer Allora és Guillermo Calzadilla: A remény vízilója
[/caption]Az évszázados múltra viszszatekintő rendezvény a világ egyik legtekintélyesebb eseménye. Az avantgárd művészetek, új irányzatok nemzetközi találkozóhelye talán túlontúl is merész. 1A magyar pavilonban idén Kicsiny Balázs remek installációi láthatók. A magyar művész nemzetközi sikert aratott, a világ legnevesebb szakfolyóiratai méltatják munkáját.

Az Arany Oroszlán-díjat, a biennálé legnagyobb elismerését azonban csaknem mindig ugyanaz a négy nemzet osztja meg egymás között.
Amerikai, brit, német és francia művészek kapják, esetleg a házigazda jogán kerül be egy-egy olasz alkotó a díjazottak közé. Idén is „bejött a papírforma”: Thomas Schütte (Németország), Barbara Kruger (Egyesült Államok), Annette Messager (Franciaország) és a 35 év alatti, fiatal művészek kategóriájában a kakukktojás: Regina José Galindo (Guatemala).

A tárlat egyik legvitatottabb műalkotása a legjobbnak ítélt nemzeti pavilon, Franciaország kiállítása. Az egész épület egyetlen mű, Annette Messager Kaszinó című installációja. Vörös neonfelirat ragyog a pavilon oszlopcsarnokos bejárata fölött: Casino. A szó olaszul eredetileg kunyhót, majd bordélyházat jelölt, későbbi jelentése a ma is használatos.

A három terem Pinocchio története köré épül. Az elsőben az alvó – vagy talán halott – fabáb körbe-körbe vonatozik egy végtelenített, kivilágított barlangban, amelynek faláról nyugtalanító, fekete álarcos figurák figyelik. A középső teremben óriási, szél fútta vörös selyemlepel alatt a születés vagy a halál – a cethal gyomra? – jelképeit világítja meg egy-egy pillanatra a fény. Az utolsó teremben egy pokolbéli gépezet, a világcirkusz okádja ki magából az élet töredékeit. – Pinocchio és a kaszinó között az a kapcsolat, hogy a bábu maga is játékos. Csavarogni és lustálkodni akarok, mondja. Iskolakerülő, nem dolgozik. Kalandor, aki elveszti, de mindig újra megtalálja magát, akár egy művész… Mindannyian bábok vagyunk: dróton rángatnak minket, és mi is dróton rángatunk másokat” – nyilatkozott Messager a választott jelképről szólván.

Ezek is érdekelhetik