Hírek

2005.08.08. 00:00

Megmenekültek a tengerészek

Egy brit robot segítségével vasárnap sikerült kiszabadítani azt a mini-tengeralattjárót, amely hálóba gabalyodott 200 méter mélyen. Az orosz államfő utasítást adott a baleset kivizsgálására.

Csák Elemér

Magyar idő szerint 5 óra 25 perc volt, amikor kibukkant a vízből a Priz ASz–28. Hétfőnyi legénysége maga mászott ki a mini-tengeralattjáróból. A gyors orvosi vizsgálat után a tengerészeket további megfigyelésre kórházba szállították. A mentés körülményeiről Vlagyimir Pepeljajev admirális adott tájékoztatást a Kamcsatka melletti Berjozovszkaja-öbölben. Szavai szerint a brit haditengerészet Scorpio típusú robotja öt órán át dolgozott, s több kábelt, illetve orvhalászok hajójáról származó drótkötelet és hálódarabot kellett elvágnia, míg a batiszkáf kiszabadult. Ezt megelőzően a mini-tengeralattjárót sikerült közelebb húzni a parthoz.

Az orosz fél, nyilvánvalóan tanulva a Kurszk tengeralattjáró tragédiájából, ez alkalommal külföldi segítséget kért. Az amerikai haditengerészet három repülőgépet küldött mélytengeri mentésre alkalmas felszereléssel, Nagy-Britannia pedig egy robotot szállított a helyszínre. Utóbbi eredményesnek bizonyult. A mentés ráadásul ingyenes volt az érintett országok közötti segélyegyezmény értelmében. A mentőosztagokat a hét végén elsősorban az aggasztotta, hogy a legénység – energiatakarékossági okokból – két és fél napon át volt öt C-fokos hőmérsékleten. A lehűlésen kívül félő volt az is, hogy a tengerészek mérgezést kapnak a felhalmozódott szén-dioxidtól; szerencsére egyik sem következett be.

Az orosz Távol-kelet tengerészei az eset kapcsán felhívást tettek közzé, hangoztatva, hogy egy modern flottának sürgősen be kell szereznie mentőeszközöket. A Juzsno Szahalinszk mentőközpont kapitánya elmondta: a térség mélytengeri fúrásokkal foglalkozó állami vállalatának volt olyan mentőhajója, amely akár 300 méter mélyen is tudott dolgozni. A zárt tévélánccal is felszerelt Mihail Mirncsik találta meg a többi között a húsz éve lelőtt dél-koreai gép roncsait a tengerfenéken. A hajót azonban a magánosítás során kopejkákért eladták.

Az orosz parlamenti ellenzék Rogyina frakciója az eset kapcsán felvetette a flotta vezetőinek felelősségét. Arra kérnek választ, miért gyakorlatozott a Priz olyan helyen, amely tele van kötél-, vezeték- és hálódarabokkal. Tudni szeretnék azt is, hogy a Kurszk tengeralattjáró öt évvel ezelőtti katasztrófája után miért nem gondoskodott a védelmi tárca megfelelő mentőberendezésekről.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!