Hírek

2005.08.08. 00:00

Bekamerázzák a metrókat

Valamennyi metróba, buszba, troliba, villamosba kamerákat szerel a BKV. A terrorcselekményeken kívül így védekeznének a zsebtolvajokkal és vandálokkal szemben.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="170"] Bárki, bármit tesz majd a BKV járművein, kíváncsi tekintetek figyelik majd a kamera másik oldalán
[/caption]Kamerákkal szerelik fel a jövőben a BKV valamennyi járművét. Ezt Aba Botond, a BKV vezérigazgatója közölte a Reggellel. Eddig csak azokban a legújabb Volvo buszokban voltak kamerák, amelyek jelenleg a 2-es metrót pótolják. A készülékkel a járművezető figyelemmel kísérheti, mi történik hátul az utastérben. A metróállomásokon is működnek hasonló berendezések, de ezek nem rögzítik a képsorokat. Aba Botond szerint mindenekelőtt azt kell megoldani, hogy utólag vissza lehessen keresni rajtuk az eseményeket. Erre jelenleg nincs lehetőség.

A 4-es metró állomásaiban és szerelvényeiben biztosan lesznek kamerák. Feltehetően a 2-es metró új kocsijaiban is, hiszen ezeket együtt vásárolják meg a 4-es szerelvényeivel. Aba Botond tervei szerint idővel az összes buszt, villamost és trolit ellátnák felvevő készülékekkel. Elképzelhető, hogy néhány százmillió forint elég lenne a fejlesztésre. A kamerák hatékonyak lennének a zsebtolvajokkal és a huligánokkal szemben is. A felvételeket fel lehetne használni a bizonyítási eljárásban. És még visszatartó ereje is lenne a készülékeknek. A Rákóczi úti buszsávot például azóta tisztelik az autósok, amióta kamerákkal figyeli a rendőrség. Aba Botond azt mondja, egyelőre a jogi lehetőségeket akarják tisztázni. Az ombudsman ugyanis már kifogásolta a Volvo buszokban lévő kamerákat.

A 4-es metrót építő DBR Metró Projektigazgatóság vezetője úgy tudja, az új földalattiban lesznek kamerák. Egy állomásra több tucatot kell beszerelni ahhoz, hogy minden zegzugot szemmel lehessen tartani. A 300 milliárdos beruházás költségei tartalmazzák ezeket a kamerákhoz szükséges pénzeket. Gulyás László szerint nemcsak a terrorcselekmények megelőzése miatt célszerű a bekamerázás. Nagy segítség akkor is, ha rosszul lesz egy utas, vagy ha fel kell kutatni egy tűz keletkezésének helyét. Bősze Sándor, a BKV fejlesztési igazgatója elsősorban az utasok biztonságérzetét erősítené a kamerák jelenlétével. Nyugat-Európa sok nagyvárosában már működnek ilyen rendszerek, mondta Bősze.

A BKV illetékesei egyelőre nem szívesen beszélnek budapesti terrorveszélyről. De tény, hogy a londoni robbantások elkövetőit is ilyen kamerák segítségével azonosították. Felmerül azonban a kérdés, hogy a BKV tudná-e használni a technikát. Májusban egy idős ember úgy mászott be a 3-as metró pályájára, hogy azt senki sem vette észre. Pedig a Dózsa György úti állomáson is működnek a térfigyelők. Igaz, nem rögzítik a képet, így ezek segítségével utólag nem lehet megtalálni a felelősöket. Az új rendszerben ezen is változtatni fognak.

A „sógoroknál” beindult a földalatti próbaüzem

Bécsben a hét végétől már kamerák figyelik az utasokat egyes metrókocsikban és villamosokon. Az így készült felvételeket két napig tárolják, majd törlik. A közlekedési vállalatnál arra számítanak, hogy csökkenni fog a bűnözés és a vandalizmus a járművekben. A felvételeket csak bírói döntés birtokában adják át a rendőrségnek. Addig azokhoz csak a cég két munkatársa férhet hozzá. A rendszer egyelőre egyéves próbaüzemre kapott engedélyt. Ha beválik, akkor döntenek arról, hogy minden buszra, villamosra, trolira beszereljék-e a kamerákat.

a BKV. A terrorcselekményeken kívül így védekeznének a zsebtolvajokkal és vandálokkal szemben. Vajta Zoltán A „sógoroknál” beindult a földalatti próbaüzem Bécsben a hét végétől már kamerák figyelik az utasokat egyes metrókocsikban és villamosokon. Az így készült felvételeket két napig tárolják, majd törlik. A közlekedési vállalatnál arra számítanak, hogy csökkenni fog a bűnözés és a vandalizmus a járművekben. A felvételeket csak bírói döntés birtokában adják át a rendőrségnek. Addig azokhoz csak a cég két munkatársa férhet hozzá. A rendszer egyelőre egyéves próbaüzemre kapott engedélyt. Ha beválik, akkor döntenek arról, hogy minden buszra, villamosra, trolira beszereljék-e a kamerákat. Bárki, bármit tesz majd a BKV járművein, kíváncsi tekintetek figyelik majd a kamera másik oldalán -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!