2005.06.14. 07:15
Elegük van a sofőröknek
Nem hallgatnak tovább a BKV buszvezetői. Megelégelték, hogy őket büntetik a járművek rossz műszaki állapota miatt vagy ha rossz fékkel nem hajlandók vezetni. Aki bíróságnál keresi igazát, könnyen lapátra kerülhet.
[caption id="" align="alignleft" width="232"] Aba Botond, a közlekedési vállalat vezérigazgatója itt még az új buszokat teszteli. A cég szerint nincsenek náluk gondok. Képünk illusztráció.
[/caption]Az ötvenes éveket idéző módszerekkel terrorizálják az igazukért szót emelő dolgozókat a BKV-nál – panaszkodtak lapunknak a cég dolgozói. Mondvacsinált okokkal csökkentik a fizetésüket. Az elégedetlenkedőket állítólag kirúgják. A többség félelmében hallgat, és inkább eltűri a havi néhány ezer forintos pénzmegvonást. Nem tudni, hova lesznek a ki nem fizetett összegek. Néhányan ezt megelégelték és kitálalták a BKV belső ügyeit.
Schreiter József (44) kálváriája akkor kezdődött, amikor jelentést írt az autóbuszok rossz műszaki állapotáról. Télen nyári gumikkal kell közlekedniük, a légfékből pedig rendszeresen elszökik a levegő. Ilyenkor pedig nem működik a fék. Megszaporodtak a fékhibából származó balesetek. A BKV ahelyett, hogy kivizsgálta volna az ügyeket, a járművezetőkre hárította a felelősséget. Akkor is, amikor ugyanaz a busz okozott kísértetiesen hasonló balesetet más járművezető által.
Az egyik busz december 26-án például nem tudott megállni, és ütközött. Vezetője június 29-én áll bíróság elé. Március 9-én ugyanez a busz okozott hasonló bajt. Ekkor más ült a volánnál, de ő már nem hagyta annyiban. Jegyzőkönyvet vetetett fel. Mivel dokumentálták a műszaki hibát, a kollégára nem tudták ráverni a balhét. Május 20-án a 137-es vonalán felpörgött a motor. A vezető csak úgy tudta megakadályozni, hogy a busz a hegyről a villamosba hajtson, hogy nekikormányozta a járművet egy lámpaoszlopnak.
Csak akkor derülnek ki a dolgok, ha valaki megsérül vagy ha valakinek eljár a szája. Mint például Schreiter Józsefnek. Ő korábban jelentést írt a buszok állapotáról feletteseinek. Mégis rendszeresen ugyanazzal a hibával adták ki másnap a járművét. Schreiter tudott a kollégák baleseteiről. Nem akarta, hogy legközelebb őt vonják felelősségre. Mivel főnökei válaszra sem méltatták észrevételeit, a fővárosi önkormányzathoz fordult. A városháza nem talált problémát. Schreiter főnökei kiszagolták, ki állhat a bejelentés mögött. A sofőr egyébként előtte már ujjat húzott a felettesekkel. Gyorshajtás miatt egy utas feljelentette a BKV-nál. Bár bizonyíték nem volt a szabálysértésre, főnöke levont az óradíjból. Schreiter munkaügyi bírósághoz fordult és meg is nyerte a pert. Ezt követően furcsamód megsokasodtak az utaspanaszai. Schreiter József ezeket az ügyeket is bíróság elé vitte. Aztán egy nap kirúgták. Az ok: hat perccel korábban ért a busz a végállomásra, és nem volt beállítva a jegykezelő készülék…
A BKV szerint előfordulhatnak munkaügyi viták
A BKV sajtóosztálya szerint nem vonnak le semmit a dolgozók béréből. A minőségi prémium azonban csak a hibátlanul dolgozó járművezetőknek jár. Így ha valaki a kollektív szerződésben megfogalmazott hibát követ el, annak prémiumából elvehetnek. A járművezetői bérkeretet, köztük a levonásokat azonban nem csoportosíthatják át más célra.A járművet indulás előtt ellenőrizni kell – áll a cég levelében. Erre fizetett munkaidőt biztosít a BKV. Így ha valaki rossz járművel megy ki a forgalomba, ő maga is vét a KRESZ ellen. A BKV-nak több mint tizenkétezer főállású munkavállalója van. Ekkora létszámnál előfordulnak olyan munkaügyi viták, amelyek a társaságon belül nem rendeződnek. Ha nincs megegyezés, akkor magától értetődik a munkaügyi bíróságok megkeresése – véli a sajtóosztály.
Az üzemanyag-megtakarítás után járó juttatás több százmillió forint éves többletjövedelmet hoz a takarékosan vezető több ezer sofőrnek – fűzték hozzá a BKV illetékesei.
Ha bedöglik a busz, akkor is a sofőrt büntetik
Tóth Miklós járművezető órabéréből is többször levontak, mert nem mondta be a megállót vagy éppen nyitva volt a vezetőfülke ajtaja. Nem szólt, ahogy a többség sem. Amikor azonban gyorshajtást akartak rákenni, az már nála is kiverte a biztosítékot. Ő is bírósághoz fordult. Kollégái azt rebesgetik, ő lesz a következő, akit ki fognak rúgni, ha tovább pereskedik. Tóth Miklós is úgy tudja, évente több százszor büntetik meg a járművezetőket mondvacsinált okokkal. Óriási összegeket vonnak le az alkalmazottaktól. A dolgozók többsége nem tudja, mi lesz ezekkel a pénzekkel. A legbosszantóbb az, amikor a busz műszaki állapota miatt büntetik a vezetőt. Ha például nem szól a csengő vagy kiesik a kerék, esetleg nem záródik az ajtó. Ilyenkor le kell szállítani az utasokat. A járatkimaradásért a vétlen járművezetőket veszik elő – meséli Tóth.A többség csöndesen tűr, mert családja van vagy nyugdíj előtt áll. Azt mondják, inkább legyen oda az a havi 3-4 ezer forint. Az üzemanyag-megtakarítás után járó pénzt sem kapják meg mindig a vezetők. A mérőműszer ugyanis a buszok 70 százalékában furcsamód rendszeresen elromlik. Pedig az üzemanyag-megtakarítás után járó pénzből kapnak rendszeres juttatást az irodisták és a szerelők is.
A járművet indulás előtt ellenőrizni kell – áll a cég levelében. Erre fizetett munkaidőt biztosít a BKV. Így ha valaki rossz járművel megy ki a forgalomba, ő maga is vét a KRESZ ellen. A BKV-nak több mint tizenkétezer főállású munkavállalója van. Ekkora létszámnál előfordulnak olyan munkaügyi viták, amelyek a társaságon belül nem rendeződnek. Ha nincs megegyezés, akkor magától értetődik a munkaügyi bíróságok megkeresése – véli a sajtóosztály.
Az üzemanyag-megtakarítás után járó juttatás több százmillió forint éves többletjövedelmet hoz a takarékosan vezető több ezer sofőrnek – fűzték hozzá a BKV illetékesei. Ha bedöglik a busz, akkor is a sofőrt büntetik Tóth Miklós járművezető órabéréből is többször levontak, mert nem mondta be a megállót vagy éppen nyitva volt a vezetőfülke ajtaja. Nem szólt, ahogy a többség sem. Amikor azonban gyorshajtást akartak rákenni, az már nála is kiverte a biztosítékot. Ő is bírósághoz fordult. Kollégái azt rebesgetik, ő lesz a következő, akit ki fognak rúgni, ha tovább pereskedik. Tóth Miklós is úgy tudja, évente több százszor büntetik meg a járművezetőket mondvacsinált okokkal. Óriási összegeket vonnak le az alkalmazottaktól. A dolgozók többsége nem tudja, mi lesz ezekkel a pénzekkel. A legbosszantóbb az, amikor a busz műszaki állapota miatt büntetik a vezetőt. Ha például nem szól a csengő vagy kiesik a kerék, esetleg nem záródik az ajtó. Ilyenkor le kell szállítani az utasokat. A járatkimaradásért a vétlen járművezetőket veszik elő – meséli Tóth.
A többség csöndesen tűr, mert családja van vagy nyugdíj előtt áll. Azt mondják, inkább legyen oda az a havi 3-4 ezer forint. Az üzemanyag-megtakarítás után járó pénzt sem kapják meg mindig a vezetők. A mérőműszer ugyanis a buszok 70 százalékában furcsamód rendszeresen elromlik. Pedig az üzemanyag-megtakarítás után járó pénzből kapnak rendszeres juttatást az irodisták és a szerelők is. Aba Botond, a közlekedési vállalat vezérigazgatója itt még az új buszokat teszteli. A cég szerint nincsenek náluk gondok. Képünk illusztráció. -->