2005.06.21. 06:28
A sorozat jövője lehet a tét
Az egész Ralf Schumacher bal hátsó defektjével kezdődött, de sokkal többe fog kerülni, mint egy új abroncs. Az már most valószínű, hogy az Egyesült Államokban jövőre nem lesz F1-es futam.
Michael Schumacher rajt-cél győzelmet aratott vasárnap Indianapolisban. Kár, hogy ez senkit nem érdekel. A vasárnap ugyanis nem az autóversenyzésről szólt, hanem ahogy Paul Stoddart, a Minardi főnöke mondta, a politikáról. A világ leghíresebb versenypályáján a pilóták és az autók csatája helyett a FIA, a Michelin és a csapatok párbaja zajlott, amiből végül a nézők és a Forma–1 került ki vesztesen.
Röviden a történet: pénteken a Toyota két pilótája, Ralf Schumacher és Ricardo Zonta defektet kapott a pálya híres döntött kanyarjában. A gumit szállító Michelin szakértői nem találták meg a defekt okát, csak azt tudták megállapítani, hogy a futamra szállított gumik nem alkalmasak a versenyzésre. Ekkor kezdődött az a kötélhúzás, ami végül a vasárnapi botrányhoz vezetett, és jó néhány dolgot új megvilágításba helyezett. Világossá vált, hogy a FIA és a csapatok képtelenek a kompromisszumra, bármekkora árat is kelljen érte fizetni. A szabályokat hozó testület körömszakadtáig ragaszkodott a paragrafusok betartásához, és nem engedte az abroncsok cseréjét. A FIA büntetést helyezett kilátásba, aminek hatására a csapatok nem merték meghúzni a kerékcserét. Felmerült egy lassító beépítése a döntött kanyar elé. A pályaív átalakításába kilenc csapat egyezett bele, de a Ferrari nemet mondott. A szezon elején ők szenvedtek a rossz gumik miatt, nem csoda, hogy ragaszkodtak a számukra kedvező körülményekhez. Amikor Michael Schumacher Barcelonában két körön belül két defektet kapott, senki sem ágált, hogy veszélyben a pilóták élete. A franciák végül megtalálták a megoldást. Az abroncsaikat használó hét csapatnak azt tanácsolták, ne álljanak rajthoz, mert a gumik 10-12 körnél többet nem bírnak.
A hét istálló hallgatott a szóra, és a felvezető kör után begurultak a boxba. Maradt hat autó és 120 ezer becsapott néző, akik fejenként 150 dollárt fizettek a semmiért. Nemtetszésüknek sörösdobozok dobálásával adtak hangot, majd egyszerűen hazamentek. A pálya igazgatója elnézést kért a szurkolóktól, és megadta a Michelin, a FIA és a Forma–1 központjának levelezési címét.
A csapatok először szálltak szembe sikeresen Max Mosley FIA-elnökkel és Ecclestone-nal. Ez már előrevetíti, hogy 2008. után nehéz idők várnak az F1-re. Ekkor jár le az üzletet működtető Concorde-szerződés, amit eddig csak a Ferrari újított meg, a többiek pedig már évek óta új sorozat indításán törik a fejüket, ahol nem Mosley hozza a szabályokat, és ahol nem Ecclestone osztja a pénzeket. Ezen kell most gondolkodnia a FIA-nak, meg azon, hogy jövőre mivel pótolják az amerikai futamot. A mostani kudarc ugyanis lehet, hogy örökre száműzi a sorozatot az Egyesült Államokból. A nézők egyértelműen jelezték, ők ebből a cirkuszból nem kérnek.
Az Egyesült Államok Nagydíja, Indianapolis
Végeredmény:
1. Michael Schumacher Ferrari, 10 pont
2. Rubens Barrichello Ferrari, 8 pont
3. Tiago Monteiro Jordan, 6 pont
4. Narain Karthikeyan Jordan, 5 pont
5. Christijan Albers Minardi, 4 pont
6. Patrick Friesacher Minardi, 3 pont
A világbajnoki pontverseny állása
Pilóta Pont
1. Alonso 59 pont
2. Räikkönen 37 pont
3. M. Schumacher 34 pont
4. Barrichello 29 pont
5. Trulli 27 pont
6. Heidfeld 25 pont
A konstruktőrök versenyében
Csapat Pont
1. Renault 76 pont
2. McLaren 63 pont Ferrari 63 pont
4. Williams 47 pont Toyota 47 pont
6. Red Bull 22 pont
Végeredmény:
1. Michael Schumacher Ferrari, 10 pont
2. Rubens Barrichello Ferrari, 8 pont
3. Tiago Monteiro Jordan, 6 pont
4. Narain Karthikeyan Jordan, 5 pont
5. Christijan Albers Minardi, 4 pont
6. Patrick Friesacher Minardi, 3 pont
A világbajnoki pontverseny állása
Pilóta Pont
1. Alonso 59 pont
2. Räikkönen 37 pont
3. M. Schumacher 34 pont
4. Barrichello 29 pont
5. Trulli 27 pont
6. Heidfeld 25 pont
A konstruktőrök versenyében
Csapat Pont
1. Renault 76 pont
2. McLaren 63 pont Ferrari 63 pont
4. Williams 47 pont Toyota 47 pont
6. Red Bull 22 pont -->