Hírek

2005.02.05. 10:01

Száguldás a havon

Kamaszkorunk egyik vágya valóra válhat: százhatvannal száguldhatunk a friss porhóban.

Hegyi Áron

A hómobil korántsem olyan újdonság, amilyennek sokan gondolnák. Az első téli robogót egy Joseph-Armand Bombardier nevű úrnak köszönhetjük, 1937-ből. Persze ő még nem szabadidős vagy sporteszköznek szánta, hanem praktikus járműnek a kanadai télben. Az ötlet lelkes követőkre talált, ma már a jégkorong mellett a hómobilt tartják a kanadai „sportexport” második számú szereplőjének.

Hómobilt használnak a világon szinte mindenütt, ahol van hó. Az észak-amerikai kontinens természetesen a legnagyobb piac, évente több tízezer hómobil talál gazdára. De használják Hollandiában, Skóciában, Peruban az Andokban áruszállításra. De a lappföldi a rénszarvaspásztorok sem gyalog terelgetik a csordát.

A hómobil a sportpályán is bizonyít, a tuningolt csúcsgépek 160 lóerősek, és akár 200 kilométeres sebességet is elérhetnek. Az extrém sportok téli olimpiáján, a havas X Gamesen évek óta az egyik legnézettebb verseny a hómobilosok hatalmas ugrásokkal színesített őrült száguldása.

Egy autó áráért húzhatjuk a fűthető gázkart

A Bombardier magyarországi forgalmazójánál elmondták, idén hat motoros szán talált gazdára. A vevők többsége jet-ski versenyző, akik télen vízről hóra váltanak. A felnőtteknek szánt hómobilok ára 2 és 3,6 millió forint között mozog. Két- és négyütemű motorral szerelik őket, előbbi 12, utóbbi 18 liter benzint fogyaszt egy üzemóra alatt. Egy átlagos méretű hómobil 1,2 méter széles és 3 méter hosszú. A súlyuk kb. 300 kiló. A hómobil hajtásáról az alján található változó szélességű gumitalp gondoskodik, ami egy ékszíjon kapja a motor erejét. A biztonságról hidraulikus tárcsafékek, a kényelemről önindító, fűthető kormány, gázkar, ruha és sisak gondoskodik.

Ezek is érdekelhetik