Hírek

2005.02.10. 06:49

Nyolcezer forint a tét

Jövő kedden megáll a budapesti tömegközlekedés. Legalábbis ezzel fenyegetőznek a BKV szakszervezetei, ha a dolgozók nem kapják meg a várt béremelést.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="320"] Újvárosiné Sebestyén Erika és kollégái bruttó 138–170 ezer forintért hajnali négy órától már dolgoznak
[/caption]Tizenkilencezer forinttal emelné a BKV-s dolgozók bérét a szakszervezet. A BKV vezetése csak tizenegyezret ajánlott nekik. Az érdekvédők válaszul minden idők legkeményebb sztrájkját ígérik. Kedden hajnali négytől délután egyig nem járna semmi a városban. Szakértők szerint ez a közlekedés teljes összeomlását jelentené. Ha BKV híján mindenki autóba ülne, reggel hétre beállnának az utak. Munkába jutáshoz a taxi sem megoldás, hiszen  a dugók miatt amúgy sem tudnának haladni.
Ha lesz is sztrájk, nem biztos, hogy teljesen szünetelni fog a tömegközlekedés. Az úgynevezett elégséges szolgáltatást biztosítani kell. Hogy ez pontosan mit jelent, azt a BKV személyügyi igazgatója sem tudta megmondani. Erről is folyamatosan tárgyalnak – mondta Szalainé Szilágyi Eleonóra. A szakszervezet viszont minden járművet garázsban hagyna kedden.
Nemes Gábor szakszervezeti elnök elfogadhatatlannak tartja, hogy ötezer munkavállaló még mindig bruttó 138 ezer forintot keres.
Utoljára 1989-ben tartottak kétórás figyelmeztető sztrájkot a BKV-sok. Az MTV Híradója egy 1968-as sztrájkra is emlékszik. Mindenesetre a kilencvenes évektől kezdve minden esztendő elején fitogtatják erejüket a felek. A BKV vezetése eddig mindig meghátrált. 1993-ban egyszer meghirdették a sztrájkot, de végül akkor is megegyeztek.

A dolgozók úgy látják, a helyzet megoldható

Záhonyi Tamás (26), telepvezető:

– Mindenkinek többet kellene keresni, a közlekedési alkalmazottaknak is. Ezért nem tudok haragudni rájuk a sztrájk miatt. Igaz a délelőtti órákban én nem is közlekedek a városban. Az lenne szerintem a becsületes, ha a minimálbért megdupláznák.

Nagy István Lászlóné (31), pénztáros: – Elegem van abból, hogy folyamatosan emelik a bérletek költségét. A mi családunk havonta tízezer forintot költ utazásra; ezt nagyon soknak tartom. Ettől függetlenül megértem a dolgozókat. Valószínűleg ők is keveset keresnek, mint ma sokan Magyarországon.

Jogilag szerződésszegés

Magyar György jogász szerint szerződésszegés, ha nem járnak a járművek. A BKV és az utas ugyanis a bérlet és a jegy megvásárlásával szerződést köt. Mégsem kérhetjük számon minden kárunkat a BKV-n, ha emiatt nem tudunk bemenni munkahelyünkre. Ha az utas előre értesül a sztrájkról van ideje másképp megszervezni az utazását.

Több pénzt szeretnének

– Sohasem voltunk könnyű helyzetben – mondta Újvárosiné Sebestyén Erika buszvezető. – Szerintem nincs abban semmi kivetnivaló, ha mi is több pénzt szeretnénk hazavinni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!