2005.01.03. 00:00
Támogatásra vár a kisvasút
A nagybörzsönyi keskeny nyomközű vasparipa fénykorában Szobról indulva közelítette meg Nagybörzsönyt. E hajdani hálózat mára egy alig nyolc kilométeres szakaszra olvadt.
Kevés híján ez az utolsó rész is az enyészeté lett. Az Ipolyerdő Rt. tehergépkocsis faanyagszállításra hivatkozva megszüntette a számára érdektelenné vált kisvasút utolsó szakaszát. Ám néhány esztendővel ezelőtt állampolgári kezdeményezésre egy közalapítvány megmentette azt.
Hét évvel ezelőtt a Pest Megyei Területfejlesztési Tanács nyolcvankilencmillió forintot adott a Nagybörzsöny–Márianosztra szakasz felújítására. Negyvenkétmillió forintból rendbe szedték a falu és Nagyirtáspuszta közötti részt, míg a fennmaradó összeget visszautalták. A látszólag nagystílű gesztust a józan ész diktálta. Ez a pénz ugyanis messze nem volt elég a Márianosztra–Nagybörzsöny közötti pálya feltámasztására. A vasút jelenleg az önkormányzat közhasznú társaságának tulajdona.
Kempf Gyula Nagybörzsöny polgármestere fiatal korában még vonattal járt Márianosztrára focizni. Véleménye szerint a józan ész ellen van, hogy a két szakaszt lassan harminc éve nem képesek ismét összekötni. Hisz az egybefűzött vasút emberek tucatjainak biztosíthatna megélhetést. Egy olyan vidéken, ahol ma is negyven százalék körül mozog a munkanélküliség.
Rögvest átadnák
A vasút alsó, néhány éve még kőszállításra használt, Szobtól Márianosztráig terjedő és viszonylag jó állapotban lévő szakasza a MÁV tulajdonában van. A vállalat ígérete szerint abban a pillanatban, amint e „keskeny nyomközű” eléri az egykori csatlakozási pontot, átadja a két önkormányzat tulajdonába.
Kálvária
Hatszáztizenötmillió forintot remél Nagybörzsöny, Szob és Márianosztra egy EU-s pályázatból. E pénz jórészéből a meglévő, de használaton kívüli Szob–Márianosztra szakaszt újítanák föl. Százharmincmillió jutna a Nagybörzsöny–Nagyirtáspuszta közötti részre. A kettő közötti vaspálya felújítása idén elmarad.