Hírek

2004.11.25. 07:09

Vége a kereskedők csábító trükkjeinek

A félrevezető és erőszakos kereskedelmi gyakorlatot tervezi hathatósan tiltani az unió. Jórészt a honi jogszabályok is megteszik ezt, de az utcán megszólított vásárlók mégis örülnek neki.

Horváth K. József

[caption id="" align="alignleft" width="236"] Egyre többször találkozhatunk ezzel a felirattal. De nem mindig tudjuk, mi az oka a leértékelésnek.
[/caption]Talán nem, vagy kevésbé tévesztik meg a vásárlókat, kevésbé lesznek kitéve erőszakos kereskedői fellépéseknek, ha elfogadják az idevágó uniós jogszabályokat. Várhatóan a jövő év első felében minden EU-tagország belső jogává váló szabályozás megszünteti a nemzeti normák és a bírósági ítélkezési gyakorlat szőtte kuszaságot. Megkönnyíti a határokon átnyúló kereskedelmet. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára jelezte, ezen uniós szándékkal a tisztességes kereskedők egyetértenek. Senkitől nem hallotta, hogy tiltakozott volna ellene.

A versenysemlegesség szempontjából az a jó, ha a vásárló minden fontos információ birtokában van a termékről, mielőtt megvenné. Több honi törvény Magyarországon jelenleg is föllép ilyen típusú magatartásokkal szemben. Utóbbi megtévesztésnek minősíti például ha elhallgatják, hogy a termék nem felel meg a jogszabályi előírásnak. Ha mást mondanak az áruról, mint ami a valóságban jellemzi.

Megtévesztő a hozzá kapcsolódó nyerési esélyekről, a vele járó esetleges ajándékokról, a részletfizetési feltételekről szóló tájékoztatás. Mint Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője elmondta, az új EU-tervezet konkrét magatartásformákat nevesít. Így például többek között tiltja, ha valamely szalonban, üzletben, fiókban olyan benyomást keltenek: a vásárló nem távozhat anélkül, hogy alá ne írna egy szerződést. Vagy azt is, hogy nem kért termékért fizetséget követeljen valaki.

Félrevezető, erőszakos gyakorlatnak számít az új EU-szabályok szerint:

Anélkül hirdetni különleges ajánlatot, hogy a termék rendelkezésre állna

Végkiárusítást hirdetni, miközben a kereskedő nem tervezi a kereskedés megszüntetését

Hamisan azt állítani, hogy a termék megvásárlása nélkül veszélybe kerül a fogyasztó biztonsága

Kéretlen, zaklató jellegű ajánlatot tenni személyesen vagy más módon

Azt a benyomást keltve reklámozni valamit, hogy a gyereket társaik nem fogadják be, anélkül, hogy ne lenne ilyen játéka

Piramisjátékot alapítani, működtetni vagy népszerűsíteni

Ön milyen visszásságokkal találkozott az üzletekben?

Marika, nyugdíjas. Az egyik üzletláncban akartam venni egy akciós turmixgépet. Meg volt hirdetve, ki volt téve a polcra, talán még most is kint van, de az eladók nem tudtak adni belőle. A polcon lévő mintadarab volt, hiányzott hozzá a papír, nem adták ide.

Nagy Ilona (45) eladó. Nem hiszem el, amikor azt mondják, hogy mindenféle felár nélkül vehetek valamit részletre. A múltkor egy videóval jártam meg, legutóbb egy hűtőt vettem így. Jó lenne, ha az ár mellé odaírnák, hogy mennyibe kerül, ha részletre veszem.

Orosz Ferenc (48) biztonsági őr. Nem szimpatikus, ha valaki nekem ajándékoz egy képeslapot, s a következő pillanatban arra kér, ennyit vagy annyit fizessek érte. Jótékonysági célra, mondják. Tisztább dolog, ha oda adakozunk, ahol ellenőrizhető a pénzünk.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!