Hírek

2004.11.13. 01:32

Kátyúba kerülnek a fővárosiak

Veszélybe kerültek a jövő évi fővárosi útfelújítások. A pénzügyminiszter ugyanis, megszegve a korábbi kormányfői ígéretet, megkurtítaná a támogatás összegét.

Kiss G.–Vajta Z.

[caption id="" align="alignleft" width="175"] A Belvárosban a Lánchídon is mindennaposak lettek a közlekedési dugók
[/caption]Hiányzik a jövő évi költségvetési javaslatból az útfelújítási pénz jó része. Budapest 2005-ös útfelújítási programját Demszky Gábor főpolgármester és Medgyessy Péter kormányfő idei megegyezése alapján fogadta el a főváros. A kormány vállalta, hogy minden egyes önkormányzati forinthoz ugyanannyit tesz hozzá. Így a 13 milliárdos program felét az állam állja. Bőhm András, az SZDSZ frakcióvezetője szerint a költségvetés jelenlegi formájában azt jelentheti, hogy le kell mondani az útfelújítások többségéről. A politikus szerint szakmai és politikai vitát okoz, ha a kormányzat nem teljesíti ígéretét. Bőhm András szerint a költségvetésben a 6,5 milliárdnak csak a fele szerepel.
Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes nem tartja jónak, hogy a sajtón keresztül próbáljanak nyomást gyakorolni. – Tárgyalunk a tárcával, és biztosan találunk megoldást – mondta.
A városvezető szerint a pénz kétharmada megvan.  Ha felülvizsgálnák a terveket, az önkormányzat nem kezdhetné el kora tavaszszal a felújításokat. Így a munkagépek még késő ősszel is dolgoznának az utakon.
A főváros annyi útfelújítást tervez jövőre, amennyire az elmúlt évtizedekben nem volt példa. Csaknem 20 kilométer utat tennének rendbe. Vajda Pál szerint ha az elkövetkező években folyamatosan így tudnának dolgozni, 6-7 esztendő múlva látványosan javulna az úthálózat minősége. A fővárosi tulajdonú utak átlagéletkora harmincnyolc év. Legalább húszévente teljesen fel kellene újítani mindegyiket, de évente csak 1-2 százalékukra jutnak el a gépek.

Kártérítést kérhetünk

A Fővárosi Közgyűlés idén közel 1,4 milliárd forintot különített el kátyúzásra. Az úthibák kijavításáért a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. (FKF Rt.) felel. Kártérítésekre eddig több mint 240 millió forintot fizetett ki a cég. Ha egy autó megsérül a kátyú miatt, akkor azt a tulajdonosának bizonyítania is kell. Ezt többféleképpen is megteheti. Hívhat rendőrt, kereshet tanúkat vagy adott esetben készíthet fényképeket. A kárigénylést kizárólag ebben az esetben bírálja el az FKF Rt. A döntésig általában egy-másfél hónapot várhat a károsult.

Ezek is érdekelhetik