Hírek

2004.10.22. 01:07

Ma találkozhat az Orienttel

Uralkodók, kémek, kékharisnyák, diplomaták és Poirot után ma önök is felszállhatnak a vonatok királyára, a királyok vonatára.

Tóth Tímea

[caption id="" align="alignleft" width="128"] A tizenhat kocsis szerelvény egy étkező- és egy hálókocsiját nyitják meg az érdeklődők előtt a Vasúttörténeti Parkban (XIV. kerület, Tatai út)
[/caption]Az Orient Expressz nosztalgia változata 13 órakor fut be a Magyar Vasúttörténeti Parkba, és 18 órakor hagyja el a vasúti múzeum állomását. Minden idők leghíresebb luxusvonata 1883. október 4-én gördült ki először a párizsi Gare del’ Est pályaudvarról Konstantinápoly felé. Útja Bécsen és Budapesten keresztül vezetett. A vonat öt kocsival közlekedett, és csak első osztályú jegyet lehetett váltani rá, 457 aranyfrankért. A több mint 3000 kilométeres utat 83 óra alatt tette meg.
A magyar területen a következő évtől már 1000 kilométeres szakaszon robogott keresztül. Ez az időszak volt az Orient Expressz első fénykora, fejedelmek, hercegek utaztak vele.


[caption id="" align="alignright" width="232"] A 2600 eurós jegyárban az étkezés benne van, a 69 eurós pezsgő nincs
[/caption]A tündöklésnek az első világháború vetett véget, amikor felrobbantották a zimonyi Száva hidat. Az expressz helyét katonavona-tok vették át. 1921-ben indult újra az Orient Expressz. Az 1950-es években másodosztályú kocsikat csatoltak a szerelvényhez, majd 1977-ben megszüntették. Ekkor egy amerikai vállalkozó megvásárolta két hálókocsiját, 1982-re pedig felújított 35 kocsit, és elindult az első nosztalgiavonat Londonból Velencébe.

Magyarországra ettől az évtől kezdve ötször látogat el a luxusvonat. Aki most lemarad róla, az legközelebb áprilisban szállhat fel rá. Az Egyesült Királyságban az 1920-as években épült kocsik szállítják az utasokat, a La Manche csatornán egy katamarán fedélzetén kelnek át a jómódú utasok.

A gróf cigányzenészeknek köszönheti az életét

Az Orient Expressz 120 éves történelmét vonatrablások, kisiklások és híres anekdoták kísérték. A 19. század végén Ferdinánd bolgár fejedelem többször vezette az expressz mozdonyát, egy maharadzsa hét feleségével bérelte ki a vonatot. Árvíz és földcsu-szamlás is bekerült a vonat emlékkönyvébe. 1929-ben az Orient Expressz elakadt a hóban, és 11 napig vesztegelt. Ez ihlette meg Agatha Cristie-t a „Gyilkosság az Orient Expresszen” című regénye megírására. Magyar szál is köthető az Orienthez. Egy gróf az érsekújvári vasútállomás restijében cigányzene-hallgatás miatt lemaradt a vonatról. Az úton az ő kocsija később egy balesetben összezúzódott. A gróf hálából alapítványt hozott létre a zenekarnak, és azt kérte, hogy minden gyorsvonatnál zenéljenek

a vízvételezés idején.

Luxus éjjel, nappal

Az Orient Expressz jelenleg 17 restaurált kocsival közlekedik, 3 étkező-, 1 bár-, 11 háló-, és 2 poggyászkocsival. A hálófülkékben beépített mosdó és széf is van. A jegyárak az étkezések árát is tartalmazzák. A délutáni teát és a reggelit a fülkékben, a kávét a bárkocsikban szolgálják fel. A vonaton 40 fős személyzet: francia szakácsok, olasz pincérek, valamint angol és francia kocsikísérők dolgoznak. Az Orient Expresszen mindenki elegáns. A férfiak este szmokingot, a hölgyek koktélruhát vagy nagyestélyit viselnek.

Harminchétmillió forint egy napra

A nosztalgiavonat híres utasai között olyan nevek szerepelnek, mint Nelson Mandela, Tony Blair, Gregory Peck, Liza Minnelli, Paul New-mann, Roger Moore, Sidney Poitier.

Egy Velence–Budapest–London út 2605 euróba (644 000 Ft) kerül jövőre.

Párizsból Isztambulba, Budapest és Bukarest érintésével 5710 euróért (1410000 Ft) lehet eljutni a királyok vonatával.

Szendrey András, a MÁV Nosztalgia Kft. igazgatója elmondta, hogy az expressz szolgáltatásai is nagyon drágák, egy pohár pezsgő 69 euróba (17 000 Ft) kerül.

Ha valaki az egész vonatot szeretné kibérelni, az egy napra 120–150 ezer euróba (30–37 millió forint) kerül 100 ember részére.

Ezek is érdekelhetik