2023.03.17. 06:50
Modern köntösben mutatja be a Macbethet a Kecskeméti Nemzeti Színház – galériával
Shakespeare emblematikus királydrámáját, a Macbethet vitte színre a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház. A hatalmi téboly és a bűn-bűnhődés poklát ábrázoló, sodró erejű darabot 21. századi, vállalati környezetbe álmodta meg Kovács Lehel rendező, üzenve ezzel a tragédia kortalanságáról. Macbethet Orth Péter, Lady Macbethet Märcz Fruzsina alakítja. A kétfelvonásos darab premierjét pénteken láthatja a publikum a Ruszt József Stúdiószínházban.
A Macbethet vitte színre a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház
Fotós: Bús Csaba
A modern kor díszeletei közé álmodta meg Kovács Lehel rendező Shakespeare hatalmi tébolyról szóló királydrámáját, a Macbethet. A direktor a darabról elmondta, hogy nem véletlen a választás: a jelentős kihívásokat rejtő, igen nehéz darab a társulat minőségéhez mért, ami egyben elismerés is. A színmű örökké aktuális kérdést tárgyal, ami a hatalommal kapcsolatos mámor, tánc és aztán a mélybe zuhanás. A rendező szerint ez az emberiség örök átkainak egyike.
– A koncepciója szerint inkább bűn és bűnhődés történet, lelki forgószél, semmint királydráma. A lelkiismeret-furdalásra építettük a darabot. A díszlet modern, a tőzsde, a mobiltelefon és az egyéb kütyük a darab kortalanságát reprezentálják. A zenei kulissza rendkívül erős a darab egészében: Krisztik Csaba a királygyilkos Macbeth fejében és lelkében dúló viharokat is ábrázolja a zenével
– mondta Kovács Lehel.
Orth Péter kelti életre Macbethet, aki a próbafolyamat óta gyakorlatilag minden pillanatban a szerepben van, nem tud kiszakadni belőle, annyira intenzív karakter Macbeth. Orth Péter szerint nem olyan egyértelmű a közkeletű magyarázat, hogy Lady Macbeth hajszolja bele férjét a királygyilkosságba.
– Az események furcsa, rossz láncolata és az időzítése belehajszolja őket cselekedetükbe. Azt ne felejtsük el, hogy ők sérültek mint család, hiszen elvesztették a gyermeküket, ami jelzésszerűen megjelenik a darab elején. Éppen ezért a tragédia után próbálják visszaemelni egymást az életbe, mindezt már erőszakkal is. Tehát nem a feleségem rugdos fel a királyi trónra önös vágyából, hanem jót akar nekem, és én is jót akarok neki azzal, hogy király leszek. És mindketten tévedtünk. Azt hozzá kell tenni, hogy ezek a hősök a harctéren edződtek, a harc és az ölés ezt kihozta belőlük – fogalmazott Orth Péter, hozzátéve, hogy kiválóan kiegészítik egymást Märcz Fruzsinával, aki Lady Macbethet alakítja. Hangsúlyozta, hogy Macbethet szerepei sorában a legmagasabbak közé helyezi. Mint fogalmazott, ez egy mérföldkő pályafutásában.
Macbeth főpróba Kecskeméten
Fotók: Bús CsabaMärcz Fruzsina alakítja Lady Macbethet. Ő némiképp eltérően értelmezi a karakterek cselekedeteit, de ő is megértéssel viszonyul a tragédia hőseihez. – Szövetség van férj és feleség között, ahol a két ember erősíti egymást, nem pedig egyik a másik felbujtója. A gyermek elvesztése olyan helyzetet eredményez egy házasságban, ami vagy szétválaszt két embert, vagy végleg összekovácsolja őket. Esetükben a közös trauma szövetségbe fűzte a feleket. Azt is figyelembe kell venni, hogy egy ilyen élethelyzetben már minden mindegy lehet, ezért nem válogatnak az eszközökben – mondta Märcz Fruzsina.
A szerepre már egy éve készült, és Lady Macbeth az a szerep, amiért az ember színész szeretne lenni, vagyis az abszolút csúcs.
Ritkaság, hogy a Macbethéhez hasonlóan nagy díszlettel dolgoznak a stúdiószínpadon. Juhász Nóra díszlettervező elmondta, hogy a kis tér nem volt kihívás olyan szempontból, hogy működő, jelentéssel bíró mikrokozmoszt hozzanak létre. A kezdettől tiszta volt a koncepció, amit a hatalmi logika kiüresítő tulajdonságára éleztek ki. Ehhez adta magát a céges világ, az irodaház-szerű környezet. – Régen inkább a harctéren vívták ki a hatalmat, ma a hatalmi viszályok kis terekben, íróasztalok mögött történnek, cégek irodaházaiban. Ezt jelenítettük meg a díszlettel – mondta Juhász Nóra.