Tomori Pál-híd

2024.06.06. 14:50

Új Duna-híd: 15 percre csökkent a menetidő Kalocsa és Paks között – galériával

Korszakos jelentőségű esemény helyszíne volt péntek délelőtt az új Kalocsa-Paks Duna-híd kalocsai hídfője, ahol Orbán Viktor miniszterelnök ünnepélyes keretek között a két oldal országgyűlési képviselőjével, valamint Kalocsa és Paks polgármesterével közösen adta át a Duna magyarországi szakaszának 20. átkelőjét. A hidat Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek szentelte fel.

Zsiga Ferenc

A Tomori Pál egykori kalocsai érsekről, hadvezérről elnevezett új Duna-híd több mint 40 méter magasságban, 10 támaszon, 2x1 sávon, 946 méter hosszúságban ível át a Duna fölött. Az új hídnak köszönhetően Kalocsa és az M6 autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő a közel egy óráról mintegy 15 percre csökkent. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában, a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében megépült híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat fejlesztésének összértéke nettó 92 milliárd forint.

Duna-híd, átadás, beruházás
A nemzeti színű avatószalagot Orbán Viktor miniszterelnök, Lázár János építési és közlekedési miniszter, Font Sándor és Süli János országgyűlési képviselők, Filvig Géza és Szabó Péter polgármesterek vágták át.
Fotó: Bús Csaba

Dr. Bábel Balázs, kalocsa-kecskeméti érsek arról beszélt, hogy az itt élő emberek régi vágya valósul meg a mai napon, amiért személyesen is köszöntet mond az építőknek és Magyarország Kormányának. Mint mondta, régi vágya valósult meg azzal, hogy a hidat 500 évvel ezelőtti elődjéről, Tomori Pál kalocsai érsekről, vitéz katonáról nevezték el. 

Az új Duna-híd építészeti remekmű

Az ünnepi beszédek sorát Filvig Géza folytatta. A kalocsai polgármester a térségben élők nevében is köszöntet mondott Orbán Viktor miniszterelnöknek és a Kormánynak, hogy a híd megépítéséről 2013 szeptemberében döntést hozott, majd e döntés mellett a Covid-világjárvány miatti nehézségek, a háborús energiaválság közepette is kitartott. 

– Büszke vagyok rá, és nem lehet elégszer elmondani, hogy ezt az építészeti remekművet magyar kivitelező építette meg, és büszke vagyok arra is, hogy kalocsai vállalkozás is bekapcsolódhatott a munkálatokba – mondta a városvezető. Filvig Géza annak a véleményének adott hangot, hogy az új Duna-híd nagy segítségére lesz a városnak, mert lehetőséget nyújt a gazdaság motorjának felpörgetésében.

– Kalocsa készen áll! A hídnak köszönhetően készen állunk a Paks 2 építkezéshez kapcsolódó részfeladatok ellátására, készen állunk besegíteni a betegellátásba a működő kórházunkkal, készen állunk a szabad ipari területeinkkel, a volt foktői úti laktanyával, a fejlődő sportlétesítményeinkkel, a megújított óvodáinkkal – mondta a polgármester Orbán Viktor miniszterelnök felé fordulva. 

Hozzátette, mivel a forgalom kétirányú, a város és a térség természetesen szeretettel várja a Duna jobb oldaláról a vendégeket a szabadidő minőségi eltöltésére. – Miniszterelnök úr, köszönjük még egyszer, hogy ma megünnepelhetjük az ország összekapcsolását ezen a helyen! A térségben élőknek pedig azt kívánom, akár évszázados léptékben szolgálja és segítse a Tomori Pál híd az itt élők életét – zárta mondanivalóját Filvig Géza.

A híd a fejlődés biztos záloga

Szabó Péter, Paks polgármestere beszédében egyebek mellett úgy fogalmazott, ez a híd nemcsak azt jelenti a paksiaknak, hogy mától összeköttetés létesül Paks és Kalocsa, az Alföld és a Dunántúl között, hanem kiemeli, hogy Paks valódi híd szerepet tölt be. – Az itt megtermelt villamos energia 50 százaléka működteti, összeköti az ország üzemeit, háztartásait, közintézményeit. Nekünk, paksiaknak ez a híd a remény jele is, hogy ahogy a híd megépült, úgy az atomerőmű új blokkjai is elkészülnek, mely nemcsak Magyarország energiabiztonságát, de Paks város biztos jövőjét is szolgálja. Ezért a híd Paks és a régióban élőknek a fejlődés biztos záloga – mondta Szabó Péter.

Felértékelődik a dél-magyarországi térségek jelentősége

Orbán Viktor miniszterelnök kiemelte: a kormány feltett szándéka, hogy a Zalaegerszeg–Székesfehérvár–Kecskemét–Debrecen tengelyvonaltól délre minél több beruházást, ipari vállalkozást, vagyis gazdasági erőt telepítsenek, ehhez pedig utakra és hidakra van szükség. A miniszterelnök meggyőződése, hogy a dél-magyarországi térségek jelentősége felértékelődik a jövőben. Kitért arra is: az ország legfontosabb stratégiai jellegű beruházásaiból kettő is ezen a környéken épül: Pakson lesz az új atomerőmű, és Kalocsától nem messze halad majd el a Budapest–Belgrád-vasútvonal, ami ennek a magyar országépítési programnak az egyik legfontosabb építőköve. 

Orbán Viktor beszédét az alábbi cikkünkben olvashatják részletesen.

A nemzeti színű avatószalagot Orbán Viktor miniszterelnök, Lázár János építési és közlekedési miniszter, Font Sándor és Süli János országgyűlési képviselők, Filvig Géza és Szabó Péter polgármesterek vágták át.

A beruházás számokban

A kivitelező a híd alépítményei (beleértve az alapozást is) és a felszerkezetei készítése során közel 28 ezer m3 betont épített be, az összeszerelt acélszerkezet súlya pedig meghaladja az 5 ezer tonnát. A vízépítési műtárgyakba és pillérvédelembe 82 ezer tonna beépített kő került. A híd megvalósításához szerteágazó munkára, rengeteg szakág és szakember tökéletesen összehangolt együttműködésére volt szükség.

A fejlesztés részeként az új Duna-híd előtt a főút átvezetését biztosító egy-egy előregyártott vasbeton gerendás kerethíd is épült. A hídhoz kapcsolódik az 512. sz. főút Kalocsa és Dunaszentgyörgy közötti 11,5 km hosszú, 2x1 sávos új nyomvonalú szakasza, valamint az 5106 jelű út megmaradó részén egy 1,1 km hosszú burkolatfelújítás is. Ez a projektelem 5 új körforgalom megépítését is tartalmazta: a Paksot Gerjennel összekötő, újonnan megépülő 5124 jelű út keresztezésénél, a Dunaszentgyörgyöt Faddon át Tolnával összekötő 5112 jelű út keresztezésénél, valamint a 6. sz. főút Paks és Szekszárd közötti szakaszának keresztezésénél, a Kalocsa északi összekötő útnál és Dunapataj-Foktő-Kalocsa összekötő út csatlakozásánál. Utóbbi körforgalmú csomópont építése jelenleg is zajlik, amelyet várhatóan év végén adnak át.

A Kalocsa-Paks új Duna-híd fejlesztéshez tartozott a 2023 májusában átadott 11,2 kilométer hosszú kétsávos útszakasz is, mely Paksot és Gerjent köti össze. A beruházások részét képezte a főúthoz kapcsolódó kerékpárút-szakaszok és az ingatlanok megközelítését szolgáló szervizutak, földutak megvalósítása is. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában