KVÜ

2023.12.10. 08:23

Ilyen ütemterv szerint zajlik a kecskeméti utak síkosságmentesítése

Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzatának úthálózatán a téli időszakban mintegy 206 kilométer hosszúságú szilárd burkolatú úton, 67,6 kilométer hosszúságú kerékpárúton és járdán, valamint megközelítőleg 336 kilométer hosszúságú földúton kell a síkosság-mentesítésről és a lehullott hóréteg eltávolításáról gondoskodni. Ezen túlmenően több, mint 300 darab autóbusz-járdasziget, és 253 darab kijelölt gyalogos-átkelőhely síkosság-mentesítését, hóeltakarítását kell elvégezni, melyre 5 darab 3,5 tonnás platós gépjármű áll rendelkezésre, 75 fő kézi munkaerővel – tájékoztatott a Kecskeméti Városüzemeltetési Nonprofit Kft. (KVÜ).

Lizik-Varga Katalin

Illusztráció

Forrás: Kecskeméti Városüzemeltetési Kft. (KVÜ)

A Kecskeméti Városüzemeltetési Nonprofit Kft. tájékoztatása szerint a főtér folyamatos hó- és síkosságmentesítéséről 14 fő köztisztasági dolgozó gondoskodik. A feladatellátást a város önkormányzatának megbízásából, közfeladat-ellátási szerződés alapján az önkormányzat által üzemeltetett területeken a Kecskeméti Városüzemeltetési Nonprofit Kft. látja el alvállalkozó bevonásával a téli útüzemeltetési terv szerint. A számozott főutak városunkon keresztül futó szakaszain a Magyar Közút Nonprofit Zrt. lát el téli útüzemeltetési feladatokat.

A KVÜ a feladatellátás során az Országos Meteorológiai Szolgálat adatainak beszerzéséről rendszeresen gondoskodik. A KVÜ, amennyiben az időjárási helyzet szükségessé teszi, elrendeli a téli útüzemeltetési készenlétet. Ennek keretében beindítja az őrjáratot, napi 24 órában ügyeleti szolgálatot lát el fogadva a bejelentéseket és elrendeli a dolgozók számára az otthoni készenlétet.

A géppark

Beavatkozásra igénybe vehető gépek: 7 darab nagyteljesítményű gépjármű sószóróval, hóekével felszerelve, 2 darab nagyteljesítményű sószóróval felszerelt gépjármű, 1 darab Holder Muvo eszközhordozó hóseprűvel, sószóróval, 1 db Multicar M30G sószóró felépítménnyel, hótoló lapáttal, 6 darab kisteljesítményű gépjármű sószóróval, hóekével felszerelve, 2 db kisteljesítményű gépjármű hóekével felszerelve, 8 darab nagyteljesítményű hóekével felszerelt munkagép.

Rendkívüli időjárás esetén további bevethető gépek: 4 darab gréder, 4 darab homlokrakodó, 1 darab dózer, 10 darab nyerges, 18 darab 4 tengelyes jármű hó elszállításra, 15 darab nagyteljesítményű munkagép (homlokrakodó, gréder).

Milyen anyagokat használnak fel?

A KVÜ az alvállalkozóval közösen teljeskörűen gondoskodik a védekezés során szükséges olvasztó- és érdesítőanyagok beszerzéséről, szakszerű tárolásáról és folyamatos biztosításáról.

A közutak síkosságmentesítése sószórással történik.  

A frekventált gyalogosforgalmú területeken, mint például a főtér vagy a Rákóczi utca, szintén a KVÜ végez hó- és síkosságmentesítést. Ezeken a területeken, valamint a parkokban, fás területeken a törvényi előírásoknak megfelelően a hagyományos útszóró só helyett egy környezetbarát jégoldó granulátumot vagy pelyhet használnak.

Mi a lakosság feladata?

Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 16/2023. (VI. 23.) önkormányzati rendelete a köztisztaságról és a hozzá kapcsolódó intézkedésekről szabályozza az ingatlantulajdonosok feladatát a hó- és síkosságmentesítés területén. Ennek megfelelően az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni:

a) az ingatlan előtti burkolattal ellátott járda, kijelölt gyalogút, gyalog- és kerékpárút

aa) legfeljebb 3 méter együttes szélessége esetén a teljes területének,  

ab) 3 métert meghaladó együttes szélessége esetén a közterület határától számított 3 méter széles területének,  

b) tömbtelek esetében a külön tulajdonban álló egyes épületek gyalogos megközelítésére szolgáló járda teljes területének, körüljárására szolgáló járda közterület határától számított legfeljebb 3 méter szélességű területének

a hó- és síkosság-mentesítéséről és tisztántartásáról.

Aki a kötelezettségét nem teljesíti, azzal szemben a jegyző közigazgatási bírságot, a közterület-felügyelő helyszíni bírságot szabhat ki.  

Milyen ütem szerint történik a hó- és síkosságmentesítés?

A KVÜ a feladatellátás során az Országos Meteorológiai Szolgálat adatainak beszerzéséről rendszeresen gondoskodik. A gördülékeny feladatvégzés érdekében a helyi közutak védekezési rendszerbe vannak sorolva, ez alapján 3 ütemben végzik a hó- és síkosságmentesítést.

1 .ütem – Őrjáratos utak: először a tömegközlekedési, fő gyűjtő- és gerincútvonalak, a közjárdák és kerékpárutak sózását, hóeltakarítását végzik el. Összesen mintegy 95 kilométer hosszúságú szilárd burkolatú úton átlagosan 6,9 méter szélességben, és mintegy 42 kilométer hosszúságú kerékpárúton és járdán átlagosan 2,7 méter szélességben végeznek beavatkozást. A közutak, valamint kerékpárutak és járdák mentesítésével egyidejűleg kézi munkavégzéssel a több, mint 300 darab autóbusz járdasziget, és 253 darab kijelölt gyalogos-átkelőhely síkosság-mentesítését, és hóeltakarítását is el kell végezni.

A sózási munkák során lehetőség szerint alásózás történik, mert így sokkal hatékonyabb munkát lehet végezni, mivel a havat a járművek nem tudják a burkolatra tömöríteni, és így nem alakulnak ki jégbordás, jeges utak. A beavatkozást az észleléstől vagy bejelentéstől számított 2 órán belül kell megkezdeni. A hóeltakarítási munkákat 5 centiméter hóréteg vastagság után kell megkezdeni.

2. ütem – Rayonos utak: az őrjáratos utak sózását követően lehet megkezdeni az egyéb városrészeken belüli gyűjtő- és jelentősebb forgalmú, vagy nagyobb lejtésű utak sózását, síkosság-mentesítését. A munkákat az észleléstől számított 6 órán belül kell befejezni. A hóeltakarítási munkákat csak 10 centiméter vastagságú hóréteg után kezdik meg. A kategóriába sorolt közutakon összesen mintegy 35 kilométer hosszon, átlagosan 5,4 méter szélességben, kerékpárutakon és járdákon 35 kilométer hosszon, átlagosan 2,1 méter szélességben végeznek az utakon beavatkozást.

3. ütem – Fehér utak: az őrjáratos és a rayonos utak körébe nem sorolt bel- és külterületi burkolt és burkolatlan közutak tartoznak a „fehér utak” körébe. A belterületi utakon sózást nem kell végezni, csak rendkívüli hideg időjárási körülmények között történik érdesítő anyaggal síkosság-mentesítés. A lehullott hóréteg eltávolítását – amennyiben a hóréteg vastagsága meghaladja a 20 centimétert – az előző két kategóriába sorolt munkák befejezését követően kell megkezdeni, és biztosítani a személyautóval való járhatóságot.

A város közigazgatási területén belül, de a lakott területen kívüli utakon nagyobb havazás, hófúvás esetén a személygépjárművel való járhatóságot kell biztosítani. A munkavégzés a belterületi utakon alkalmazottól eltérő gépparkkal történik. A hóeltakarítást ott kell megkezdeni, ahol nagyobb havazás, hófúvás tapasztalható, a többi területet pedig ezt követően kell megtisztítani.

Rendkívüli időjárási körülmények esetén (hófúvás, elzárt területek, jelentős havazás) a gépek átcsoportosításával gondoskodni kell a veszélyeztetett területek megtisztításáról, és biztosítani kell a személygépjárművel való járhatóságot. Ezt követően lehet megkezdeni az előzőek szerinti sorrendben az utak megtisztítását.

Helyzetértékelést követően eseti döntéssel rendelhető el kötelezően hólánc használata, vagy történhet forgalomlezárási pontok kijelölése. Az esetleges lezáráshoz szükséges forgalomtechnikai eszközöket a KVÜ biztosítja.

Milyen beavatkozás történt az elmúlt napokban?

A hó- és síkosságmentesítési feladatok az első ütemmel, az őrjáratos utak, azaz a tömegközlekedési, fő gyűjtő- és gerinc útvonalak, a közjárdák és kerékpárutak, több, mint 300 darab autóbusz járdasziget, és 253 darab kijelölt gyalogos-átkelőhely síkosságmentesítésével kezdődtek, amelyet az éjszaka folyamán elvégeztek, hogy a reggeli forgalom már viszonylag zavartalanul haladjon, illetve a feladatban résztvevő gépek se akadályozzák a fogalmat.  

Napközben pedig megkezdődött a 2. ütem. A rayonos utakon folytatódott a feladatvégzés, tehát az egyéb városrészeken belüli gyűjtő- és jelentősebb forgalmú, vagy nagyobb lejtésű utak sózása, síkosságmentesítése történt meg.

A KVÜ munkatársai igyekeznek mindent megtenni az utak síkosságmentesítésért, azonban a közlekedésben résztvevőket fokozott figyelemre kérik – legyen az gyalogos, kerékpáros vagy gépjárművezető.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában