Galériával

2022.10.13. 13:00

Elfogadta a közgyűlés a kecskeméti parkolási rendelet módosítását

Társadalmi egyeztetés előzte meg és rendkívüli bizottsági ülésen is tárgyalták a kecskeméti parkolási rend jelentős módosítását, amit az eredeti tervekhez képest némi változással fogadott el a közgyűlés csütörtöki ülésén.

Horváth Péter

A Városháza dísztermében tartották meg a csütörtöki közgyűlést.

Fotó: Bús Csaba

Az új koncepció tartalmazza, hogy átalakul a Nagykörúton belüli várakozási rend, emelkednek a díjtételek, megszűnne a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása, illetve egy bizonyos nyugdíj összeg felett a kedvezményes nyugdíjas parkolóbérlet is. A Kecskeméti Városrendészet által megalkotott új koncepció dr. Homoki Tamás alpolgármester előterjesztése.

Az előterjesztés szerint szerint a piac környékén érvényes eddigi 6-18 órás, illetve a belváros nagyobb területén a 8-18 órás várakozási idő mellett indokolt helyeken – elsősorban belvárosi utcákban – bevezetik a 20 óráig terjedő parkolási időt.

Az előterjesztés tartalmazza, hogy emelkednek a parkolási díjak: egy óra parkolás 400-ról 500 forintra nő a nagykörúton belül, azon kívül pedig 320-ról 360-ra. A negyedórás egységek 100-ról 125-re, illetve 80-ról 90-re változnak. A parkolási díj inflációval indexált lenne, az emelésektől mindig a közgyűlés határozna felülvizsgálatot követően.

Megszűnik a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása, és a tisztán elektromos hajtású autók tulajdonosai kecskeméti lakóhely esetén 50 százalékos bérletvásárlási kedvezményt kapnának – ez január 1-jével lép életbe. 

A 3,5 tonna, illetve 5 méter alatti kisteherautókra 150 százalékos parkolási díjak vonatkoznak majd, az ennél nagyobbak pedig dupla díjat kötelesek fizetni.

Változatlan marad a lakóhely melletti kedvezményes bérletár. Azzal a változtatással, hogy egy lakcímre maximum két gépkocsi után igényelhető a kedvezmény, és megmaradnak a bölcsődék és óvodák melletti kedvezmények.

A nyugdíjas kedvezményeket is érint a változás

A rendelet módosításának elfogadásával jelentősen átalakul a nyugdíjasok bérletvásárlási kedvezménye is, amit az alpolgármester részben a tapasztalt visszaélésekkel indokolt, valamint azzal is, hogy a megyei jogú városokban Kecskeméten kívül sehol nincs nyugdíjas kedvezmény. Az eddigi éves 4800 forintos kedvezményes nyugdíjas bérletár csak arra lenne érvényes, akinek a nevén van a jármű, az igénylő rendelkezik érvényes jogosítvánnyal, és elmúlt 65 éves, kecskeméti lakóhellyel rendelkezik. A korábbi tervek szerint a legfeljebb 130 ezer forintos nyugdíjjal rendelkezők érvényesíthették volna a kedvezményt, azonban a rendeletet egyeztetések előzték meg, melynek köszönhetően módosítottak az igen alacsony határösszegen. A rendeletben úgy szerepel, hogy a személygépkocsi tulajdonosa nyugdíjának tárgyévben folyósított összege nem haladhatja meg a minden év január 1-én meghatározott együtt folyósítási nyugdíj összeghatár 180 százalékát, ami 200 ezer forintot jelent. Leírják a rendeletben, hogy a több esetben olyan 65 év feletti személy vásárolta a bérletet, akinek érvényes jogosítványa sincs, hanem hozzátartozói használták a kedvezményes parkolás lehetőségét.

A rendeletben hangsúlyozzák, hogy ha e feltétel nem is teljesül, ha a díjfizetési kötelezettség alá tartozó várakozási területen van a 65 évnél idősebb személy lakóhelye, akkor lehetősége van a lakossági bérlet kiváltására.

A hat hónapos és annál hosszabb időre szóló bérletek összegéből 10 százalék kedvezményt kapnak, ez további 10 százalékkal növelhető Kecskemét Kártyával.

Megszűnik a pótdíj automatikus elengedése is. Erre akkor volt lehetőség, amikor a büntetéstől számított két éven belül nem büntették az érintettet. Az indoklás szerint évente több mint 3500 kérelem érkezett a pótdíj elengedéséről, ami egyrészt 15 millió forint kiesés, másrészt adminisztrációs teher. Az új rendelet értelmében a Városrendészet vezetője elsősorban különleges élethelyzet indokolta esetben dönthet az elengedésről.

Módosítják a közterületek használatáról szóló rendeletet is, melynek értelmében közterülethasználati díj lesz fizetendő minden olyan gépjármű után, mely üzemképtelensége miatt városszerte tartósan elfoglalja a közterületek egy részét, így hosszútávon kizárva a mások általi használatát.

A céljuk a várakozóhelyek felszabadítása

Dr. Homoki Tamás szerint az új koncepció célja nem a bevételek növelése, hanem a várakozóhelyek felszabadítása. 

Érvelése szerint Kecskeméten 65-70 ezer gépjármű van forgalomban, ami egyharmados növekedést jelent az elmúlt 10 évben, így a közlekedők száma is ilyen arányban növekedett. 

Ezek közül 55 ezer személyautó és hét-nyolcezer teherautó. A nagykörúton belül 20 ezer munkahely található, ezért nagyon telített a belváros, és annak parkolóhelyei is. Ez olyan változást jelent a város életében, ami a korábbi parkolási koncepció újragondolását igényli. A nagykörúton belül a belváros jellege miatt nem nőhet jelentősen a parkolóhelyek száma, ezért csak azok kihasználtságának és a parkolóidő racionalizálására van lehetőség.

Hangsúlyozta, hogy nem lehet megoldani minden problémát, ami az elmúlt években felgyülemlett, de az új koncepció fontos lépés az évek óta bosszantó kérdések megoldásában, aminek üzenetértéke is van.  

Az alpolgármester kihangsúlyozta: rendelet javaslat olyan változtatási terveket tartalmaz, ami a korábbi jogosultságok csökkentését jelenti – ez az egyéneknek fájdalommal, lemondással jár, de a város élhetőségét,a parkolóhelyek gyorsabb forgását, s így a közjót szolgálja. Az alpolgármester arra az ellenzéki javaslatra is kitért, hogy csak a város közlekedési koncepciójának kidolgozása után fogadják csak el a rendelet módosítását. Szerinte a válsággal terhelt időkben nem célszerű koncepciót tervezni, sokkal inkább cselekedni kell a közlekedés szabályozására, amit a rendeletmódosítás szolgál.

Vannak, akik nem értenek egyet a döntéssel

Vancsura István, a Szövetség a Hírös Városért Egyesület képviselője koncepcionálisan nem ért egyet a rendeletmódosítással, egy újabb adónemnek nevezve a parkolódíjak emelését. Véleménye szerint a városnak parkolóhely bővítéssel és P+R parkolóházak építésével kellett volna követnie az autók számának növekedését, így az ellenzék nem tartja elfogadhatónak a módosítást.

Az alpolgármester reagálásában kifejtette, hogy hiányolta az ellenzék konstruktív, változtatásra irányuló javaslatát. Homoki Tamás egyetértett Vancsura Istvánnal a P+R parkolók létesítésének szükségességéről, azzal a kitétellel, hogy annak a város szélén van értelme, hogy az autósok tömegközlekedésre váltsanak a városi közlekedés érdekében.

A közgyűlés 11 igen és négy nem mellett elfogadta a rendelet módosítást.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában