2022.03.27. 11:21
Fenntarthatósági témahetet tartottak a halasi gimnáziumban
Fenntarthatósági témahetet tartottak a Szilády Áron Református Gimnáziumban, melynek keretében közel harminc mintaprojektet készítettek a diákok, egyebek mellett szó esett a megújuló energiaforrásokról, az innovatív technológiákról, a családi gazdálkodásról, a mindennapi öltözködésről, a hulladék- és szennyvízfeldolgozásról is.
A fenntarthatóság témakörében egy kiállítást is készítettek a diákok. Fotó: Pozsgai Ákos
Fotó:
A programok közös áhítattal kezdődtek, amit Arany-Michels Tímea lelkész tartott a diákoknak az iskolarádión keresztül. Ugyanitt ismertette a tematikus hét programjait Varga Judit gimnáziumigazgató és Sallee Barbara humánökológus, szakmai referens. A tanulók a város főterén zöld szalagokra írt környezetvédelmi mottókat helyeztek el a Zenepavilonnál, ahol Fülöp Róbert polgármester is szólt néhány szót a gyerekekhez, hangsúlyozva a fenntarthatóság fontosságát.
– A gimnáziumban a különböző fenntarthatósági témákkal kapcsolatban zajlottak a csoportfoglalkozások, terepgyakorlaton, kiránduláson is részt vettek a gyerekek, valamint kutatással és kísérletezéssel töltötték az időt. Az ökológia, a gazdaságtan, a társadalom, a természetvédelem témaköre volt a fő irányvonal. Az egészet a teremtésvédelem keretébe helyeztük, hiszen áhítattal kezdtük és azzal is fejeztük be a fenntarthatósági témahetet – sorolta a részleteket Sallee Barbara, aki elmondta azt is, hogy összesen 520 diák vett részt a programokon, 56 oktató, illetve projektvezető irányításával.
A szakember kiemelte, hogy református iskola lévén komoly hangsúlyt kapott a témahét során a párhuzam a tudás és a hit között, hisz mindkettőre nagy szükség van.
– A diákok életkoruk szerint kaptak feladatokat, az ötödik, hatodik, hetedik és nyolcadik osztályos kisgimnazisták osztályfőnökeik által kitalált programokban vettek részt osztályszinten. A kilencedikes, a tizedikes és a tizenegyedikes diákok pedig a tanárok által kitalált és megszervezett projektekre tudtak online bejelentkezni, így a gyerekek ki tudták választani, hogy őket mi érdekli a leginkább, majd közösen átbeszélték a tanárokkal a tervezett programokat, projekteket, és ott még bele tudtak szólni, akár új programelemeket is be tudtak emelni – magyarázta hírportálunknak Varga Judit iskolaigazgató.
Kőrösi Dániel, a Szilády gimnázium 11. b osztályos tanulója a drámacsoportot választotta ki, a Thorma János Múzeumban voltak a foglalkozások, Palásti Károly gimnáziumi tanár vezetésével.
– Mi inkább drámai és történelmi oldalról próbáltuk megközelíteni a fenntarthatóság témakörét. Érdekes volt olyan dolgokat megtapasztalni és megbeszélni, amik a múltban történtek, és ahhoz hozzákapcsolni azt, ami a jelenben folyik. Nagyon élveztem a mozgalmas, játékos feladatokat és személy szerint sokat tanultam belőle – összegezte a foglalkozásokon szerzett tapasztalatait Dániel, aki mint mondta, a későbbiek során biztos fel tudja majd használni és még inkább foglalkoztatja a fenntarthatóság témaköre.
A diákok a tapasztalataikat digitális és hagyományos formában is rögzítették, plakátokat, kiállítást készítettek, beszámolót tartottak. Terítéken volt egyebek mellett a vállalkozói szemlélet formálása, a fenntartható táplálkozás, a környezetünket kímélő rendezvényszervezés, de szerepet kapott az idegen nyelvek és az informatika hasznossága is egy fenntarthatóbb szemlélet és környezet kialakításában. A gimnázium oktatói és diákjai tavaly év elején kezdtek bele egy belső iskolai, fenntarthatóságról szóló tanterv fejlesztésébe, melynek látható eredményeit most mutatták be. A fejlesztés célja, hogy az iskola a fenntarthatóság összetett témáit és lehetőségeit az oktatás keretében is jobban meg tudja jeleníteni, jelét adva ezzel, hogy a fenntarthatóságról szóló közös gondolkodás és cselekvés a 21. században megkerülhetetlen.