2022.01.19. 11:26
Egyre népszerűbbek az elektromos autók Bács-Kiskun megyében
Több mint 12 ezer tisztán elektromos gépjármű futott tavaly január végén a hazai utakon. 2020-ban a világon 3,1 millió új, száz százalékban elektromos meghajtású autót helyeztek üzembe, amely 41 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A szakemberek szerint hazánkban öt év alatt megnégyszereződhet a tisztán elektromos autók száma.
Öt év alatt megnégyszereződhet a tisztán elektromos autók száma hazánkban Illusztráció, Shutterstock
A Jövő Mobilitása Szövetség szerint a múlt év első 10 hónapjában mintegy ötven százalékkal, 18 800-ra nőtt a tisztán elektromos és hibrid autók száma Magyarországon, míg az előrejelzés szerint 2022 végén már 30 ezer, három éve múlva 75 ezer, 2026 végén pedig 125 ezer elektromos autó közlekedik majd a magyar utakon.
A szövetség közleménye szerint az elektromos közlekedési eszközök – főként autók – használatának legfőbb gátja a magas a vételár, a töltőpontok szűkössége és az alacsonyabb hatótáv volt 2020-ban.
A fenntartható közlekedés fejlesztésében érdekelt 41 vállalat iparági képviseletének, a Jövő Mobilitása Szövetségnek célja az is, hogy 2022-ben az elektromos autóvezetés a járművezetői oktatás részévé váljon, országosan mindenütt elérhetők legyenek az elektromos járműtöltők, és széles körben elterjedjenek a közösségi közlekedést támogató „last mile” megoldások, vagyis az elérendő úticél utolsó szakaszában is legyen a fenntartható közlekedést segítőeszköz. Például az autó csomagtartójában legyen egy roller, és azzal tegye meg a csomagszállító az utolsó szakaszát az útnak.
Az elektromos meghajtású gépjárművek villamosenergia-tárolójának feltöltése több módon is lehetséges. A töltés történhet az otthoni vagy a munkahelyi villamos hálózatról, illetve a mindenki számára elérhető nyilvános töltőpontokon. Utóbbiak esetében a töltés lehetséges nagy (22 kW és annál nagyobb) vagy normál (3,7–22 kW között) teljesítményen. A töltés lehet egyenáramú és/vagy váltakozó áramú is.
Hazánkban nyilvános elektromos töltőberendezést a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) által kiadott engedély birtokában lehet üzemeltetni. A hivatal nyilvántartásai és az engedélyesek adatszolgáltatása alapján 2021 második negyedévének végén 1627 darab nyilvános, engedélyköteles tevékenység keretében üzemeltetett töltőberendezés volt Magyarországon. A dél-alföldi régióban, Békés megyében 24 darab ilyen berendezés volt az előző év második negyedévének végén, Csongrád-Csanád megyében 51, míg Bács-Kiskunban 54 töltő volt ebben az időszakban.
Az elektromos autók megjelentek a használtautó-piacon is
Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke elmondta, hogy a 4–5 éve elsőként nagy számban üzembe helyezett elektromos autók most kezdenek megjelenni a használtautó-piacon, ami szintén sokkal elérhetőbbé teszi ezeket a gépkocsikat, amelyek árait az akkumulátor hatótávolsága határozza meg elsősorban, nem a gyártási év, vagy a megtett kilométerek. Hozzátette, Magyarországon egy autóval átlagosan 70–80 kilométert tesznek meg, így a városi közlekedésben ma már az elektromos autó a legversenyképesebb megoldás. A szövetség számítása szerint 100 kilométert feleannyi összegből lehet megtenni elektromos autóval, mint dízel- vagy benzines meghajtású kocsival. Ez a különbség tovább növelhető, ha valaki otthon tölti az elektromos autóját, mert akkor negyedakkora összegből is utazhat: otthoni töltés esetén, kilowattonként 40 forinttal számolva, 100 kilométer megtétele 680 forintba kerül, miközben egy benzines autó esetében ez körülbelül 2800 forint.