galériával / videóval

2021.08.07. 18:52

Visszatérhet az élet a bugaci kisvasútra

Vasútbarátokkal telt meg a Kecskeméti Kisvasút bugaci állomása a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány szombati hajtányparádéján. Az eseményen a hajtányozás mellett a bugaci állomás újjászületéséről szóló terveiket is felvázolták a szervezők.

Horváth Péter

Fotó: BUS CSABA

Az alapítvány először tavaly rendezte meg a hajtányozást a hajdani kisvasút Bugac Állomásán, amit a nagy érdeklődésre tekintettel idén megismételtek. Az állomáson Kékesi Márton társszervező és ötletgazda köszöntötte a vaspálya nagy számban összegyűlt szerelmesét. Köszöntőjében visszatekintett a kisvasút történetére, de ami talán még érdekesebb, hogy a mai állapotánál fényesebb jövőjéről is szólt.

Megtudhattuk, hogy folyamatban van a vasútvonak hajtányközlekedésre való megnyitása. Az erre a célra alapított cég a pályán lévő hajtányforgalmat átvenné a MÁV-tól és így meghatározhatná a forgalom rendjét és szabályait.

Ennek Kékesi Márton lesz az üzemvezetője. A folyamatnak tulajdonképpen már a végén járnak, műszaki és jogi oldalról is hátra van néhány mozzanat. Fontos jogszabályi tisztázást igényel a járműengedélyek kérdése. A járműveket most bonyolult és költséges engedélyeztetési eljárásnak kell alávetni, de az Innovációs és Technológiai Minisztériummal közösen dolgoznak ennek egyszerűsítésén. Ezt megelőzően tömeges hajtányozásra még nincs lehetőség.

Elhangzott, hogy sokkal egyszerűbb szabályrendszer lesz érvényben, mint a nagyvasút esetében és vasúti előképzettség nélkül elsajátítható lesz a szabályos közlekedés.

A pályaüzemeltetésen túl az ingatlanok felújításának kérdése még nem tisztázott. Bugacon az önkormányzat újítaná fel Európai Uniós forrásból Bugac Felső állomásépületével és a melléképületekkel együtt és bekapcsolná a helyi turisztikába.

Az önkormányzat a pálya üzemeltetőjével olyan működési modellt dolgoz ki, hogy ezekből az épületekből a vasúti funkciókat is el lehessen látni. Mint Kékesi Márton fogalmazott, az együttműködés a MÁV-on is jelentősen múlik, a vasúttársaságnak pedig még van tennivalója az ügyben

Ha ez megvalósul, akkor bárki bejelentkezhet majd hajtányozásra, lehetőleg egészen Kiskunmajsáig és Jakabszállásig. A turisták körében a bugacinál kevésbé népszerű kiskőrösi vonallal kapcsolatban Kékesi Márton elmondta, hogy az igen rossz állapotban van, melynek utolsó kilométerét és a végállomást a Budapest-Belgrád vasútvonal építése miatt elbontják és földkúppal zárják le. A felszedett sínanyagot szeretnék a bugaci szakaszon felhasználni.

Kékesi Márton elmondta továbbá, hogy szeretnének vontatható állapotúvá felújíttatni egy-egy teher és személykocsit, melyek élő és mozgó múzeumai lennének a szárny történelmének.

Mindez teljes egészében magánforrásból valósulhat meg.

A beszédet követően Kélkesi Márton ünnepélyesen felnyitotta az állomás váltóját, így szabaddá téve a szakaszt Bugacpusztaháza felé. Mi is felültünk az egyik motoros hajtányra, amin a 20 kilométeres sebesség szinte hajmeresztőnek tetszett, de a vezetője szerint a nem túl jó állapotú bugaci sínpáron 30-al biztonságban lehet még közlekedni. Hajtányozónk maga építette a járművét, a két hónapos építést mintegy éves tervezés előzte meg. A 125 köbcentis, 10 lóerős, 50 kilométeres végsebességre képes motort egyben megvásárolta, de a kerekek kérdése nehezebb volt. Vagy öntödében kiöntik a kívánt formát, vagy pedig vastagfalú gázcső és kazánlemez összehegesztéséből hegesztésével alakítják ki a profilt, amit azután esztergálnak. Mindkét módszer költséges, egy készlet kerék elkészítése több százezer forintba kerül, egy motoros hajtány megépítésének anyagára pedig félmillió forint körül van. A következő hajtányozást szeptember 18-án Jakabszálláson tartják.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában