2021.05.16. 15:42
Egy hónapra „leszállt” a MiG-21-es a kecskeméti körforgalomból
Megkopott a kecskeméti repülőbázishoz közeli körforgalmat díszítő MiG-21-es repülőgép festése, ezért vasárnap több mint öt órás munkával, két daruval leemelték a tartószerkezetről és bevontatták a bázis festőműhelyébe egy újrafestésre. Így új fényében ragyoghat majd az augusztusi repülőnapon.
Fotó: Hraskó István
A 9606 oldalszámú MIG-21 MF vadászgép öt és fél éve vált Kecskemét egyik látványosságává. A hatástalanított deltaszárnyút 2015 novemberében légies talapzatra emelték a repülőbázishoz közeli, a 44-es és 445-os út találkozásánál lévő körforgalomnál.
Bár a kiállítás előtt a vasmadár az eredeti „terepmintáját” megőrizve új festést kapott, ez az elmúlt öt év és fél év alatt eléggé megkopott. A repülőbázis az önkormányzattal kötött együttműködési megállapodásban vállalta a gép állagának megőrzését, a város pedig magának a körforgalomnak a kezelését.
– A repülőgép jelenlegi állapotát látván, a lehetőségeket mérlegelve, a bázis vezetése – egyeztetve a szomszéd alakulat, az MH Légijármű Javító Üzem (MH LÉJÜ) vezetésével – az igényes és remélhetőleg időtállóbb festési munkálatok elvégzése érdekében úgy döntött, hogy leszedjük a gépet a tartó oszlopokról és bevontatjuk a bázis repülőgépfestő hangárjába, ahol az MH LÉJÜ szakemberei a festési munkálatokat elvégzik, mint ahogy a gép visszahelyezését is vállalták – mondta el a Baon.hu-nak dr. Jónás János alezredes, a bázis törzsfőnök helyettese.
A repülőgép „leszállítása” nem volt egyszerű mutatvány: vasárnap reggel már fél 8 körül a Dirner Daru két óriás daruját állították le a körforgalomnál.
Majd a Légijármű Javító Üzem munkatársai emelőkosarakkal a magasba emelkedtek, és először a gép orr részénél, majd a hátuljánál vezették át a hevedereket. Ezután következett a rögzítések kioldása a gép hasánál: nem ment könnyen az óriási csavarok kicsavarása sem, utána pedig rengeteget kellett kalapálni a három csapszeget, hogy kimozduljanak a helyükről. Végül fél 1 körül mozdult meg először a gép, ekkor a rendőrség lezárta a körforgalomba torkolló utakat, majd a két daru szép lassan leengedte a MiG-et. Mivel a futóművei a géptörzsbe, egész pontosan a futóműgondolába voltak behúzva, így azokat kiengedve, saját kerekén tudták bevontatni a repülőbázisra a 44-es főúton, a 2-es kapun.
A munkálatokat egyre több érdeklődő figyelte, és lassan mindenkinek feltűnt, hogy egy madár rendszeresen odarepül a jobb szárny alá, majd kis időre eltűnik. Kiderült, hogy a jobb szárny és a törzs találkozásnál seregélyek raktak fészket, és a szülők a fiókákat jöttek etetni (és nyilván kicsit meg is voltak zavarodva, hogy mi történik a lakhelyük körül).
A kerék kiengedése után dr. Pigniczki Csaba, a Kiskunsági Nemzeti Park természetvédelmi őrkerület-vezetője érkezett a helyszínre és öt fiókát szedett ki a repülőgépből, akiket aztán a Vadaskertbe vitt el.
Dr. Jónás János alezredes hozzátette: körülbelül egy-másfél hónapig tartanak a karbantartási munkálatok, azaz várhatóan június végére már újra a körforgalom dísze lesz az újrafestett repülőgép. A tervek szerint jövőre pedig beneveznék a „Magyarország legszebb körforgalma cím” elnyeréséért, ha az önkormányzat is támogatja a bázis kezdeményezését.
Leszállt a MiG-21-es a kecskeméti körforgalomból
Eredeti tömege harmadára fogyott le a vadászrepülőgép
A MIG-21-es kiállítása Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokának ötlete volt, mondván, ily módon látványosan ki lehet fejezni Kecskemét város és a repülés, a repülőtér szoros kapcsolatát. Széleskörű összefogásnak köszönhetően – több helyi cég támogatásával – 2015 novemberében sikerült is megvalósítani a tervet és az emlékművet. A MIG-21-es természetesen hatástalanított, azaz működésképtelen állapotban került ki a bázisról, amit az MH Légijármű Javító Üzem (LÉJÜ) szakemberei végeztek el úgy, hogy a gép megőrizze eredeti stílusjegyeit, mintha „igazi” lenne. Fontos szempont volt, hogy – a statikai stabilitás érdekében – a MIG súlyát a lehető legkisebbre csökkentsék. A hatástalanítás során kiszerelték a hajtóművet az összes tartozékával, a rádiónavigációs rendszert, a gépágyú fegyverzetet, a katapult ülést és még sok más egyéb berendezést, gyakorlatilag a sárkányszerkezete maradt meg a kabintetővel és a lokátorkúppal. Valamint a gép futóművei is a helyükön maradtak, megtartva a saját lábon történő vontatás lehetőségét. Mindezek után az eredeti tömeg egyharmadára „fogyott le” a vadászgép, persze így is 4-5 tonnát nyom.