galériával / videóval

2021.05.16. 15:42

Egy hónapra „leszállt” a MiG-21-es a kecskeméti körforgalomból

Megkopott a kecskeméti repülőbázishoz közeli körforgalmat díszítő MiG-21-es repülőgép festése, ezért vasárnap több mint öt órás munkával, két daruval leemelték a tartószerkezetről és bevontatták a bázis festőműhelyébe egy újrafestésre. Így új fényében ragyoghat majd az augusztusi repülőnapon.

Hraskó István

Fotó: Hraskó István

A 9606 oldalszámú MIG-21 MF vadászgép öt és fél éve vált Kecskemét egyik látványosságává. A hatástalanított deltaszárnyút 2015 novemberében légies talapzatra emelték a repülőbázishoz közeli, a 44-es és 445-os út találkozásánál lévő körforgalomnál.

Bár a kiállítás előtt a vasmadár az eredeti „terepmintáját” megőrizve új festést kapott, ez az elmúlt öt év és fél év alatt eléggé megkopott. A repülőbázis az önkormányzattal kötött együttműködési megállapodásban vállalta a gép állagának megőrzését, a város pedig magának a körforgalomnak a kezelését.

– A repülőgép jelenlegi állapotát látván, a lehetőségeket mérlegelve, a bázis vezetése – egyeztetve a szomszéd alakulat, az MH Légijármű Javító Üzem (MH LÉJÜ) vezetésével – az igényes és remélhetőleg időtállóbb festési munkálatok elvégzése érdekében úgy döntött, hogy leszedjük a gépet a tartó oszlopokról és bevontatjuk a bázis repülőgépfestő hangárjába, ahol az MH LÉJÜ szakemberei a festési munkálatokat elvégzik, mint ahogy a gép visszahelyezését is vállalták – mondta el a Baon.hu-nak dr. Jónás János alezredes, a bázis törzsfőnök helyettese.

A repülőgép „leszállítása” nem volt egyszerű mutatvány: vasárnap reggel már fél 8 körül a Dirner Daru két óriás daruját állították le a körforgalomnál.

Majd a Légijármű Javító Üzem munkatársai emelőkosarakkal a magasba emelkedtek, és először a gép orr részénél, majd a hátuljánál vezették át a hevedereket. Ezután következett a rögzítések kioldása a gép hasánál: nem ment könnyen az óriási csavarok kicsavarása sem, utána pedig rengeteget kellett kalapálni a három csapszeget, hogy kimozduljanak a helyükről. Végül fél 1 körül mozdult meg először a gép, ekkor a rendőrség lezárta a körforgalomba torkolló utakat, majd a két daru szép lassan leengedte a MiG-et. Mivel a futóművei a géptörzsbe, egész pontosan a futóműgondolába voltak behúzva, így azokat kiengedve, saját kerekén tudták bevontatni a repülőbázisra a 44-es főúton, a 2-es kapun.

A munkálatokat egyre több érdeklődő figyelte, és lassan mindenkinek feltűnt, hogy egy madár rendszeresen odarepül a jobb szárny alá, majd kis időre eltűnik. Kiderült, hogy a jobb szárny és a törzs találkozásnál seregélyek raktak fészket, és a szülők a fiókákat jöttek etetni (és nyilván kicsit meg is voltak zavarodva, hogy mi történik a lakhelyük körül).

A kerék kiengedése után dr. Pigniczki Csaba, a Kiskunsági Nemzeti Park természetvédelmi őrkerület-vezetője érkezett a helyszínre és öt fiókát szedett ki a repülőgépből, akiket aztán a Vadaskertbe vitt el.

Dr. Jónás János alezredes hozzátette: körülbelül egy-másfél hónapig tartanak a karbantartási munkálatok, azaz várhatóan június végére már újra a körforgalom dísze lesz az újrafestett repülőgép. A tervek szerint jövőre pedig beneveznék a „Magyarország legszebb körforgalma cím” elnyeréséért, ha az önkormányzat is támogatja a bázis kezdeményezését.

Eredeti tömege harmadára fogyott le a vadászrepülőgép

A MIG-21-es kiállítása Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokának ötlete volt, mondván, ily módon látványosan ki lehet fejezni Kecskemét város és a repülés, a repülőtér szoros kapcsolatát. Széleskörű összefogásnak köszönhetően – több helyi cég támogatásával – 2015 novemberében sikerült is megvalósítani a tervet és az emlékművet. A MIG-21-es természetesen hatástalanított, azaz működésképtelen állapotban került ki a bázisról, amit az MH Légijármű Javító Üzem (LÉJÜ) szakemberei végeztek el úgy, hogy a gép megőrizze eredeti stílusjegyeit, mintha „igazi” lenne. Fontos szempont volt, hogy – a statikai stabilitás érdekében – a MIG súlyát a lehető legkisebbre csökkentsék. A hatástalanítás során kiszerelték a hajtóművet az összes tartozékával, a rádiónavigációs rendszert, a gépágyú fegyverzetet, a katapult ülést és még sok más egyéb berendezést, gyakorlatilag a sárkányszerkezete maradt meg a kabintetővel és a lokátorkúppal. Valamint a gép futóművei is a helyükön maradtak, megtartva a saját lábon történő vontatás lehetőségét. Mindezek után az eredeti tömeg egyharmadára „fogyott le” a vadászgép, persze így is 4-5 tonnát nyom.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában