2020.09.30. 14:00
A fény intenzitását mérték más-más hullámhosszon
A mai diákok abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy a természettudományos tárgyak ismereteit látványos kísérleteken keresztül sajátíthatják el. Ebben élen jár a Bányai-gimnázium, ahol újabb mérőműszert, egy spektrofotométert vásároltak, mely a látható fény intenzitását méri különböző hullámhosszakon.
Fotó: BUS CSABA
A Bányai Júlia Gimnáziumban fontosnak tartják az interaktív órákat, a tudásanyag minél szemléletesebb átadását, hogy a tanulók a tananyagot ne csak a száraz leírásokból sajátítsák el. Évek óta bővítik a különböző szaklaboratóriumok kelléktárát, hogy minél több természettudományos kísérletet tudjanak bemutatni.
A gimnázium legújabb eszköze a spektrofotométer, mely ránézésre egy egyszerű és kicsi berendezés, de tudása annál nagyobb. – A nagy értékű eszköz segíti a diákok tehetségének kibontakoztatását – hangsúlyozta Labancz István kémia–földrajz szakos tanár. – Olyan új világot mutatunk be általa nekik, amit eddig szabad szemmel nem láthattak. A spektrométer a látható fény intenzitását méri, annak összetételét mutatja meg a különböző hullámhossztartományokban, az ultraibolyától az infravörösig. Azért nagyon jó, mert megmutathatjuk általa, milyen energiaátmenetek játszódnak le az atomokban vagy milyen hullámhossztartományban nyelik el a fényt az egyes anyagok. Eddig nem volt lehetőségünk arra, hogy bemutassuk az ezekben a folyamatokban létrejövő színképeket, csak szárazon mondhattuk el a tananyagot – részletezte.
A spektrométert a napokban alkalmazták elsőként fizikafakultációs órán. A fiatalokat Bakk János fizikatanár a fény birodalmába kalauzolta el. A mért értékeket projektoros kivetítőn keresztül kísérhették figyelemmel a tanulók. Így például választ kaptak arra, hogy a hagyományos izzónak, illetve a LED-nek, valamint a fénycsöveknek milyen a színképe, milyen hullámhosszakon sugároznak.
Az eszköz ára meghaladta az egymillió forintot, melyet a Nemzeti Tehetség Program jóvoltából vásárolhatott meg az iskola. – Ez az eszköz tökéletesen illeszkedik abba a laboratóriumi koncepciónkba, melynek célja, hogy minél szemléletesebbé tegyük az órákat, közelebb vigyük a természettudományokat a gyerekekhez. A tudás mellett közösségépítő ereje is van az eszközöknek, mint arra a pályázatunk címe is utalt: „Sokszínű tehetségek kis világ hálózata a Bányaiban”. Sokszor tapasztaljuk, hogy a diákok szünetekben is szívesen megosztják tapasztalataikat egy-egy kísérlet után, az sem ritka, hogy különböző évfolyamokon tanulók teszik mindezt. Nem utolsósorban a továbbtanulásukat is befolyásolja, hiszen egy teljesen új világot nyitunk meg előttük – tette hozzá Labancz István.
Spektrométerezés a Bányaiban
Az elmúlt tanév egyik slágere az az új, Amerikából rendelt eszköz volt, mely az idegrendszerben lejátszódó folyamatokat méri. Szintén pályázati pénzből társasjátékokat is rendeltek, melyek szintén szolgálják a közösségépítést. – A járványhelyzet miatt elmaradtak a társasjátéknapjaink, pedig sokan nagyon várták már. A mai diákok nagyon szeretnek játszani, és mi, tanárok is szívesen beszálltunk volna. Sokan nem is gondolnák, hogy egy-egy játszma alatt milyen sok mindent megtudhatunk egymás személyiségéről, valamint erősítik a kooperációs képességet is – jegyezte meg a szaktanár.
Labancz István végül elárulta, további terveik is vannak a laboratórium eszközparkjának bővítésére. A következő lépés egy 3D nyomtató beszerzése, melynek segítségével újabb kísérletekhez lehet majd speciális eszközöket legyártani.