GALÉRIÁVAL

2020.05.29. 17:47

Ütemterv szerint halad az új tiszaugi híd építése

Negyvenöt százalékos készültségi fokban van jelenleg az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek-Tiszakürt közötti tíz kilométeres szakaszának építése, melynek leglátványosabb pontjánál, az 556 méter hosszú új Tisza-hídnál pénteken tartottak sajtótájékoztatót és bejárást.

Hraskó István

Fotós: BUS CSABA

A kétszer két sávos M44-es gyorsforgalmi út első, Tiszakürt és Kondoros közötti 62 kilométeres szakaszát tavaly októberben adták át, ehhez csatlakozik majd a tervek szerint jövő szeptembertől a Lakitelek és Tiszakürt közötti 10 kilométeres rész, melynek kivitelezését a Duna Aszfalt Kft. végzi fővállalkozóként 51 milliárd forint értékben (a befejezési határidő 2021. augusztus 31.).

Ezen a szakaszon hat felüljárót és egy aluljárót építenek, és lesz két különszintű csomópont Tiszakürtnél és Lakiteleknél. „Ékköve„ – a beruházó NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója, Pántya József nevezte így – az új Tisza-híd. Az itteni látogatóközpontnál pénteken tartott sajtótájékoztatón-bejáráson az igazgató elmondta: a munkálatok a szerződéseknek megfelelő ütemben haladnak, nincs olyan tényező, amely akadályozná a jövő szeptemberi forgalom előtti megnyitást.

Kérdésünkre hozzátette, a projekt most 45 százalékos készültségi fokon van, a koronavírus-járvány sem okozott fennakadást. Egy árvízhelyzet nyilván hátráltathatja-megállíthatja a munkálatokat, de bíznak abban, hogy erre nem kerül majd sor. Az útépítés ütemesen halad, folyamatos a töltésépítés a teljes szakaszon.

Az M44-es következő, Szentkirály és Lakitelek közötti 4,6 kilométeres szakaszának szerződését is megkötötték idén februárban, márciusban megtörtént a munkaterület átadása. Ennek keretében felújítják a Szentkirály és Tiszakécske közötti utat is, megépül a Szentkirályt elkerülő út, és burkolatmegerősítést végeznek a 44-esen, 20 kilométer hosszúságban (ez már jelenleg is zajlik).

Az új tiszaugi Tisza-híd olyan egyedülálló szerkezet lesz, amelyből Európában egyetlen sincsen és a világon is csak pár darab hasonló. A híd teljes hossza 556 méter, melyből a 307 méter hosszú mederhíd szakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést. A pilonok deformált ellipszis alakúak, ami nagyon egyedivé teszi a látványt. A szerkezetet ekhós szekérhez hasonlítják. A ferdekábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú szabad kábel elrendezéssel lesz a pilonokhoz rögzítve. A híd pilonok végső magassága 41,6 méter lesz.

A két hídfő kivételével a többi támasz alapozása elkészült, a pillérek építése folyamatban van. Elkezdődött a mederhidat tartó pilonok építése. A mederhíd acélszerkezetét alkotó elemek gyártása üzemben történik, majd a helyszínre szállítás után ideiglenes állványokon hegesztik össze őket, ezután a két partról szakaszosan tolják be őket a meder fölé. 20 darab szerelési egység készül, melyek 13,5-16 m hosszúak. A bal parton három egység készült el, a negyedik összeszerelése folyik, a jobb parton két egység van kész és a harmadik összeszerelése zajlik.

Lezsák Sándor, az országgyűlés alelnöke, Bács-Kiskun megye 4-es választókörzetének országgyűlési képviselője örömteli és rég várt eseménynek nevezte a beruházást, „mely mögött egy ország erőfeszítése, kormányzati akarat és sok-sok ember munkája áll”, és „tőke-és embervonzó” is lesz. Hangsúlyozta, egy település, táj népességmegtartó képessége az úthálózaton is múlik, mindenhol azt tapasztalják, hogy kell hozzá autópálya, gyorsforgalmi út. Véleménye szerint ehhez a térségben képességmegtartó népesség is társul, azaz vannak „olyan fiatalok is, akik nem vándorolnak el”, és Lezsák Sándor szerint ennek az M5-ös mellett láthatóak is a jelei, fiatalok, családok jelennek meg a kisebb falvakban és tanyás térségekben, például Petőfiszálláson.

Az országgyűlés alelnöke arról is beszélt, hogy a járvány ráébresztette az embereket, hogy az ország hatalmas, kezd felmenni a falvakban az ingatlanok ára. Boldog István, Jász-Nagykun-Szolnok megye 4-es választókörzetének képviselője azt emelte ki, hogy a tavaly átadott szakasz jótékony hatását érzik a települések, körzetében Cserkeszőlőn és Kunszentmártonban is kisebb lett a forgalom.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában