GALÉRIÁVAL

2020.04.18. 11:30

Egyedülálló híd épül Tiszaugnál

Magyarországon, de Európá­ban sincs olyan híd, amilyen a tiszaugi lesz. A világon is csak néhány hasonló található. Az építkezés az ütemtervnek megfelelően folyik.

Szentirmay Tamás

Az új tiszaugi Tisza-híd olyan egyedülálló szerkezet lesz, amelyből egyetlen sincs Európában, és a világon is csak pár darab hasonló van. Éppen ezért Magyarországon és Euró­pában is úttörőnek számít a beruházás. A híd teljes hossza 556 méter, melyből a 307 méter hosszú mederhídszakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést. A pilonok deformált ellipszis alakúak, melyek nagyon egyedivé teszik a látványt, a szerkezetet ekhós szekérhez hasonlítják. A ferdekábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú szabad kábelelrendezéssel lesz a pilonokhoz rögzítve. A hídpilonok végső magassága több mint ötven méter lesz.

Laikus szemmel úgy néz ki, hogy sok ilyen műtárgy van, de műszaki szemmel ez a híd teljesen egyedülálló lesz.

Jelenleg az alépítményi munkák folynak a hídnál. A jobb parton a pilon építésébe kezdtek, a bal parton ugyanez a munkafázis már folyamatban van. A munkálatok során szakaszosan építik fel a pilonszárakat. A vasbeton pilon a híd ellipszis alakú tartószerkezete, amin függesztő­kábelek futnak majd át és azok tartják a pályaszerkezetet, amit már szintén elkezdtek építeni. Az acélszerkezetet a folyó két oldalán, a parton szerelik össze, majd innen tolják a végső helyére. Miután a folyó felett összeért a két hídrész, összehegesztik őket, és ezek együtt alkotják majd a hídpálya tartóvázát.

A helyszínen segédjármokat is kiépítenek azért, hogy az acélszerkezet betolását megkönnyítsék. Amikor összeér a két oldalról betolt szerkezet, elkészült a pályalemez is és felfüggesztették a hidat a kábelekre, a segédjármokat elbontják. A zsaluzási, vasszerelési és betonozási munkálatokat két toronydaru is segíti, melyeknél a darupálya magassága közel hatvan méter.

Az acélszerkezetek gyártásán közel negyvenen dolgoznak, az építés helyszínén pedig oldalanként negyven-ötven fő, attól függően, hogy mikor és milyen munkafázis zajlik. Az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek–Tiszakürt közötti szakaszán ez a legnagyobb műtárgy, ezenkívül még hat darab kisebb alul- és felüljáró épül a közel tíz kilométer hosszú szakaszon.

A hídpilonok végső magassága ötven méter lesz
Fotó: Szentirmay Tamás / Petőfi Népe

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában valósul meg. A kivitelezés fővállalkozója a Duna Aszfalt Kft., a Tisza-híd kivitelező alvállalkozója az A-HÍD Zrt. Az alépítményi munkarészek jelenleg közel hetvenszázalékos készültségben vannak, a teljes projekt várható befejezési határideje 2021. augusztus 31.

Az építkezés az ütemtervnek megfelelően folyik, a járványhelyzettel senki sem számolt, de ennek a hatásait egyelőre még nem lehet látni. A jelenlegi helyzetben a projekt befejezése biztosított, tudtuk meg. A járványügyi korlátozásokat betartják, folyamatos a munkavégzés, és közel ugyanolyan hatásfokon dolgoznak, mint a járvány előtti időszakban. Remélhetőleg a Tisza sem fog „beleszólni” a munkálatokba és nem lesz árvíz az építkezés ideje alatt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában