csökkenő bevétel

2019.06.19. 07:00

Kevesebben utaznak a helyi buszjáratokon Baján

Hat forintból egyet fizet az utas, a többi egyéb forrásból kerül a közlekedési társasághoz. A kilométerek száma nem csökken, az utasoké viszont ismét – derül ki a helyi járatokat működtető cég éves beszámolójából. A helyi járatok működtetése évi 120 millió forintos üzlet.

Kubatovics Tamás

A buszok átlagéletkora tavaly 24,1 év volt, és egyenként átlagosan 1,2 millió kilométert futottak

Forrás: Petőfi Népe

Néhány forint híján 90 ezer forintot kell visszafizetnie a városi kasszába a DAKK Zrt-nek. Pontosabban az e havi járandóságot csökkentik ennyivel, erre jutottak a közlekedési társaság 2018-as beszámolója alapján. A helyi buszjáratok üzemeltetésére vonatkozó közszolgáltatói szerződés 2017 első napjától 2019 szilveszteréig szól, az állami tulajdonú társaság korábban a OrangeWays-kaland után lépett újra színre Baján és gyakorlatilag 2015 karácsonya óta szolgáltat a városban. Tavalyelőtt jelentősen megkurtították a helyi buszok számát és a járatok sűrűségét, hogy kisebb önkormányzati támogatás mellett működjön tovább a rendszer.

Az adatok szerint az utasok száma a múlt évben ismét jelentősen visszaesett, az előző évi 581 ezerről 543 ezerre, ami 6,5 százalékos csökkenés, ezzel egyidejűleg a megtett kilométerek száma lényegében nem változott, azaz járnak a buszok, de egyre kevesebben utaznak rajtuk. A jelentősen átalakított rendszer első évében – 2017-ben – 18,2 százalékkal csökkent az utazók száma az előző évhez képest, 2016-ban még 710 ezer utas volt a helyi járatokon, csaknem negyedük elpártolt a buszozástól.

Némileg változtak a vásárlói szokások, csaknem 8 százalékkal nőtt a buszon vásárolt menetjegyekből származó bevétel, a kedvezményes bérleteknél viszont 11 százalékot meghaladó mértékben esett vissza a DAKK bevétele. A hat buszból álló – tavaly változatlan – flotta átlagéletkora 24,1 év volt, átlagosan 1,2 millió kilométer fölötti múlttal. A felújított buszok műszaki életkor alapján korrigált életkora 18,1 év volt. A felújítás meghosszabbítja a buszok élettartamát a műszaki állapot és forgalombiztonsági szint javításával, mert a felújítás a műszaki állapotot, az utaskiszolgálás minőségét javítja – fogalmazott a társaság beszámoló­jában.

A helyi járatok összes költsége csaknem 120 millió forint volt, a menetdíjból és a szociálpolitikai támogatásból 30 millió folyt be. Utóbbi két tétel megoszlása szerint az utasok ténylegesen csaknem 20 milliót fizettek, és utánuk járt a 10 milliós támogatás a múlt évben. Egy évvel korábban – a tavalyival megegyező tarifák mellett – hasonló volt az arány, ám akkor még 21 millióhoz közelített az utasok által kicsengetett összeg. Az előző évi elszámolásból 8,5, az önkormányzattól éves támogatásként 73 millió forint folyt be a közlekedési társasághoz, állami bértámogatásként 10 milliós bevétele volt a cégnek, míg a regionális járatok helyi járatként való működtetésére 341 ezer forint volt a költségtérítés. A DAKK Zrt. 17 milliárdot meghaladó bevételt és 300 millió forintot meghaladó mérleg szerinti eredményt ért el, ami az előző évinél 46 millióval – 12,8 százalékkal – kisebb összeg.

A buszok átlagéletkora tavaly 24,1 év volt, és egyenként átlagosan 1,2 millió kilométert futottak
Fotó: Petőfi Népe

Kevesebb buszvezető dolgozott

Nemcsak az utasok, a sofőrök száma is csökkent a múlt évben Baján, a helyi járatokon 6,6 teljes munkaidős buszvezetőt alkalmazott a cég, ez 2,3-as csökkenést jelent, mellettük egy fővel működteti a rendszert a cég. Az év során 22 ezer járat indult, közülük hét közlekedett öt percen túli késéssel, három járat maradt ki. Öt írásos panasz futott be az utasoktól.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában