csökkenő bevétel

2019.06.19. 07:00

Kevesebben utaznak a helyi buszjáratokon Baján

Hat forintból egyet fizet az utas, a többi egyéb forrásból kerül a közlekedési társasághoz. A kilométerek száma nem csökken, az utasoké viszont ismét – derül ki a helyi járatokat működtető cég éves beszámolójából. A helyi járatok működtetése évi 120 millió forintos üzlet.

Kubatovics Tamás

A buszok átlagéletkora tavaly 24,1 év volt, és egyenként átlagosan 1,2 millió kilométert futottak

Forrás: Petőfi Népe

Néhány forint híján 90 ezer forintot kell visszafizetnie a városi kasszába a DAKK Zrt-nek. Pontosabban az e havi járandóságot csökkentik ennyivel, erre jutottak a közlekedési társaság 2018-as beszámolója alapján. A helyi buszjáratok üzemeltetésére vonatkozó közszolgáltatói szerződés 2017 első napjától 2019 szilveszteréig szól, az állami tulajdonú társaság korábban a OrangeWays-kaland után lépett újra színre Baján és gyakorlatilag 2015 karácsonya óta szolgáltat a városban. Tavalyelőtt jelentősen megkurtították a helyi buszok számát és a járatok sűrűségét, hogy kisebb önkormányzati támogatás mellett működjön tovább a rendszer.

Az adatok szerint az utasok száma a múlt évben ismét jelentősen visszaesett, az előző évi 581 ezerről 543 ezerre, ami 6,5 százalékos csökkenés, ezzel egyidejűleg a megtett kilométerek száma lényegében nem változott, azaz járnak a buszok, de egyre kevesebben utaznak rajtuk. A jelentősen átalakított rendszer első évében – 2017-ben – 18,2 százalékkal csökkent az utazók száma az előző évhez képest, 2016-ban még 710 ezer utas volt a helyi járatokon, csaknem negyedük elpártolt a buszozástól.

Némileg változtak a vásárlói szokások, csaknem 8 százalékkal nőtt a buszon vásárolt menetjegyekből származó bevétel, a kedvezményes bérleteknél viszont 11 százalékot meghaladó mértékben esett vissza a DAKK bevétele. A hat buszból álló – tavaly változatlan – flotta átlagéletkora 24,1 év volt, átlagosan 1,2 millió kilométer fölötti múlttal. A felújított buszok műszaki életkor alapján korrigált életkora 18,1 év volt. A felújítás meghosszabbítja a buszok élettartamát a műszaki állapot és forgalombiztonsági szint javításával, mert a felújítás a műszaki állapotot, az utaskiszolgálás minőségét javítja – fogalmazott a társaság beszámoló­jában.

A helyi járatok összes költsége csaknem 120 millió forint volt, a menetdíjból és a szociálpolitikai támogatásból 30 millió folyt be. Utóbbi két tétel megoszlása szerint az utasok ténylegesen csaknem 20 milliót fizettek, és utánuk járt a 10 milliós támogatás a múlt évben. Egy évvel korábban – a tavalyival megegyező tarifák mellett – hasonló volt az arány, ám akkor még 21 millióhoz közelített az utasok által kicsengetett összeg. Az előző évi elszámolásból 8,5, az önkormányzattól éves támogatásként 73 millió forint folyt be a közlekedési társasághoz, állami bértámogatásként 10 milliós bevétele volt a cégnek, míg a regionális járatok helyi járatként való működtetésére 341 ezer forint volt a költségtérítés. A DAKK Zrt. 17 milliárdot meghaladó bevételt és 300 millió forintot meghaladó mérleg szerinti eredményt ért el, ami az előző évinél 46 millióval – 12,8 százalékkal – kisebb összeg.

A buszok átlagéletkora tavaly 24,1 év volt, és egyenként átlagosan 1,2 millió kilométert futottak
Fotó: Petőfi Népe

Kevesebb buszvezető dolgozott

Nemcsak az utasok, a sofőrök száma is csökkent a múlt évben Baján, a helyi járatokon 6,6 teljes munkaidős buszvezetőt alkalmazott a cég, ez 2,3-as csökkenést jelent, mellettük egy fővel működteti a rendszert a cég. Az év során 22 ezer járat indult, közülük hét közlekedett öt percen túli késéssel, három járat maradt ki. Öt írásos panasz futott be az utasoktól.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában