galériával

2019.06.26. 17:30

Átadták az új, kecskeméti busztelephelyet, jövőre már biztosan buszok is lesznek itt

Hivatalosan is átadták az új busztelephelyet a Kecskeméti Közlekedési Központnak. Megvalósítása Homoki Tamás alpolgármester szerint nem volt zökkenőmentes, de a lényeg, hogy a végeredmény jó.

Hraskó István

Fotó: Bús Csaba

2015 májusában számoltunk be arról, hogy már javában dolgoznak a munkagépek a déli iparterületen, a Knorr-Bremse új gyárának közvetlen szomszédságában, ahol 1,3 milliárd forintból épül meg a város új korszerű busztelephelye. A beruházásra a Mercedes hibrid hajtású buszok vásárlásával és az intelligens utastájékoztatási rendszerrel együtt nyert el pénzt a város. A kivitelezés befejezését 2015 végére prognosztizálták, de az átadás folyamatosan csúszott, miközben a területet elborította a gaz, erről mi is beszámoltunk. 2016 tavaszán Szemereyné Pataki Klaudia polgármester arról tájékoztatta a közgyűlést, hogy megtámadták a város kapcsolódó közbeszerzési kiírását, szavai szerint azért, mert a szerviz berendezési bútorainak a színkódját nem jól adták meg. Ez a polgármester szerint „a bürokrácia csúcsa”. 2017 őszén kezdődött el az átadás-átvételi eljárás, de a vállalkozó közölte, akadályba ütközött, mert a gázszolgáltató nem tudta átvenni az elkészített munkát, időközben ugyanis lejárt a gázengedély. A jogszabályok változása miatt viszont módosítani kellett a gázterveket. További nehézséget jelentett a töltőállomás beüzemelése is.

– A pályázat előkészítésével kapcsolatosan is felmerültek problémák, mivel nem számolt a város anno azzal, amikor előkészítette a pályázatot, hogy milyen bonyolult eljárás egy ilyen telephelyet létrehozni – mondta el Szemereyné Pataki Klaudia a 2018 májusi testületi ülésen. Azóta is sok minden történt, hiszen például decemberben a közgyűlés megszavazta, hogy az önkormányzat ne hosszabbítsa meg szerződését a DAKK Zrt.-vel, majd megalakult az önkormányzati tulajdonú Kecskeméti Közlekedési Központ a helyi buszos személyszállítás jövőbeli szervezésére, és a cég el is kezdte az utasforgalommal kapcsolatos adatok gyűjtését, az utazási szokások felmérését.

Szerdán viszont megtörtént a hivatalos átadás a Georg Knorr utcai telephelyen. Dr. Homoki Tamás szerint ha göröngyös is volt az idáig vezető út, most a legfontosabb a végeredményt nézni, az pedig jó.

– A létesítése nem volt teljesen zökkenőmentes, de azért mindannyiunk védelmében el kell mondani, hogy nincs Magyarországon másik olyan város, ahol az önkormányzat saját tulajdonában lenne a közösségi közlekedés kiszolgálására alkalmas telephely. Kecskemét úttörő szerepet vállalt ebben a dologban – hangsúlyozta Homoki Tamás, hozzátéve: a szakma képviselői úgy állnak ehhez a kérdéshez, hogy bárcsak hasonló létesítménye lenne más nagyvárosoknak vagy közlekedési cégeknek is.

Homoki Tamás arról is beszélt, hogy mára Kecskeméten megszűnt az a korábbi kedvező mobilitási helyzet, hogy autóba ülve 5-10 perc alatt át lehetett érni a város egyik részéből a másikba. Kijelentette: Kecskemét élhetőségének megtartása, javítása érdekében a közösségi közlekedést kell fejleszteni, amelyre történtek lépések az elmúlt években a Mercedes-Benz Citaro hibridhajtású buszok megvásárlásával, az utastájékoztatási rendszer (a nyolcvan “totemoszlop”) kiépítésével.

Egy helyben lesz mosás, szerelés, javítás, fényezés

A busztelephelyet műszaki szemszögből Hári Ernő, a Kecskeméti Közlekedési Központ ügyvezető igazgatója mutatta be. Véleménye szerint fontos döntés volt a megépítése, mert új szintre emeli a helyi buszközlekedést; jó minőségű a felszerelése, ezért hosszútávon is megbízhatóan fog üzemelni. Mint elmondta, egyidejűleg 55 busz tud itt parkolni, és 65-70 busz műszaki kiszolgálását biztosítja. Üzemanyagtöltő állomása négy kútfejjel van felszerelve, azaz egyszerre ennyi buszt tudnak tankolni. A telephelyen emellett van szerelőcsarnok is, ahol a buszok műszaki vizsgáztatása is megoldott lesz, karosszéria-műhelyében a járművek esetleges rongálódásait tudják javítani. A buszmosó teljesen automata, alvázmosásra is alkalmas, és szűrőkkel, ülepítő-berendezésekkel a mosóvizet is többször újrahasznosítja. A fényezőcsarnok pedig Hári Ernő szerint olyan “okos”, hogy komolyan rá kell készülniük, hogy jól ki tudják használni az általa kínált lehetőségeket. Az ügyvezető igazgatótól megtudtuk, a kialakítást úgy tervezték, hogy a Mercedes buszok „nem szabványos méretei” se okozzanak problémát. A telephelyen kap helyet a modern forgalomirányítási rendszer is, melynek köszönhetően a forgalmi akadályok, műszaki hibák sokkal kevesebb késést, járatkimaradást fognak okozni Kecskeméten.

Kérdésünkre, hogy a telephelyre ténylegesen mikor érkeznek buszok, Hári Ernő elmondta: hamarosan kiírnak egy pályázatot, és az azon kiválasztott partner feladata lesz a telephely karbantartása, működtetése, a buszok üzemeltetése, a szerelői-buszvezetői állomány biztosítása. A Kecskeméti Közlekedési Központ ügyvezető igazgatója kijelentette: egy nap csúszás sincs abban a menetrendben, amit felállítottak a 2020. január 1-jei váltásra (addig a DAKK-nak kell biztosítania a buszos személyszállítást).

A cikk előzménye:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában