kecskemét

2018.02.02. 15:13

Bemutatták a két Airbust a kecskeméti repülőbázison

Háromszor több szállítható utas, kétszer nagyobb utazósebesség, háromszor nagyobb a hatótávolság – többek között ezek az előnyei a most vásárolt két Airbus A 319-esnek a 35-40 éves AN 26-osokhoz képest. Az új, pontosabban 8-9 éves személyszállítókat pénteken mutatták be a kecskeméti repülőbázison, dr. Simicskó István honvédelmi miniszter jelenlétében.

Hraskó István

Simicskó István honvédelmi miniszter tavaly december 20-án jelentette be, hogy a Magyar Honvédség két Aiurbus A319-est vásárol. A többcélú szállító repülőgépek a héten érkeztek meg Csehországból a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra. A gépek festését és az egyes átalakítási munkálatokat külföldön végezték el. Pénteken délelőtt-kora délután mutatták be a repülőket a sajtónak, a miniszter és dr. Benkő Tibor vezérezredes, honvéd vezérkarfőnök jelenlétében.

- 2026-ra szeretnénk elérni, hogy a Magyar Honvédség a térség meghatározó erejévé váljon, a szó szoros értelmében vett professzionális haderővé. Most egy komoly és határozott lépést tettünk ennek érdekében – mondta Simicskó.

Hangsúlyozta azt is, a honvédségnek biztosítania kell a külföldi misszós feladatokra utazó katonák és eszközök szállítását, utánpótlását, valamint a katrasztrófa-elhárítási és humanitárius feladatokban való aktív részvételt.

A sajtótájékoztatón szó esett arról is, hogy az AN 26-osok fölött eljárt az idő, a 35-40 éves gépek egy másik kor, a 70-es, 80-as évek szellemiségét képviselték, üzemidejük lejár 2020-ra, nagyjavításuk nem gazdaságos.

A most beszerzett Airbus A-319-esek árát illetően Simicskó István úgy fogalmazott: újonnan 70-80 millió euróba kerülnek, a Kecskemétre érkezett két, 8-9 éves gép ára viszont ennek kevesebb, mint a fele (ha 30-35 millió eurót feltételezünk, akkor egyenként 9,3-10,1 milliárd forint).

Az Airbus-ok személyszállítási kapacitása 126 fő (az AN 26-osé 39 fő), hatótávolsága 6950 kilométer (az „Ancsáé” 2200 kilométer), az utazósebessége 829 km/h (szemben az AN 26-os 425 km/h-s sebességével).

Külön hangsúlyozták, hogy az Airbusoknak moduláris belső kialakítása lesz, így a hátsó részükön helyet kap egy mini orvosi részleg is, három hordággyal és egy intenzív ellátási egységgel (ehhez pár széksort ki kell szerelni). A repülők úgy vannak belülről kialakítva, hogy a zaj és vibráció minimális, így állapotromlás nélkül szállítható három súlyosan-könnyebben sérült fekvő beteg, az intenzív egységen pedig kritikus beteg kezelését, állapotstabilizálását lehet végezni, több órán keresztül tudják altatni, lélegeztetni, pulzusát, vérnyomását monitorozni.

A miniszter kapott arra vonatkozóan is kérdést, hogy kormánytagok, miniszterek fognak-e utazni az Airbusokkal.

- Ezek nem kormánygépek, ezek a Magyar Honvédség gépei, a Magyar Honvédség hadrendjében vannak, a Magyar Honvédség üzemelteti őket. A két A-319-es használati rendjében semmilyen változás nem lesz az AN 26-osokéhoz képest, ugyanúgy használhatják a katonák, mint az AN 26-osokat – jelentette ki Simicskó István.

Az Airbusokat az elkövetkező hetekben szerelik fel katonai kommunikációs és navigációs rendszerekkel. Az AN-26-osok is fognak még repülni, hiszen az A 319-esekkel például konténereket nem lehet szállítani. A honvédelmi tárca emiatt tervezi közepes katonai (rámpás) gépek beszerzését is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában