2018.02.03. 21:27
Balázs napján osztották az áldást
Február 3-án, Balázs napján, liturgiáikban balázsáldást adnak a keresztény gyökerű egyházak. Kecskeméten a történelmi egyházak mellett az esszénusok is balázsáldást osztottak. A balázsolás elnevezése és szokása Szent Balázs püspök nevéből és legendáiból származik.
Hunor élete első balázsáldását kapta
Szent Balázs és a balázsolás
A csodatévő szent születési idejét nem ismerjük, életéről nagyon keveset őrzött meg a történetírás. Egyedül csodatételeiről maradtak fenn legendák. Egyet lehet biztosan tudni róla, hogy 316. február 3-án halt mártírhalált Licinus császár keresztényüldözéseinek következtében. Szent Balázs az örmény Sivas városában élt, orvos volt és püspök. A legenda szerint püspökké választása után visszavonult egy hegyi barlangba, amit vadállatok őriztek, akik háziállatként engedelmeskedtek a szentnek.
De nem ez a legenda az, amire a balázsáldás történetét vezetik vissza, tudtuk meg Kovács Edit Franciskától, az Assisi Szent Ferenc Keresztény Esszénus Egyház kecskeméti szertartásvezetőjétől. – A legenda szerint Szent Balázs megmentett a fulladástól egy gyermeket, akinek halszálka akadt a torkán.
A gyertya egy másik önálló legendából származik: a szentet a császár parancsára elfogatta a helytartó és amikor a martalócai a tömlöcébe kísérték, úgy segített egy asszonyon, hogy visszaadta sertését, melyet egy farkas rabolt el. Az asszony hálából húst, kenyeret és gyertyát vitt neki, mire Balázs megáldotta őt.
![](https://cdn.baon.hu/2021/12/aRR8C0eBUjUg3bmJfbrVTxiS05PFtfft2FmC1dNvHOk/fill/1470/826/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzJmZGM0MzhjOGYzOTQzNWU4YTVlZTVkODk2MzUyZGI3.jpg)
Szombati liturgiájukban az esszénusok maguk is felelvenítették a legendás történést és balázsáldást osztottak a szertartáson megjelenteknek. A liturgikus aktusban két legendás esemény elemei egyesülnek: az áldásosztás során két keresztbe tett égő gyertyát a torok elé helyeznek és Szent Balázs, valamint Isten áldását kérik az áldozó részére.
Kovács Edit Franciska elmondta, hogy az esszénus felfogás szerint a torok, mint hangképző szervünknek otthont adó testrész a kommunikáció és szimbolikus értelemben a kapcsolat területe. Nézetük szerint a kommunikációval kapcsolódunk embertársaink felé és a magasabb erőkhöz is, így a balázsáldás valójában az ez irányú kapcsolódás megerősítésére hivatott.
Az esszénusok – a Jézus korabeli esszénusok hagyományait napjainkban is tovább éltetve – a tüzet, mint az értelem szimbólumát is megáldják ekkor és ezzel a szent tűzzel gyújtják meg az áldáshoz használt két gyertyát.
Néprajzi vonatkozások
Az ünnepnaphoz fűződik a már kevesek által gyakorolt balázsjárásnak nevezett népszokás: jelmezes gyerekek csákóval, süveggel a fejükön járták a falut, diákokat toboroztak és adományokat szedtek. Balázsolásként említik azt is, amikor a torokfájósokat parázsra vetett alma héjával megfüstölik azért, hogy ezzel a betegséget okozó gonoszt elűzzék.
A balázsolást Sükösdön gudurázásnak nevezik. Hercegszántón a sokác asszonyok Balázs napján gyermekeik nyakába több színes, összesodrott szálat kötöttek, és azt a szentelt gyertya viaszával is megdörzsölték. Torokgyík ellen viselték egészen az első tavaszi égzengésig. Amikor ezt meghallották, a gyermekek meghemperegtek a füvön, leszakították az összesodort szálakat, és már nem hordták tovább
Kik azok az esszénusok?
Az esszénusok ókori zsidó vallási közösség. Legfőbb elvük a tisztaság volt, ennek megfelelően megtartották a mózesi törvényeket és elkülönülten éltek a társadalomtól. A közösség tagjaitól szigorú aszkézist kívánt. Nem kereskedtek és nem katonáskodtak, csak a saját választott elöljáróiknak engedelmeskedtek. Húst nem ettek, bort nem ittak, a nemi élettől tartózkodtak. Az érzéki élvezeteket kerülték és erénynek minősítették az önmegtartóztatást. Legismertebbek közülük a Holt-tenger melletti, kumráni és a Kármel-hegyiközeli csoportok. Néhány történetíró szerint Keresztelő János és Jézus tanítványai közül többen, sőt maga Jézus is kapcsolatban volt az esszénusok mozgalmával. A mai esszénusok az ősi vallás tiszta, befogadó, más vallások képviselőivel szemben is toleráns hitelveit kívánják a modern világban megvalósítani, azok aszkézise nélkül.