költségigény

2021.03.01. 06:55

Rengeteg pénzt követel a Volánbusz a kecskeméti önkormányzattól

Nagyjából 1,5 milliárd forintot követel a Volánbusz a kecskeméti önkormányzattól. Dr. Homoki Tamás alpol­gármester hírportálunknak részletesen levezette, a város szerint miért voltak indokolatlanok a korábbi buszos szolgáltató költségigényei, és hogy milyen esélyekkel vágna neki az önkormányzat egy esetleges pernek.

Hraskó István

A Noszlopy parkból a Vasútkertbe került át a helyi buszok végállomása

Fotó: Bús Csaba

Tizennégy hónapja van saját közlekedési cége Kecskemét városának, de a múlt még kísért: a korábbi buszos szolgáltatónak, a Dél-alföldi Közlekedési Központnak, a DAKK-nak, illetve a Volánbusznak közel 1,5 milliárdos követelése van az önkormányzat felé (a DAKK-ot 2019-ben integrálták a Volánbuszba). Ennek és az egész elszámolási vitának a megértéséhez vissza kell kanyarodni a múltba.

Az autóbusszal végzett helyi közösségi közlekedés biztosítása ugyan önként vállalt feladata az önkormányzatnak,

de egy megyeszékhely a működőképesség érdekében nem engedheti meg magának, hogy ezt a szolgáltatást ne nyújtsa a városban és az agglomerációban élőknek.

A szolgáltatót korábban pályázat útján választotta ki a közgyűlés. 2014-ben tíz évre írt ki a város pályázatot, ez jelentkező cég híján eredménytelenül zárult, így a város két évre (2015-re és 2016-ra) kötött közszolgáltatási szerződést a DAKK-kal. Két év múlva ugyanez megismétlődött, az akkori pályázatra sem nyújtott be ajánlatot egyetlen társaság sem, így az önkormányzat ismét közvetlenül a DAKK-ot bízta meg, újra két évre.

– Ezek a kétéves közszolgáltatási szerződések úgy szóltak, hogy a szolgáltatással kapcsolatosan felmerülő és – ez nagyon fontos szó – indokolt költségeket a megrendelő önkormányzat megtéríti a cégnek, valamint kifizeti a kapcsolódó méltányos nyereséget, amit 3 százalékban határoztunk meg. Ez utóbbit nem is vitattuk soha. A felmerülő költségekkel kapcsolatban viszont voltak fenntartásaink – hangsúlyozta dr. Homoki Tamás alpolgármester.

Mint elmagyarázta, a kiadások 2014 után meredeken elkezdtek emelkedni, és pár év alatt majd 1 milliárd forinttal megugrottak. Addig az önkormányzatnak 300–400 millió forintot kellett csak hozzátennie a jegy- és bérleteladásokból származó bevételhez. 2018-ban viszont már több mint 1 milliárd forintot kellett volna megtérítenie a szolgáltatónak.

– Miközben a buszok ugyanannyit futottak, a színvonal nem nőtt, sőt, a panaszok csak sokasodtak.

Emellett a szerződés hiába tette kötelezővé a DAKK-nak az adatszolgáltatást, és mi hiába kértük is rendszeresen a számokat, nagyon gyakran nem kaptuk meg. Volt, hogy az év eleji adatokat októberben küldték – folytatta dr. Homoki Tamás.

Az év végi beszámolók kapcsán a város mindig jelezte, mit tartanak indokolatlan költségnek, az esetleges pazarló vagy nem megfelelő, szakszerűtlen gazdálkodás megnyilvánulásának. Nem egy béremelés vagy az üzemanyagárak drágulása miatti pluszkiadásokról beszélünk, hanem például mikor az egyik Mercedes-Benz Citaro hibridhajtású autóbusznál olyan meghibásodásokat kellett javítani, melyek csak szándékosan rossz üzemeltetés miatt keletkezhettek. Ezeket a költségeket az önkormányzat, érthetően, már nem kívánta felvállalni. Így a képviselő-testület az utolsó években már rendre azt szavazta meg, hogy a buszos szolgáltató beszámolóját csupán „megismerte” a közgyűlés, nem pedig azt, hogy „elfogadta”.

A fennálló problémák miatt végül a testület 2018 decem­berében úgy döntött, hogy nem köt szerződést a DAKK-kal a 2019–20-as évekre. A városvezetés már ekkor elkezdte a felkészülést, hogy megalapítsa és elindítsa Kecskemét saját közlekedési cégét. 2019 átmeneti év volt, a törvény szerint a korábbi szolgáltató ugyanis ekkor még köteles volt biztosítani a buszközlekedést.

Az alpolgármester elmondta: 2017-re, 2018-ra és 2019-re nincs megállapodás, elszámolás a felek között. 2017-re vonatkozóan nagyjából 150 millió, 2018-nál pedig 500 millió forint a különbség, vagyis ennyit követel a szolgáltató cég, és ekkora összeget nem ismer el indokolt költségként és nem kíván kifizetni a város. A 2019-es esztendő kicsit bonyolultabb. Erre az időszakra a város a szolgáltató 300–400 milliós követelését ismeri el jogosnak, viszont van ellenkövetelése is, és amíg ezt a Volánbusz nem fogadja el, nem tekintik lezártnak az elszámolást. A vagyonátadás-átvétel kapcsán jelentkezett egy 130–140 millió forint körüli tétel, ugyanis két Citaro busz úgy került vissza a városhoz, hogy teljes motorcserére szorult, de az utastájékoztatási rendszer és egyes szoftverelemek átadása kapcsán is voltak kifogásai az önkormányzatnak.

Magyarán, nem volt teljesen szakszerű a szolgáltatónak az önkormányzat által beszerzett eszközeinek üzemeltetése, karbantartása.

A város emellett még számít a korábbi évek gyakorlata szerint az államtól érkező, közösségi közlekedésre fordítható 100 millió forintos normatív támogatásra, és ettől elesne az önkormányzat, ha teljesítené a Volán követeléseit.

A Noszlopy parkból a Vasútkertbe került át a helyi buszok végállomása
Fotó: Bús Csaba

De miként számolja ki az önkormányzat a költségek szerintük indokolt mértékét?

– A személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény szerint, ha a közlekedési szolgáltató nem elnyert pályázat útján került kijelölésre – Kecskeméten pedig 2014 óta nem volt eredményes pályázat –, akkor az ellentételezés számításánál költségként az azonos jellegű és színvonalú, közszolgáltatási feladatokat ellátó, hatékonyan működő szolgáltatók átlagköltségeit kell figyelembe venni. Megnéztük tehát több nagyváros átlagköltségeit – kiadások osztva az autóbuszok futott kilométer-mennyiségével – és ez alapján számítottuk ki a saját költségünket, amit jogszabályi felhatalmazás alapján indokoltnak tudunk elfogadni – hangsúlyozta dr. Homoki Tamás.

Azt is kiemelte az alpolgármester, hogy sokszor kezdeményezte a városvezetés ezeknek a vitás kérdéseknek a tisztázását, ő maga is többször vett részt éjszakába nyúló egyeztetéseken. Megnehezítette a dolgot, hogy a szolgáltató menedzsmentjében folyamatosak voltak a változások, először a DAKK-vezetés volt a tárgyalópartner, majd a Volánbusz, amelynek viszont időközben a MÁV Zrt. lett a tulajdonosa.

Szemereyné Pataki Klaudia polgármester és dr. Homoki Tamás már a MÁV legfelsőbb vezetésével is tárgyalt ősszel, és azt az ígéretet kapták, hogy áttekintik az egész folyamatot. Az alpolgármester mindenesetre optimista, reméli, hogy egy önellenőrzési folyamat kapcsán a Volán­busz el fogja fogadni a város érvelését, számszaki kifogásait, és eláll a követeléseitől, melyek most még rendszeresen érkeznek egyenlegközlések formájában, fizetési felszólítással.

– Nyitottak vagyunk a további egyeztetésekre. Ha a Volánbusz esetleg mégis úgy döntene, hogy bírósági eljárást kezdeményez, akkor mi védhető és jó pozícióban fogunk belemenni a perbe – jelentette ki Homoki Tamás.

Fedett esőbeállókat helyezhetnek ki a Vasútkertnél

2019 utolsó napjaiban derült ki, hogy a Volánbusz a személyszállítási törvény alapján kiszámolt díjnál körülbelül huszonötször többet (15 millió helyett több mint 300 milliót) kért a Noszlopy parki helyi pályaudvar használatáért az új kecskeméti közszolgáltatási szolgáltatótól, az Inter Tan-Ker Zrt.-től. Ekkor született az a döntés, hogy nem kötnek ennyiért szerződést a Volánbusszal, és a Vasútkertben jelölnek ki új kocsiállásokat. A város ugyanakkor azért jelezte a Volánbusznak, hogy a pályaudvarnak vannak olyan részei, amelyek önkormányzati tulajdonban vannak. A vitás kérdésekről elindult az egyeztetés, ezek a járvány miatt még nem zárultak le.

De mint dr. Homoki Tamás elmondta, a visszajelzések arról tanúskodnak, hogy a kecskeméti utasok megszokták az új helyszínt, és nem feltétlen vágynak vissza a Noszlopy Gáspár parkba. Mivel lassan talán elkezdődhet az intermodális csomópont területének kialakítása, így nem is lenne már érdemes a megállókat újra visszaköltöztetni. Viszont fedett esőbeállókat, a tervek szerint, kihelyeznek a Vasútkertnél.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!