Friss hírek

2005.12.08. 17:40

Sikertörténet vagy pazarlás?

A britek vehetik meg a reptéri részvénycsomagot: a pénzből a kormány a hiányt csökkentené, az ellenzék háborog.

Tibay Gábor

Az előzetes várakozásoknak megfelelően a brit BAA konzorciumot hirdette ki győztesnek az ÁPV Rt. a Budapest Airport Rt-ért (BA Rt.) folytatott versenyben. A nyertes brit cég a ferihegyi repteret üzemeltető BA Rt. részvénycsomagjának 75 százalék mínusz egy szavazatos pakettjét szerezte meg. A pályázat eredményét csütörtökön ismertette Veres János pénzügyminiszter és Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. igazgatóságának elnöke. E szerint a britek 464,5 milliárd forintért jutottak hozzá a cég részvényeinek többségéhez. A csomag rekordáron kelt el: ennyit Magyarországon cégért még nem fizettek a magánosítás tizenöt éves története során.

A BAA konzorcium után sorrendben a német Hochtief és a szintén német Fraport végzett. Ez utóbbi eredmény aligha meglepetés, mivel a Reuters hírügynökség néhány nappal ezelőtti híre szerint a Fraport már a verseny lezárulta előtt visszavonulót fújt, jelentősen csökkentve a még nyilvánosságra sem került ajánlatában foglalt összeget.

[caption id="" align="alignleft" width="280"] A magánosítás végeredményét eltérően kommentálták a parlamenti erők.
[/caption]A privatizációs eljárást hónapokon keresztül viták kísérték: a nyáron kiírt első pályázatot a Fővárosi Bíróság jogerős döntése érvénytelenítette. A legjobb ajánlatot akkor egyébként az információk szerint a Hochtief tette: 390 milliárd forintot ígértek a cégért. Az ellenzék az utolsó pillanatig vitatta, hogy a reptéri részvénycsomagot valós áron fogja értékesíteni az ÁPV Rt. A Fidesz emellett azt is nehezményezte az elmúlt napokban, hogy nem tekinthetett bele a cég vagyonértékelésébe. Veres János pénzügyminiszter ezzel kapcsolatban szerdán arra hivatkozott, hogy a dokumentumot a privatizáció sikerére való tekintettel nem ismertetik, a beletekintést az ÁPV Rt. hasonló okokra hivatkozva szintén megtagadta.

Az előzmények fényében korántsem meglepő, hogy a magánosítás végeredményét is homlokegyenest eltérően kommentálták a parlamenti erők. Podolák György, az MSZP gazdasági munkacsoportjának vezetője a privatizáció történetének legsikeresebb eseményének nevezte a reptéri részvények eladását. A képviselő kiemelte: a bevételt az államadósság csökkentésére kívánják fordítani. Mindez egyezik a pénzügyminiszter azon közlésével, hogy a privatizációs szerződést még idén meg szeretné kötni a kormány a britekkel; Podolák György mai tájékoztatóján szintén ezt a menetrendet erősítette meg. A politikus a Fideszt támadva közölte: vége az ellenzéki párt „válságkufárkodásának”. Szerinte ugyanis a nagyobb ellenzéki erő a „minél rosszabb, annál jobb politikája” jegyében minden lehetséges erővel meg kívánta akadályozni az értékesítést. Podolák György emlékeztetett arra is, a legelső vagyonértékeléshez képest – az első pályázati kiírás előtt alig több mint 100 milliárd forintra becsülték a most eladott részvények értékét – négyszeres áron kelt el a cég többségi pakettje. A szocialista honatya szerint a pályázati eredmény mögött nem kell kormányfői lobbitevékenységet gyanítani, egyszerűen arról van szó, hogy a BAA tette a reptérre a legjobb ajánlatot.

Márpedig pontosan ezt, azaz kormányfői szintű közreműködést gyanít a Fidesz a reptéri privatizáció végeredményét vizsgálva. Rogán Antal, a párt frakcióvezető-helyettese állítja, Gyurcsány Ferenc lebukott, bár tagadta, hogy Tony Blair miniszterelnökkel való találkozóján szóba került a reptéri magánosítás. A politikusok múlt heti közös vacsorájára utalva Rogán kijelentette: „a vak számára is nyilvánvaló, hogy a gyömbéres jércével töltött pulykamell és a narancsfelfújt között a reptér volt az ajándék.” Mint mondta, pártjának nem az a baja, hogy a kormány az angoloknak adja el a repteret, hanem az, hogy egyáltalán eladja. Rogán Antal szerint ugyanis a cég „aranytojást tojó tyúk”, a kabinet pedig ezzel egy folyamatosan nyereséges vállalaton ad túl. A politikus elmondta, a hasonló, „hongkongi” típusú, 75 évre szóló szerződések egyes szakértők szerint 800 és 1000 milliárd forint közötti értéket is elérhetik; márpedig ha ez igaz, akkor a britek fél áron vihették el a repteret – tette hozzá.

Csúcsra jár idén a privatizáció

Magyarországon 2005-ig privatizációból mintegy 2400 milliárd forint folyt be az államkasszába. Az összeg felét külföldi befektetők fizették ki. A legtöbbet az energiaszektor magánosításáért könyvelhetett el az állam, 1995-ben mintegy 480 milliárd forintot. A Postabankért 2003-ban több mint 100 milliárdot fizetett ki a nyertes, az osztrák Erste-csoport. A tavalyi év legsikeresebb privatizációja a gyógyszergyártó Richter Gedeon Rt. állami tulajdonban lévő 25 százaléknyi részvénycsomagjának eladása volt: az ÁPV Rt-hez 159 milliárd forintos ajánlat érkezett.

A britek küldenék el a legtöbb dolgozót?

Haladéktalanul összeül a BA Rt. sztrájkbizottsága, amint kézhez kapják a munkáltató hivatalos értesítést a BA Rt. üzemeltetési jogainak eladásáról. A sztrájkbizottság továbbra is a dolgozók szociális és gazdasági érdekeinek védelmében jár el attól függően, hogy az új tulajdonos részéről milyen foglalkoztatáspolitikával találja magát szemben – mondta el lapunknak Hilmer István szóvivő. Kovács Zoltán, a Budapest Airport Üzemi Tanácsának vezetője úgy nyilatkozott: ismeretei szerint a britek pályázatában szerepel a kiszervezésen felüli legnagyobb létszámleépítés.

Mire költhető a befolyt pénz?

A gazdasági elemzők szerint kár lenne sokat várni a reptéri privatizációból befolyt összegtől: annak ugyanis csak egy része, egészen pontosan a koncessziós díj vehető figyelembe a költségvetési hiány számításakor. Az állami privatizációs bevétel három tételből áll össze: részben a részvénycsomag árából, részben a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak a BA Rt. vagyonkezelési szerződésének 75 évre való módosítása során fizetendő vagyonkezelési díjból, továbbá a BA Rt. által kezelt ingóságok megvásárlásáért fizetendő vételárból. A reptéri részvénycsomag együttesen 464 milliárdért kelt el. A költségvetés jövő évre tervezett hiánya 1531 milliárd forint.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!