Friss hírek

2005.01.15. 10:59

Új utakon a Főváros - százmilliárdos beruházási program indul

2005-ben a város, ezen belül is a közlekedés fejlesztésére koncentrál a Főváros. „Budapest 2005-től új utakra tér, újra életre kel” - fogalmazott Demszky Gábor az év fejlesztési terveit ismertető sajtótájékoztatón.

BAMA

2005-ben a város, ezen belül is a közlekedés fejlesztésére koncentrál a Főváros. „Budapest 2005-től új utakra tér, újra életre kel” - fogalmazott Demszky Gábor az év fejlesztési terveit ismertető sajtótájékoztatón.

2005-ben 2,5-szer annyi pénzt fordít a Főváros utak felújítására, mint tavaly, amiből 65 kilométer út, azaz félmillió négyzetméter aszfalt újul meg, az utak 5 százaléka, illetve a hidak, felüljárók 3 százaléka.

2005-ben teljes felújításra, pályaszerkezet-átépítésre csaknem 19 kilométer útszakaszon kerül sor. Részleges felújításra, kötőréteg-építésre további 47,5 kilométeren. 14 útszakasz újul meg teljesen: Óbudán és Békásmegyeren a Szentendrei út, Lipótvárosban a Bajcsy-Zsilinszky út, Terézvárosban és Erzsébetvárosban a Király utca, Kőbányán a Fehér út, a XI. kerületben a Balatoni és Budafoki út, Zuglóban a Szugló utca, Rákosmentén a Pesti út, a XVIII-XIX. kerületben az Üllői út, Pesterzsébeten a Vörösmarty utca, Budafok-Tétényben a Barackos út, valamint Soroksáron a Grassalkovich utca és Templom utca egyes részein.

További 34 útszakaszt pedig kopásállóbbá alakítanak városszerte. A híd- és felüljáró-felújítások közül a legfontosabbak a hegyvidéki Márvány utcai, a XI. kerületi Balatoni út több hídja, a XV. kerületi Szentmihályi út és a soroksári Grassalkovich út felüljárója, illetve Zuglóban a Városligeti tó felett ívelő Millenniumi híd felújítása. Megkezdődik a Margit-híd rekonstrukciójának előkészítése is, amire 100 millió forintot különített el a Főváros, hogy az M0-ás híd megépülése után – várhatóan 2007. elején - azonnal megkezdhessen az út- és szerkezetjavítás.

Megújul a BKV járműparkja

A tömegközlekedés azonban továbbra is prioritás, erre a célra 50 milliárd forintot költ 2005-ben a Főváros. Új, alacsonypadlós buszokat, trolikat vásárol a BKV, villamos-vonalakat újulnak meg, célegyenesbe érkezik a nagykörúti villamos-beszerzés, épül a metró és megkezdődik a szentendrei HÉV korszerűsítése. Befejeződik a Baross téren a 2-es metró új kijáratának építése, s megkezdődhet a 4-es metró fúrása. 13 milliárd forintból megújulnak a Nagykörúti, amelyek 2006-ban jelennek meg a fővárosban. 13,5 milliárdba kerül a 2-es metró felújításának idei üteme. Teljesen átépül három állomás (Keleti pályaudvar, Astoria, Batthyány tér). Mindezt csupán 10 hetet vesz igénybe, június 11. és augusztus 19. között. A BKV mindösszesen 9,6 milliárd forintért felújítja a szentendrei HÉV-vonalat, villamos-pályákat korszerűsít, 50 új VOLVO-buszt vásárol, így kétszer annyi vonalon tudnak járni az alacsonypadlós buszok Budán és Pesten, mint jelenleg.

A beruházásokra - a közműfejlesztésekkel együtt – 100 milliárd forintot fordít a főváros 2005-ben.

Csökken a távhődíj

A közműfejlesztések is kiemelkedők lesznek az idén – erről Vajda Pál főpolgármester-helyettes számolt be a sajtótájékoztatón..

A gázvezetékek rekonstrukciójára idén 1,1 milliárd forintot költ a Gázművek, ez 15 kilométer csőrekonstrukcióra elég. Jelentősebbek ezek közül Pesten a Bajcsy-Zsilinszky úti, a Király utcai, a Mester utca – Üllői út közötti, Budán a Hegyalja és Budafoki úti, a Városmajor utcai, illetve a Pesthidegkúti beruházások.

A távfűtés Budapesten a háztartások közel 30%-át, 240 ezer lakást érinti. Január elsejétől a kispesti erőmű gázturbinás bővítése révén 42 ezer háztartás jutott 5%-kal olcsóbb távhőhöz. Idén július 1-jétől az Újpalota és a Füredi úti hőkörzetek mintegy 35 ezer háztartása juthat díjkedvezményhez az 5 milliárdos korszerűsítés révén. Így júliustól a kedvezményben részesülő háztartások száma eléri majd a 128 ezret, ami a távhővel ellátott budapesti háztartások 53%-a. December 1-jétől a Rákoskeresztúri fűtőmű is megújul. Emellett a Főtáv 319 darab új hőközpontot hoz létre a háztömbönként közös, elavult kazánok helyén, összesen 3,4 milliárd forintért. Távhő-vezeték felújításra 1,3 milliárd forint jut az idén.

Koncentrált közműfeljújítás indul

A vízszolgáltatás korszerűsítése idén 4,3 milliárd forintból gazdálkodhat. Ebből 24 kilométer csővezeték felújítására 1,6 milliárd forint jut. A Vízművek legfontosabb csőrekonstrukciói az idén az alábbi helyeken folynak: Budán a XI. ker. Budaörsi, Ménesi és Somlói utakon, valamint a külső Bartók Béla úton, a XII. ker. Orbánhegyi, Istenhegyi, Nagyenyed és Mátyás király utakon, a II. ker. Frankel Leó úton, a III. ker. Királyok útján. Pesten pedig a VI. ker. Zichy, Hajós, Ó és Szondi utcákban, valamint a VIII. ker. Illés utcában.

A Csatornázási Művek idén 8 milliárd forintot fordít beruházásra, ebből 3,5 milliárd forintért 80 utcaszakasz összesen 20 kilométer csatornavezetéke újul meg. A legfontosabb csatornarekonstrukciók a következők: Pesten a IX. ker. Fék, az V. ker. Zrínyi,  a XIV. ker. Kövér, Gervay és Dorozsmai utcák, valamint a XIII. ker. Kassák Lajos utca. Budán pedig a II. ker. Alvinczi és Retek utcák, továbbá a  XII. ker. Maros és Városmajor utcák. Vajda Pál megjegyezte: az út- és közműfeljújítási munkákat összehangoltan hajtják végre, a nyári szabadságolások idején, a lehető legkisebb közlekedési fennakadást okozva.

Idén befejeződik a rákospalotai hulladékégető rekonstrukciója. A két felújított kazán és füstgáztisztító már egy hónapja üzemel, a másik kettő kazánt, a hozzájuk tartozó füstgázmosót és az egyéb kiszolgáló létesítményeket, például egy oktatási központot ősszel adják át a kivitelezők. A 19 milliárdos óriásberuházásra idén 6,8 milliárd forintot költ a Főváros. A legfrissebb mérések szerint a már működő, felújított kazánok jóval alatta maradnak az uniós és magyar kibocsátási határértékeknek. A kazánokban keletkező gőz villamosenergia, illetve távhő formájában hasznosul – az így nyert energia értéke csökkenti a szemétdíjat. Az új technológiával évente 420 ezer tonna szemetet, a budapesti „termés” 60%-át tudja feldolgozni a rákospalotai hulladékégető.

Folytatódik a szelektív hulladékgyűjtő program

2005-ben újabb 250 hulladékgyűjtő sziget jön létre a Fővárosban, így év végére már 600, 2008-ra várhatóan 2000 hulladékgyűjtő sziget, valamint a hozzá tartozó két válogatómű lesz kész Budapesten. Idén erre a célra 786 millió forintot fordít az FKF. Megnyílik egy újabb hulladékudvar is – a XXII. kerületi lesz a 15. Budapesten. A bio-hulladékok szelektív gyűjtésére, a pusztazámori hulladéklerakó fejlesztésére összesen több mint 1 milliárd forint jut, míg 1,9 milliárdból korszerű hulladékgyűjtő, szállító járműveket, úttisztító, útépítő gépeket vásárol a vállalat.

Európai léptékű szennyvízelvezetési és tisztítási program is zajlik az idén. A dél-budai regionális projekt 70 milliárdos programja megpályázza az Európai Unió Kohéziós Alapot. Az Európai Unió a napokban döntött a kormány által is támogatott, 122 milliárd forintba kerülő csepeli központi szennyvíztisztító megépítésének 65%-os európai támogatásáról. Ennek segítségével 2010-ben 100%-os lesz a tisztítás Budapesten. A központi szennyvíztisztító építése idén már elkezdődhet, megindul az albertfalvai, kelenföldi és ferencvárosi szivattyútelepek rekonstrukciója, megkezdődik a szennyvízvezeték folyó alatti átvezetése. 2005-ben folytatódik az észak-budapesti telep modernizációja is – ez jelenleg Magyarország legnagyobb működő tisztítója –, a tápanyageltávolító blokk építésével. Az 5 milliárd forintos beruházásra hamarosan megjelenik a nemzetközi tender, azzal a feltétellel, hogy a nyertes pályázó jövőre kulcsrakészen átadja a létesítményt.


 


 

-->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!