BAON
Bács-Kiskun vármegyei hírportál
szeptember 13., péntek
Ahogy közeledik az iskolakezdés, sok család készül izgalommal és némi aggodalommal a tanévkezdésre. Sajnos nem mindenki engedheti meg magának, hogy márkás ruhákat és cipőket vásároljon gyermekeinek, hiszen sokan küzdenek anyagi nehézségekkel. Az osztálytermekben különböző testalkatú gyerekek ülnek majd egymás mellett: vannak, akik teltebbek, mások pedig soványabbak az átlagnál. Fontos, hogy már a tanév elején felkészítsük gyermekeinket arra, hogy mindannyian különbözőek vagyunk, és ez így van rendjén.
A gyerekek gyakran még nem értik meg, hogy a csúfolódás és gúnyolódás mély sebeket ejthet, amelyek hosszú ideig megmaradnak. A gyermekkori trauma hatása éveken át elkísérheti az embert, és kihatással lehet felnőttkori önértékelésére is. Ezért kiemelten fontos, hogy szülőként és pedagógusként hangsúlyozzuk a tolerancia és az empátia jelentőségét. Ahelyett, hogy a különbségeket kifiguráznánk, inkább tanítsuk meg gyermekeinknek, hogy tiszteljék és fogadják el egymást olyannak, amilyenek. Az iskolai közösség akkor lehet igazán erős és támogató, ha a gyerekek megtanulják, hogy az egyediség érték.
Az iskolákban egyre nagyobb szükség lenne arra, hogy szakemberek foglalkozzanak a gyerekek viselkedési problémáival és a zaklatás megelőzésével. A statisztikák szerint minden második gyerek évente legalább egyszer zaklatás áldozatává válik, ami súlyos hatással van a lelki egészségükre. A pszichológusok, a szociális munkások bevonása segíthetne abban, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan viselkedjenek empatikusan társaikkal. A rendszeres foglalkozások során nemcsak a konfliktusok megelőzése válna könnyebbé, hanem a már kialakult problémák is hatékonyabban kezelhetők lennének. Fontos, hogy az iskolák támogató, biztonságos környezetet biztosítsanak, ahol minden gyerek önmagáért lehet értékes és nem kell félnie a bántalmazástól. A szakemberek jelenléte erősítené a közösségi összetartozást és elősegítené a zaklatás elleni küzdelmet, ami hosszú távon a diákok mentális és érzelmi jóllétét szolgálná.
Ha pedig mindannyian elismerjük és tiszteletben tartjuk egymás különbözőségeit, akkor egy barátságosabb és boldogabb iskolaéletet teremthetünk mindenki számára. Az elfogadás és szeretet kultúrájának építése nemcsak az iskolában, hanem a későbbi életükben is meghatározó lesz.