hirdetés

2019.04.10. 14:48

Ez történt 2018-ban az e-kereskedelemben

Folytatódott a hazai e-kereskedelem dinamikus növekedése, emellett pedig új tendenciák rajzolódtak ki, amelyekre kereskedőként és vásárlóként is érdemes lesz figyelnünk. A tavalyi év 17 százalékos növekedése továbbra is magasabb az európai átlagnál, azonban a növekedés üteme kismértékben lassul. Szakemberek szerint a növekedés lassulása teljesen természetes folyamat, amely a fejlődési pálya bizonyos pontján törvényszerűen bekövetkezik.

Könnyen megérthetjük a jelenséget, ha tudjuk, mi szolgáltatja tulajdonképpen az e-kereskedelem összesített teljesítményét.

A növekedésért gyakorlatilag három láb felelős. Az első láb az online vásárlói bázis növekedése, ami esetünkben a lassuló növekedésért felelős. Jelenleg hozzávetőlegesen 3,2 millió online vásárló él az országban, számuk a tavalyi évben 5% körüli növekedést mutatott. Ez esetben létezik növekedési plafon, hiszen az internethozzáféréssel rendelkezők száma véges, ráadásul a demográfiai mutatók is inkább negatív hatást gyakorolnak. Noha a következő ötéves ciklusban bizonyosan nőni fog az online vásárlói bázis, minden évben kisebb lesz az első online rendelésüket leadók száma.

A növekedést biztosító másik két mutató esetében a növekedési plafon kevésbé meghatározható, így ezek továbbra is dinamikus fejlődést fognak eredményezni az e-kereskedelem számára. A vásárlási gyakoriság folyamatosan növekszik; az aktív online vásárlók jelenleg havonta adnak le egy rendelést. A normális növekedés mellett a gyors felhasználású termékek (FMCG) online forgalmának felpörgése bizonyosan segíteni ezt a mutatót.

Az e-kereskedelem harmadik lába az átlagos megrendelési érték. Évről évre többet költünk az online vásárlásaink során, jelenleg az átlagos kosárérték 11 ezer forint körüli. Az említett FMCG termékek bizonyosan lefelé szorítják ezt a számot, a műszaki webáruházak teljesítménye azonban nagymértékben növeli.

E-kereskedelmi szakértők azonban arra hívják fel a figyelmet, hogy a szektor teljesítményét ennél komplexebb összefüggésben kell figyelni és megítélni. Minden évben megfigyelhetők bizonyos trendek, amelyek meghatározzák az e-kereskedelem irányát és jövőjét, illetve segítenek meghatározni, hol tartunk Európa legfejlettebb piacaihoz mérten.

Magyarországon is kirajzolódni látszik a trend, miszerint az online kereskedelemben kifejezetten nagy jelentőséggel bír az offline támogatás; azok a webáruházak válhatnak igazán sikeressé, amelyek saját szaküzletekkel vagy átvevőpontokkal tudják segíteni a sok esetben túlterhelt logisztikát. Könnyebbség a kereskedők számára, hogy a magyar vásárlók továbbra sem ragaszkodnak az aznapi kézbesítéshez, viszont elvárják, hogy maguk választhassák meg a kézbesítés időpontját. Habár ez természetes igény, mégis komoly kihívásokat jelent a logisztikai szektor számára. Ezért tovább nőhet a szaküzletek, átvevőpontok és csomagautomaták szerepe.

A fejlődő e-kereskedelem természetesen hozzájárul a konkurenciaharc növekedéséhez is, ráadásul az ár-összehasonlító portáloknak köszönhetően bárki pillanatok alatt megtalálhatja a legjobb ajánlatokat. 2018-at meghatározta a legnagyobb webáruházak által gerjesztett árverseny; szinte alig telt el hét nagy leárazások nélkül.

A kisebb szereplők ezzel a versengéssel szemben teljesen tehetetlenek, részben ez magyarázza, hogy a piacvezetők tovább növelik a piaci részesedésüket. Egyes nem reprezentatív felmérések szerint minden második e-kereskedő kacérkodik a külföldi piacnyitás gondolatával, így igyekeznének függetleníteni magukat a piaci versengéstől. Egyelőre azonban alig találunk olyan hazai webáruházat, amely jelentős tényező lenne a külpiacokon. A magyar tulajdonú Extreme Digital horvát webáruháza meghatározóvá vált a déli szomszédunknál, ez azonban nem jellemző a hazai szereplőkre. Szakértők szerint azonban az egyre fejlődő szektor hozzájárul a versenyképesség javulásához, így egyre több online kereskedő válhat sikeressé a szomszédos piacokon.

Címkék#hirdetés

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában