szponzorált tartalom

2018.12.05. 00:00

A cseh sikertörténet, amiből sokat tanulhatunk

A cseh e-kereskedelem egyre kevésbé fér az ország határai közé; a szereplők 16 százaléka tervez külföldi piacnyitást az elkövetkező rövidtávú ciklusban. A célországok között kiemelt helyen szerepel Magyarország.

A cseh e-kereskedelem az ország nyelvi és társadalmi viszonyainak köszönhetően egységes piacot alkot a szlovák online szektorral. Csehszlovákia két utódállama közül egyértelműen Csehország dominál, ahol mintegy 40 ezer webáruház működik, így Hollandia mellett ebben az országban a legmagasabb az egy főre jutó webáruházak száma a kontinensen.

Csehországban a teljes kiskereskedelmi forgalom mintegy 10 százaléka valósul meg az online szektorban, ami jellemzően magasabb, mint a legtöbb közép- és keleteurópai piacon. Az online szféra hasonló részesedésre képes Franciaországban és Kanadában, amelyeket a világ tíz legerősebb online piaca közé sorolhatjuk. Nem véletlenül emlegetik szakmai közökben Csehországot a keleti és nyugati e-kereskedelem határmezsgyéjeként.

E-commerce szakértők szerint a Csehországban tapasztalható tendenciák teljesen megszokottak, sőt törvényszerűek. A piac telítődése és a konkurenciaharc élesedése sok szereplőt arra ösztönöz, hogy könnyebben megszerezhető piaci részesedés után nézzenek, akár az ország határain túl. Csehország földrajzi helyzete miatt nem véletlen, hogy sok cseh e-kereskedő számára Magyarország a legvonzóbb piac. A közepes forgalommal és szervezettel működő cseh online áruházak számára a déli terjeszkedés tekinthető ésszerű döntésnek. Mivel a szlovák terület egységes piacot képez a sajátjukkal, így Magyarország az elsődleges célterület.

Egyre többen érdeklődnek az EU tagsággal rendelkező jugoszláv utódállamok, Horvátország és Szlovénia iránt is. Ez utóbbiak népességszáma lényegesen elmarad Magyarországtól, de egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a CEE régióban.

A cseh piac szereplői gyakran beszélnek arról, hogy néhány évvel ezelőtt a kereskedők még nem voltak felkészülve a lengyel és német piac meghódítására, azonban ma már sokkal jobb esélyekkel indulnak egy esetleges piacnyitás során. A világ ötödik legerősebb online piacának számító Németország meghódítása valóban komoly exportterveket, jó stratégiát és még jobb marketinget követel, de szinte biztosra vehető, hogy egyre többen fognak próbálkozni a nyugati irányú piacbővítéssel. Sőt, sokan nem állnának meg itt, hanem az elérhető közelségben lévő belga és holland piacot is bevennék.

Sokan óvatosabb stratégiákat dédelgetnek és inkább a nagy lélekszámmal és közepesen fejlett e-kereskedelemmel rendelkező Lengyelország felé kacsintgatnak. Számukra a továbblépés lehetőségét a balti államok jelentik, amelyek fontos piacai lehetnek a kelet-európai online kereskedelemnek, azonban a kis lélekszám és a nyelvi sokszínűség komoly nehézségek elé állíthatja a cseh kereskedőcégeket. Így sokak számára a déli terv a legvonzóbb a magyar piac meghódításával.

Az e-kereskedelem globalizációja elkerülhetetlen és akár nagy összegben is fogadhatnánk rá, hogy a cseh cégek egyre nagyobb jelentőséggel bírnak majd a magyar piacon, illetve bízunk benne, hogy a hazai kereskedőcégek is megerősödnek a cseh piacon. A hazai piac tíz legnagyobb szereplője közül kettő cseh tulajdonban lévő webáruház (Mall és Alza), a magyar szereplők közül az edigital.cz shop említhető, amely 2010 óta jelen van a cseh piacon, bár nem sorolható a piacvezető áruházak közé.

Egyes jelentések közül hozzávetőlegesen száz magyar kereskedőcég lehet érdekelt a külföldi piacon online szektorában. Közülük egyre többen meghatározó stabil szereplővé válhatnak akár a cseh, akár más külföldi piacokon.

Címkék#hirdetés

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában