2025.04.24. 11:52
Juszkó Anita: „Ha valamit csinálok, azt mindig 110 százalékkal teszem”
Juszkó Anita a hazai szállodaipar egyik meghatározó szereplője. 2019 óta a kecskeméti négycsillagos Four Points by Sheraton Hotel és Konferenciaközpont igazgatója, emellett a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége alelnöke, és nem utolsósorban szálláshely-minősítő auditor. Munkáját számos díjjal ismerték már el.

Juszkó Anita
Juszkó Anita hosszú évek óta bizonyítja szakmai hozzáértését, nyitottságát és határozottságát, mely mindenkor érzékenységgel is párosul. Ezeket ötvözve járta végig a szakmai ranglétrát. Mindenhol a kihívások motiválták, tovább látott a saját szűkebb feladatkörén. A feladatoktól, a felmerülő gazdasági vagy társadalmi problémáktól sosem ijedt meg, kereste a racionális és innovatív megoldásokat.
Mikor érezte először, hogy magával ragadta a turizmus iránti szenvedély?
– Kunszentmiklósi kamaszként a kilencvenes években imádtam azokat a német sorozatokat, melyekben a szállodák, az utazás élménye állt a történet fókuszában. Éreztem, ezt akarom én is. Visszatekintve, jól döntöttem. Még akkor is, ha sokszor keményen meg kell dolgozni a sikerért. A kezdetektől szenvedéllyel, alázattal és szeretettel élem meg a hivatásom.
Melyik volt a pályafutása első szállodája?
– A Szolnoki Főiskolán szálloda- és vendéglátóipari közgazdászként diplomáztam. Az egy éves szakmai gyakorlatomat Budapesten, az akkori Hyatt Hotelben töltöttem el, mely valódi mérföldkő volt a szakmai fejlődésemben. Leginkább azért, mert ott kaptam az első negatív visszajelzést is. A féléves gyakorlat leteltével az értékelésemnél azt mondta a HR vezető, hogy jó szakember válhat belőlem, de a jelenlegi nyelvtudásommal semmi esélyem a nagynevű szállodákban. Rettenetesen éreztem magam, hiszen két középfokú nyelvvizsgával rendelkeztem. Három hét múlva már Angliában jártam nyelviskolába. Hét hónap után tértem haza.
Hova vezetett az útja?
– Az angliai nyelvtanulás időszaka nagy változásra ösztönzött: az angolom jó lett, viszont úgy éreztem, elég volt a nagyvárosból, ezért eldöntöttem, hogy vidéken keresek munkát. Így kerültem Kecskemétre, ahol évekig a Hotel Aranyhomok tulajdonosi köréhez tartozó intézményekben dolgoztam. Közben nagyon megszerettem a hírös várost.
Milyen pozíciókban dolgozott az Aranyhomoknál?
– Angliai hazatérésemkor állt fel éppen a kecskeméti Aranyhomok Szállodában az új, fiatal vezetés. Sales menedzserként nagyon jól tudtam kamatoztatni a Hyattben szerzett tapasztalataimat. Jól éreztem magam, de magánéleti indíttatásból egy évre Ráckevére kerültem, a Kék Duna Wellness szállodához. Amikor visszatértem, már az Aranyhomok igazgatói posztjára kértek fel. Szerettem ezt a nagy felelősséggel járó feladatkört, de a bekövetkező tulajdonosváltás miatt, végül továbbléptem, és elfogadtam az akkor nyíló ceglédi Aquarell Hotel igazgatói posztját.
Hogyan érezte magát az újonnan nyíló szálloda bevezetésénél?
– Rendkívül motivált voltam, hiszen számomra minden új feladat kihívás. Ebből tanulok, ez visz mindig előre. Ez Cegléden is így volt, de néhány hónap után kiderült, a tulajdonosokkal nem egyezik az értékrendem. Így visszatértem Kecskemétre.
Újabb szálloda?
– Nem, három évre a Petőfi Népe hirdetési igazgatója lettem. Ez egy másfajta vezetői munka volt, melyet egy percig sem bánok, de éreztem, az én világom mégiscsak a szállodaipar. Az újságtól a kecskeméti Hotel Három Gúnárhoz mentem, ahol szállodaigazgatóként fiatalos lendülettel vezettem át a szállodát a háromból a négycsillagosok közé. Majd az igazán nagy feladat 2013-ban a Four Points by Sheraton lett.
Fiatalon érzett motivációt a vezetői pozíciókra, vagy csak azt tudta, hogy a turizmusban szeretné kamatoztatni tudását?
– Csak azt tudtam, hogy érdekel a szakma, szeretem a kihívásokat, nem ijedek meg a feladatoktól. Menet közben alakult úgy, hogy sokféle kompetenciát, képességet szereztem, így idővel alkalmasnak éreztem magam a vezetői feladatokra. Az a típus vagyok, aki mindig tovább lát a saját szűkebb feladatkörénél. A jó terhelhetőségem miatt sorra kaptam a feladatokat, így haladtam fokozatosan a szállodavezetés irányába.
Eddigi szakmai pályafutásának legrangosabb, legkiemelkedőbb helye a Four Points by Sheraton Hotel. Meséljen az elmúlt évekről!
– 2013-ban Polgár Tibor szállodaigazgatóval nyitotta meg kapuit a négycsillagos Four Points by Sheraton Hotel. Jól ismertük egymást, és felajánlotta a szálloda értékesítési és marketingigazgatói pozícióját, mely teljesen felvillanyozott. Nem is volt kérdéses számomra, hogy igent mondjak. Egy ilyen magas színvonalú hotel kötelékében dolgozni komoly előrelépést jelentett. Természetesen a rám eső választásban az is közrejátszott, hogy akkora már komoly kapcsolatrendszerem volt a városban és a régióban, ami nagyon jól jött az induláshoz. Azonnal jól éreztem magam a Sheratonban. Gyorsan tanultam, hiszen voltak azért olyan terültek, ahol még nem volt tapasztalatom, például, mit jelent a sztenderdeket elsajátítva ilyen magas színvonalat képviselni.
Néhány évvel később, 2019-ben az egész szálloda igazgatását elnyerte. Milyen vezetőnek tartja magát?
– Ha valamit csinálok, azt mindig 110 százalékkal teszem. Szeretem a csapatmunkát és nagyon szerencsés vagyok, mert egy hasonlóan elkötelezett, magas szakmai ismeretekkel rendelkező vezetői csapatom van. Meghallgatom a véleményüket, sőt kíváncsi is vagyok rá. A közös döntéseket szeretem. Azt azonban mindenkitől elvárom, hogy munkájában alázatos és szenvedélyes legyen, mert csak így lehet, így van értelme. Döntéseimben következetes vagyok. Vezetőként minden nap arra törekszem, és ezt várom el a munkatársaimtól is, hogy a vendégeknek kiszámítható és állandó minőséget nyújtsunk. Ezt ígérjük a vendégeknek, ezt is adjuk. A szállodaláncunk évente auditál, ezt mi havonta is elvégezzük. Szerencsére az összhang megvan csapatom belül, ez pedig elengedhetetlenek a szálloda jó atmoszférájához, melyet a vendégek is mindenkor érezhetnek.

Nem sokkal azután, hogy szállodaigazgató lett gazdaságilag és társadalmilag is nehéz évek következtek. Milyen vezetői döntésekkel sikerült mindvégig eredményesen vinnie a szállodát?
– Valóban nagyon küzdelmes éveken vagyunk túl. Pénzügyileg újra fel kellett építeni a szálloda működését. Vallom, nehéz időkben nem szabad leragadni a napi tűzoltásban. Olyan sok a változó, semmi sem biztos, semmi sem állja meg a helyét száz százalékban. Én ezekben a helyzetekben is igyekszem megtalálni a motivációt, keresem az újításokat, kreatív ötleteket. A kollegák esetében pedig ügyelek arra, hogy ne terheljük őket a végtelenségig, inkább bátorítsuk őket, fejezzük ki a hálánkat, így a nehézségek között is kitartanak velünk.
Arra azonban mindig nagyon büszke voltam, hogy a tulajdonosunk egy nagyon szép fizikai épületet adott nekünk, de ezt mindig mi töltjük meg emberi tartalommal, és még ezekben a nehéz években is az üzemeltetés során a vendégközpontúság maradt a fókuszban. Ráadásul a vendégelégedettségi mutatóink is nagyon jók, a visszajelzések nem maradtak el.
A Sheraton szállodát Kecskemét kiemelt üzleti és konferencia helyszíneként ismerték meg az emberek. Emellett egy szépen kialakított wellness részleg is emeli a hotel vonzerejét. Erre van kereslet?
– Nálunk nagyon erős az üzleti turizmus, a tavaly felújított konferenciaközpontunk nagy látogatottságot tudhat magáénak. A belföldi szabadidős turizmus terén tavaly tettünk egy nagyobb előrelépést, így 2-3 napos wellness programjaink is egyre keresettebbek. Sőt a vidéki vendégek mellett a kecskemétiek körében is van igény egy hétvégi lazulásra a szép wellnessünkben, melyhez igénybe veszik a kiváló éttermünket is.
A mesterséges intelligencia helyet kap már a munkájukban?
– A szállodát fizikailag több ütemben felújítottuk, először az éttermet, tavaly a konferencia központot, idén nyáron jönnek a szobák. Számomra vezetőként az állagmegóvás borzasztóan fontos, ezek kézzel fogható, látható változások. Ugyanakkor nyitott vagyok az innovatív megoldásokra. A szakmai szervezetekben való részvételem, a különböző rendezvényeken való szerepvállalásaimat is elsősorban az aktuális információk megszerzése motiválja. Szeretem, ha képben vagyok, látom, milyen lehetőségek vannak most a piacon. Ilyen az AI adta lehetőségek is a turizmusban. Már több adminisztratív feladatnál alkalmazzuk mi is, de vannak vele komolyabb terveim is. Például a kevésbé vonzó éjszakai munkavégzést tehermentesíthetnénk vele. Jónak és nagyon hasznosnak találom a mesterséges intelligenciát, csak tudni kell jól alkalmazni.
Juszkó Anita díjai
2024-ben a Szállodaszövetség Marencich Ottó-emlékplakettet adományozott számára a szakmáért és a Szövetségért tett kiemelkedő tevékenysége elismeréseként
2025-ban a Schnitta Sámuel Magyar Éttermi Kultúráért Egyesület „Kiváló Szakmai Munkáért Emlékérem” kitüntetéssel köszönte meg eddig