Hirdetés

2022.06.29. 23:55

Juhász úr eladta élete első Volkswagenjét

1992. június 22-ét mutatott a naptár.

Az év 173. napja, Cserháti Zsuzsa énekes és Weöres Sándor költő születésnapja; annak az évfordulója, hogy 1633-ban Galileo Galilei az inkvizítorok nyomására visszavonta nézeteit, miszerint a Föld kering a Nap körül; Für Lajos honvédelmi miniszter Moszkvában aláírta a 800 millió dolláros szerződést az oroszokkal 28 MiG-29-es repülőgép szállítására; a kecskeméti Sétatéren 690 ezer forintos minimáláron hirdetett meg eladásra egy társasházi lakást az önkormányzat, a piacon 4,50-ért adták a tojást és 25 forintért a tejet.

A Petőfi Sándor utcában – az egyik fűrészfogas földszintjén – megnyílt a Brill Kft. Volkswagen-Audi márkakereskedése. Juhász Gyula kissé izgatottan, ám elégedetten nézett körbe a szalonban. Egy Golf állt a fő helyen, középen. Mellette jobbról egy piros Vento, balra pedig egy hófehér Audi 80.

Juhász Gyula nem mindig akart autókereskedő lenni. Fogtechnikusnak tanult, és – fogorvos felesége, Rózsás Zsuzsa párjaként – a legminőségibb munkát adta ki a kezéből; a páciensek szinte versengtek értük. Jól éltek, panaszra nem volt okuk.

Csak épp Gyulában ott mocorgott a kisördög. Hogy mi lenne, ha…

…ha tényleg azt csinálná, amit a szíve mélyén mindig is akart: autókkal foglalkozni.

Abban az időben – a 90-es évek elején – a magyar világ még alakulóban volt – a társadalom épp magával a változással ismerkedett.

Állami nagyvállalatok mentek tönkre, pártok alakultak, az emberek pedig szerettek volna jobban élni, mint azelőtt, amikor a Merkúrnál befizetett, már a gyártáskor elavult autójukat öt-hat év várakozás után vehették csak át.

Abban az időben a márkakereskedések hálózata még csak elméletben – de leginkább úgy sem – létezett. A képviseletek a nyugati mintát akarták követni és megbízható autószerelőket próbáltak felkutatni, hogy majd azok árulják az autóikat.

Juhászék Pesten tudtak kieszközölni egy találkozást az éppen akkortájt alakuló VW-Audi vezérképviselet vezetőjével, Szórád Józseffel, neki adták elő az ötletüket: Volkswageneket akarnak eladni.

– Nagykőrösiek vagyunk – tették hozzá. – Kecskemét sokkal nagyobb – válaszolták nekik. Hozzátették: szerviz nélkül nem fog menni.
A pestiek nyilván érezték a komoly szándékot, mert hamarosan családlátogatóba érkeztek Kőrösre, a tárgyalások immár egyre konkrétabb mederben folytak, körvonalazódtak a követelmények, s végül aláírták a kereskedői szerződést: az időközben erre a célra alapított Brill Kft. megkapta a jogot Volkswagen és Audi járművek eladására, azzal a feltétellel, hogy másfél éven belül felépít egy, a német szabványnak mindenben megfelelő, többállásos szerelőműhelyt és autószalont.

Addig-addig, míg sikerült Kecskeméten megvásárolni a területet, mely korábban szeméttelep volt, a város legszélén. S megérkezett a befektetőtárs is, az osztrák Erich Pouha. Eljött a nyitás napja, kedd, 1992. június 22.

A Brill Kft. kis – családi – csapattal kezdett a Petőfi Sándor utcában 1992-ben. Ma 64 embernek ad munkát a cég, nagy többségük hosszú évek óta dolgozik itt. Nem széthúzás, hanem összetartás: ez az alapelv.

Az első vevőre talán csak percekig kellett várni: bejött, rámutatott a Golfra, hogy az kell neki, aztán – kézzel, mert akkortájt német mintára azt tartották követendőnek – megírták a szerződést.

A nap végére az Audi 80 is gazdára talált: Bozsó János festőművész vette meg – no nem azt a fehéret, ami ki volt állítva, hanem egy téglavöröset. A Vento délután kelt el.

Régi szép idők. A benzines 3-as Golf 1,4-es volt, 60 lóerős, és 1 millió 140 ezer forintért árulták. Az első, nem is egész, 1992-es évben 152 új autót adtak el, 200 millión fölüli árbevételt produkáltak – a pesti központ már-már hitetlenkedett.

A Halasi út végén 1993-ban megnyílt a szalon és a szerviz, a Petőfi Sándor utcában a Seat maradt. Évekkel később a Škoda is bekerült a kínálatba, mára pedig ötödik márkaként megjelent a Cupra.

Mi változott az eltelt 30 évben? Szinte minden. A Golf III. 1992-ben még 1,4-es és 60 lóerős volt. A mai Golf VIII. ugyanekkora motorral tud 140 lóerőt is. Régebben többen keresték a kevesebbet fogyasztó dízelt – ma, a környezetvédelmi megfontolások miatt, a benzinest választják többen. Hibrid, pláne elektromos hajtású autó évtizedekkel ezelőtt még csak nem is létezett.

A Golf, ahogyan a régi reklámfilmben szereplő Kovács úr második Volkswagenje a Bogár után, ma is a legnépszerűbb, annak idején, és ez is már történelem, egy éjszakai akció időtartamára 7 százalékkal olcsóbban adták – este 11-kor még sor állt, megrendelésre várva, a szalon előtt.

Hajdanán volt olyan, hogy a vevő a készleten lévő autót másnap hazavitte. Ma nincsenek készletek, és a rendeléstől az átadásig akár két egész esztendő is eltelik.

A Brill Kft. – meg a Volkswagen, az Audi, a Seat, a Škoda és a Cupra – köszöni szépen, megvan. 2021-ben 2300 új autót adtak el, a forgalom 17,9 milliárd forintra rúgott. Három évtized alatt több tízezer autó – ez a mérleg. Plusz: visszajáró vevők. Akad, aki tíznél is többet vett.

Juhász Gyula és Rózsás Zsuzsa – az alapítók – már inkább a háttérben tevékenykednek. A csapat, amelyet felépítettek, működik.
Jauch György, a Brill Kft. értékesítési vezetője a trendeket összegzi:

– A kompakt autó etalonja a Golf lett. A Vento, a Jetta, a Passat, az Audi A4 és az A6 a nagyobb csomagtartóval, a Seat Toledo vagy a Škoda Octavia a mérhetetlen hellyel a praktikumot kínálta. De ahogyan a dízel helyett ma a hibrid a menő, úgy a formák is változtak: ma a crossover vagy a SUV a divatos – a VW T-Roc, a VW Taigo, a Škoda Karoq, a Škoda Kodiaq, a Seat Arona, a Seat Ateca, meg persze a bivalyerős VW Touareg.

A nagyobbik Juhász fiú, Péter, aki ma már ügyvezető, így foglalja össze a jelent és a jövőt:

– Autóra egyszerűen szükség van. Mindenkinek. El akarunk jutni egyik helyről a másikra, munkába járunk, kirándulunk. A mobilitás az egyik, ami az embert emberré tette. Ráadásul, amit mi árulunk, az nemcsak egy Volkswagen, Audi, Seat vagy Škoda, netán Cupra, hanem tulajdonképpen egy befektetés.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában