2022.06.29. 23:55
Juhász úr eladta élete első Volkswagenjét
1992. június 22-ét mutatott a naptár.
Az év 173. napja, Cserháti Zsuzsa énekes és Weöres Sándor költő születésnapja; annak az évfordulója, hogy 1633-ban Galileo Galilei az inkvizítorok nyomására visszavonta nézeteit, miszerint a Föld kering a Nap körül; Für Lajos honvédelmi miniszter Moszkvában aláírta a 800 millió dolláros szerződést az oroszokkal 28 MiG-29-es repülőgép szállítására; a kecskeméti Sétatéren 690 ezer forintos minimáláron hirdetett meg eladásra egy társasházi lakást az önkormányzat, a piacon 4,50-ért adták a tojást és 25 forintért a tejet.
A Petőfi Sándor utcában – az egyik fűrészfogas földszintjén – megnyílt a Brill Kft. Volkswagen-Audi márkakereskedése. Juhász Gyula kissé izgatottan, ám elégedetten nézett körbe a szalonban. Egy Golf állt a fő helyen, középen. Mellette jobbról egy piros Vento, balra pedig egy hófehér Audi 80.
Juhász Gyula nem mindig akart autókereskedő lenni. Fogtechnikusnak tanult, és – fogorvos felesége, Rózsás Zsuzsa párjaként – a legminőségibb munkát adta ki a kezéből; a páciensek szinte versengtek értük. Jól éltek, panaszra nem volt okuk.
Csak épp Gyulában ott mocorgott a kisördög. Hogy mi lenne, ha…
…ha tényleg azt csinálná, amit a szíve mélyén mindig is akart: autókkal foglalkozni.
Abban az időben – a 90-es évek elején – a magyar világ még alakulóban volt – a társadalom épp magával a változással ismerkedett.
Állami nagyvállalatok mentek tönkre, pártok alakultak, az emberek pedig szerettek volna jobban élni, mint azelőtt, amikor a Merkúrnál befizetett, már a gyártáskor elavult autójukat öt-hat év várakozás után vehették csak át.
Abban az időben a márkakereskedések hálózata még csak elméletben – de leginkább úgy sem – létezett. A képviseletek a nyugati mintát akarták követni és megbízható autószerelőket próbáltak felkutatni, hogy majd azok árulják az autóikat.
Juhászék Pesten tudtak kieszközölni egy találkozást az éppen akkortájt alakuló VW-Audi vezérképviselet vezetőjével, Szórád Józseffel, neki adták elő az ötletüket: Volkswageneket akarnak eladni.
– Nagykőrösiek vagyunk – tették hozzá. – Kecskemét sokkal nagyobb – válaszolták nekik. Hozzátették: szerviz nélkül nem fog menni.
A pestiek nyilván érezték a komoly szándékot, mert hamarosan családlátogatóba érkeztek Kőrösre, a tárgyalások immár egyre konkrétabb mederben folytak, körvonalazódtak a követelmények, s végül aláírták a kereskedői szerződést: az időközben erre a célra alapított Brill Kft. megkapta a jogot Volkswagen és Audi járművek eladására, azzal a feltétellel, hogy másfél éven belül felépít egy, a német szabványnak mindenben megfelelő, többállásos szerelőműhelyt és autószalont.
Addig-addig, míg sikerült Kecskeméten megvásárolni a területet, mely korábban szeméttelep volt, a város legszélén. S megérkezett a befektetőtárs is, az osztrák Erich Pouha. Eljött a nyitás napja, kedd, 1992. június 22.
A Brill Kft. kis – családi – csapattal kezdett a Petőfi Sándor utcában 1992-ben. Ma 64 embernek ad munkát a cég, nagy többségük hosszú évek óta dolgozik itt. Nem széthúzás, hanem összetartás: ez az alapelv.
Az első vevőre talán csak percekig kellett várni: bejött, rámutatott a Golfra, hogy az kell neki, aztán – kézzel, mert akkortájt német mintára azt tartották követendőnek – megírták a szerződést.
A nap végére az Audi 80 is gazdára talált: Bozsó János festőművész vette meg – no nem azt a fehéret, ami ki volt állítva, hanem egy téglavöröset. A Vento délután kelt el.
Régi szép idők. A benzines 3-as Golf 1,4-es volt, 60 lóerős, és 1 millió 140 ezer forintért árulták. Az első, nem is egész, 1992-es évben 152 új autót adtak el, 200 millión fölüli árbevételt produkáltak – a pesti központ már-már hitetlenkedett.
A Halasi út végén 1993-ban megnyílt a szalon és a szerviz, a Petőfi Sándor utcában a Seat maradt. Évekkel később a Škoda is bekerült a kínálatba, mára pedig ötödik márkaként megjelent a Cupra.
Mi változott az eltelt 30 évben? Szinte minden. A Golf III. 1992-ben még 1,4-es és 60 lóerős volt. A mai Golf VIII. ugyanekkora motorral tud 140 lóerőt is. Régebben többen keresték a kevesebbet fogyasztó dízelt – ma, a környezetvédelmi megfontolások miatt, a benzinest választják többen. Hibrid, pláne elektromos hajtású autó évtizedekkel ezelőtt még csak nem is létezett.
A Golf, ahogyan a régi reklámfilmben szereplő Kovács úr második Volkswagenje a Bogár után, ma is a legnépszerűbb, annak idején, és ez is már történelem, egy éjszakai akció időtartamára 7 százalékkal olcsóbban adták – este 11-kor még sor állt, megrendelésre várva, a szalon előtt.
Hajdanán volt olyan, hogy a vevő a készleten lévő autót másnap hazavitte. Ma nincsenek készletek, és a rendeléstől az átadásig akár két egész esztendő is eltelik.
A Brill Kft. – meg a Volkswagen, az Audi, a Seat, a Škoda és a Cupra – köszöni szépen, megvan. 2021-ben 2300 új autót adtak el, a forgalom 17,9 milliárd forintra rúgott. Három évtized alatt több tízezer autó – ez a mérleg. Plusz: visszajáró vevők. Akad, aki tíznél is többet vett.
Juhász Gyula és Rózsás Zsuzsa – az alapítók – már inkább a háttérben tevékenykednek. A csapat, amelyet felépítettek, működik.
Jauch György, a Brill Kft. értékesítési vezetője a trendeket összegzi:
– A kompakt autó etalonja a Golf lett. A Vento, a Jetta, a Passat, az Audi A4 és az A6 a nagyobb csomagtartóval, a Seat Toledo vagy a Škoda Octavia a mérhetetlen hellyel a praktikumot kínálta. De ahogyan a dízel helyett ma a hibrid a menő, úgy a formák is változtak: ma a crossover vagy a SUV a divatos – a VW T-Roc, a VW Taigo, a Škoda Karoq, a Škoda Kodiaq, a Seat Arona, a Seat Ateca, meg persze a bivalyerős VW Touareg.
A nagyobbik Juhász fiú, Péter, aki ma már ügyvezető, így foglalja össze a jelent és a jövőt:
– Autóra egyszerűen szükség van. Mindenkinek. El akarunk jutni egyik helyről a másikra, munkába járunk, kirándulunk. A mobilitás az egyik, ami az embert emberré tette. Ráadásul, amit mi árulunk, az nemcsak egy Volkswagen, Audi, Seat vagy Škoda, netán Cupra, hanem tulajdonképpen egy befektetés.