kecskemét

2018.02.16. 12:13

Lezuhant Corvus: jogerősen felmentették mindhárom vádlottat

Jogerősen felmentette pénteken a Kecskeméti Járásbíróság a jelenleg felszámolás alatt lévő Corvus Aircraft Kft. volt vezetőjét, mérnökét és minőségellenőrét a 2007-ben lezuhant Corvus Corone MK II ügyében.

Hraskó István

Fotó: Hraskó István

2007. augusztus 2-án Bugacpusztaháza külterületén lezuhant egy, a ballószögi Corvus Aircraft Kft. által gyártott Corvus Corone MK II típusú ultrakönnyű repülő, a pilóta és magyar származású holland utasa életét vesztette.

Később az ügyészség vádat emelt a gyártó cég vezetője, mérnöke és minőségellenőre ellen foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés miatt. Az ügyben 2014-ben már született ítélet, akkor az első fokon eljáró Kecskeméti Járásbíróság bizonyítottság hiányában felmentette a vádlottakat. Ez ellen az ügyész fellebbezett, majd másodfokon megalapozatlanság miatt hatályon kívül helyezték az ítéletet, ezért újraindult az eljárás.

Egy éve a járásbíróság az új per során ismét felmentette mindhárom vádlottat bizonyítottság hiányában, de az ügyészség újra fellebbezett. A Kecskeméti Törvényszék dr. Koncz Levente vezette büntetőtanácsa – bár ez másodfokon igen ritka – nemcsak az addigi iratok alapján vizsgálta felül az elsőfokú határozatot, de bizonyítást is elrendelt bizonyos kérdésekben, mert a járásbíróság a tényeket hiányosan derítette fel, és az indoklása sem volt megfelelő.

Fotós: Hraskó István

Az ügyészség nem azzal vádolta a cég három munkatársát, hogy a baleset a repülőgép tervezése és gyártása során elkövetett szakmai szabályszegések miatt következett be, hanem azzal, hogy négy olyan szabályszegés történt, ami önmagában hordozta a repülőgép nem várt meghibásodásának, illetve szétesésének veszélyét, lehetőségét. Így a büntetőper a baleset okát nem vizsgálta, csupán azt, hogy a gép konstrukciója és gyártástechnológiája a biztonságos repüléshez szükséges feltételeket teljesítette-e.

A repülőgépet egyébként hivatásos pilóta és berepülőpilóta is próbálta, az ő véleményük szerint kifogástalan, repülésre alkalmas gépről van szó. E kijelentéseknek ellentmondtak az áldozat szavain alapuló tanúvallomások, amelyek a kabintető kinyílásáról, a motor melegedéséről, a szárnyak recsegéséről szóltak. Ezekről a hibákról viszont semmilyen feljegyzés nem készült az áldozat részéről, csak szóban jelezte a Corvus Kft. részére ezek felmerülését. Nem dokumentálta továbbá a repülő eredeti légcsavarjának cseréjét, ami pedig megváltoztatta a repülő egyensúlyát.

Így nézett ki a baleset után a repülőgép.

A Kecskeméti Törvényszék az új bizonyítás során megállapította, hogy a repülőgép tervezése és gyártása során alkalmazott ragasztóanyag alkalmas volt a szerkezeti egységek rögzítésére, az üzemanyagtartályban kialakított lötyögésgátló és szűrőrendszer és az ezzel kapcsolatosan előírt karbantartás szintén megfelelő volt.

Az új bizonyítékok hatására az ügyészség is módosította fellebbezését, és – ez se túl gyakori – már egyetértett a vádlottak bizonyítottság hiányában való felmentésével. Dr. Koncz Levente tanácselnök pénteken hirdette ki a felmentő ítéletet.

Szakszerűtlen volt a roncs vizsgálata, szállítása

Azt nem lehetett megállapítani, hogy a Corvus Corone MK II a repülés közben hullott darabjaira és ért földet, vagy valamilyen meg nem engedett manővert követően, esetleg technikai hiba következtében zuhant le. Erre a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálata adhatott volna választ. Azonban a KBSZ helyszíni eljárása, a helyszínrajz felvétele és roncsok elszállítása szakszerűtlen volt, ezért a szervezet által adott szakvélemény nem tekinthető hitelesnek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!