Kultúra

2012.07.25. 16:51

A múlt fotótechnikáit művelik

A fotográfia hagyományápolói, a régi korok fényképezési technikáinak szerelmesei táboroztak egy hétig Bugacon.

Popovics Zsuzsanna

A Bugaci Kontakt Fotográfiai Tábort több mint egy évtizeddel ezelőtt hívták életre alapítói azzal a céllal, hogy megismerjék a fotótörténet kezdetén kialakult képkészítési eljárásokat. Akkor még nem gondolták, hogy a digitális technika néhány év alatt leváltja az ezüstalapú technológiát, és a fényképészet végérvényesen elszakad a kémiától, az informatika világában folytatva útját.

A Piarista Gimnázium nagybugaci táborhelyén, egy vályogépületben berendezett sötétkamra vegyszerei, kellékei azonban egy ennél is távolabbi korba, az 1800-as évek közepére, az 1900-as évek elejére kalauzolták a tábor résztvevőit. Hétfőtől szerdáig archaikus fotográfiai eljárásokat tanultak, alkalmaztak a táborban lévő diákok, fotográfusok, például a cianotípiát, kallitípiát, olajnyomatot, kollódiumos nedves módszert. Ma már az egész országban alig néhány fotográfus alkalmazza ezeket. [caption id="" align="aligncenter" width="334"] Dr. Varga Tamás nagyméretű lemezekre fotografál
[/caption]

– Idén először találkozási lehetőséget biztosítottunk számukra a táborban, amit hagyománnyá szeretnénk tenni – mondta Ujvári Sándor kecskeméti fotográfus, az MTI fotoriportere, egyben a tábor egyik főszervezője. – Nagy örömünkre itt van velünk Kerekes Gábor, a kortárs fotóművészet egyik legfontosabb alkotója, akinek munkáit világszinten elismerik.

Csütörtökön Zalka Imre fotográfus vezetésével alkalmazták a táborozók a kollódiumos-nedves eljárást. – A mai korszerű technikával a puskagolyó is megfotózható röptében, a történeti fotóeljárásokkal leginkább statikus dolgok örökíthetők meg – mutatott rá a budapesti fotográfus. – Portréban viszont verhetetlen, egészen különös minőségre képes. Aki ezt a technikát megtanulja, netán műveli, mélyebben belelát a fényképészetbe. Ráérez a hagyományos fotózás módszerességére, mivel odafigyelésre, nagyfokú koncentrációra van hozzá szükség.[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Zalka Imre a kollódiumos-nedves eljárás szakértője
[/caption]

A debreceni dr. Varga Tamás tudománya is egyedülálló: a helyszínen öntötte lemezre a nedves kollódiumos réteget, amit autója csomagtartójában levő mobil sötétkamrájában érzékenyített, majd a szabadban készített rá felvételeket nagyformátumú Argentum géppel. Kisebb-nagyobb ambrotípia (álpozitív) lemezeit nézve a 19. század harmadik negyedében érezhették magukat a jelenlévők.[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Kerekes Gábor
[/caption]

Kerekes Gábor fotóművész is érdeklődve kísérte figyelemmel a bemutatókat. – Elég nagy guruja vagyok a fotózásnak, számos archaikus fotózási technikát művelek és tanítok, de a kollódiumos nedves eljárással magam is most ismerkedem. Érdekes látni a fotózási technika kétirányú fejlődését: az egyik a digitalizálódás, az informatika felé halad, a másik a retro-vonal. Utóbbi valódi kézművesség, igényli a dolgok pontos elsajátítását, a kemikáliák hozzáértő használatát, ugyanakkor iszonyú drága technika, nagy eszköz- és térigénnyel. Hogy miért is van szükség rá? Majd megítéli a fotográfiatörténet. Egy biztos, a valóságot szépítő fotókkal tele a padlás, alig van köztük művészi értékű. A mai kortárs fotóművészet talán négy-öt alakja képes igazi értékteremtésre.

Popovics Zsuzsanna Dr. Varga Tamás nagyméretű lemezekre fotografál Zalka Imre a kollódiumos-nedves eljárás szakértője Kerekes Gábor -->

Ezek is érdekelhetik