Kultúra

2009.02.09. 10:47

Harminchat év - ötszáz film

Legendák terjednek hihetetlen munkabírásáról. Pályája első két évében a műanyagiparban kereste helyét, melyet végül a kecskeméti rajzfilmstúdióban talált meg. 36 éve dolgozik ott. Egészen az elmúlt évekig ő volt valamennyi kecskeméti rajzfilmes produkció gyártásvezetője. Szávainé Vécsy Veronikával a filmszemlén átvett Árvai Jolán-díj kapcsán beszélgettünk.

Rákász Judit


- Összeszámolta valaha, hogy hány film gyártásvezetője volt?
- Nem, még nem jutott eszembe, hogy statisztikát készítsek. De ha csak a nagy sorozatokra gondolok, akkor is szép nagy számot kapunk: 89 Magyar népmese, 39 vízipók, 13 Mondák a magyar történelemből, 13 Mátyás király mesék... ehhez társul legalább 80 szerzői film, és persze az egész estés filmek. A teljes szám talán 500 körül lehet.

- Milyen gondolat, illetve késztetés mentén lehet eljutni a műanyagipartól az animációhoz?
- Ez egy szerencsés véletlen volt. Egy jó barát révén sokat lehettem a stúdióban. Megismerkedtem az alkotókkal, a stúdióvezetőjével, Mikulás Ferenccel, aki egy idő után szerződést ajánlott. Valahogy izgalmasabbnak tűnt a filmek világa, mint a műanyagiparé. A filmet választottam. Voltam felvételvezető, megtanultam kifesteni, majd lépésről lépésre szinte minden munkafolyamatot kipróbáltam.

- A gyártásvezető az az ember, aki ráveszi az alkotókat, hogy betartsák a határidőket, beleférjenek a költségvetésbe, elfogadják a szükséges kompromisszumokat. Ő az ütköző, amely felfogja az alkotói szándék és a precíz gyakorlat közötti feszültséget. Milyen tulajdonságok, képességek kellenek ahhoz, hogy valaki ezt 36 éven át úgy tudja művelni, hogy most az alkotók jobban örüljenek az ön gyártásvezetői elismerésnek, mint saját díjaiknak?
- Úgy érzem, általában jól együtt tudok dolgozni a legkülönfélébb emberekkel. Viszont szeretem, ha a rendező határozottan tudja, hogy mit akar, s elvárja, hogy maximálisan segítsék ennek megvalósításában. Ez az én célom is. 36 év hosszú idő. Sok munkakapcsolat erősödött barátsággá. Csak egy példát hadd ragadjak ki: a Kaláka együttessel legalább 120 film zenéjét készítettük el. Ennyi idő után egy baráti telefonhívás elég ahhoz, hogy elhívjam őket a következő feladatra. Sokan segítik, támogatják a munkánkat, szívesen dolgoznak velünk színészek, zenészek, egy-egy irodalmi mű jogtulajdonosa (Kányádi Sándor, Podmaniczki Balázs). Remek kapcsolatot alakítottunk ki a jogutódokkal is, így Lázár Ervin, Örkény István, Babits Mihály vagy Kormos István örökösével. Legutóbb Radnóti Miklós 97 éves feleségével, a gyönyörű versekben megörökített Fannival vettük fel a kapcsolatot. Óriási élmény volt.[caption id="" align="alignleft" width="330"] A gyártásvezetői munkát csak teljes intenzitással érdemes csinálni
[/caption]

Közelkép - Szávainé Vécsy Veronika

1949-ben született Kecskeméten. Izgő-mozgó gyerek volt: versenyszerűen úszott, emellett korcsolyázott, kosarazott, pingpongozott. Pedagógus családból származik, így a középiskolás évek után maga is tanári pályára készült. Végül tanárszak helyett a Műszaki Főiskola műanyag szakán diplomázott. 1972-ben került a kecskeméti rajzfilmstúdióba, ahol 1976 óta dolgozik gyártásvezetőként. A Kecskeméti Animációs Filmfesztivál szervezőbizottságának tagja, gazdasági vezetője.

2000-ben vehette át Művelődés Szolgálatáért Díjat. Ha teheti, mai is rendszeresen úszik.

Férje Szávai Péter, fia Gábor.

 

- Voltak azért nehéz esetek?
- Voltak, bár az idő mindent megszépít. Egyet azért említek: Garas Dezsőt egyszerűen képtelen voltam rávenni arra, hogy dolgozzon egyik filmünkben. 

- Hogyan sikerült lépést tartani azzal a technikai fejlődéssel, amely eddigi pályája során lejátszódott az animációban: a kézi kifestéstől a 3D animációig?
- Kénytelenek voltunk váltani. A mozikban egyszer csak megszűnt a rövidfilmek vetítése, a televíziók pedig már videoszalagról sugározták a filmjeiket. Döntenünk kellett, vagy ragaszkodunk a kézi kihúzás-kifestéshez, és a 35 milliméteres filmre való felvételhez, vagy haladunk a korral és áttérünk a számítógépes filmkészítésre. A stúdió számítógépeket, speciális animációs szoftvereket vásárolt és immár 10 éve ezekkel dolgozunk.  Ebben az évben pedig megkezdtük a 3D-s műhely kialakítását.

- Egyik interjújában azt nyilatkozta, hogy élete egyik legszebb időszaka volt a Majmok kastélyának készítése.
- Az én szakmámban kivételes ajándék, ha egyszerre csak egy filmben kell dolgozni. A Majmok kastélyának készítése ilyen időszak volt. Közel 150 ember munkáját kellett megszervezni, összehangolni, több mint száz ezer rajz készült hozzá. A film több éven át tartó, nagyon intenzív munkát igényelt, és ez nagyon jó volt. Ha kevés feladatom van, hajlamos vagyok halogatni. A sok feladat viszont motivál. A Majmok kastélyával pedig sok feladat volt.

- Hogyan lehet napi 10-12 órát, néha ennél is többet dolgozni család mellett?
- Biztos nagyon nehéz velem élni és dolgozni is. E felől kétségem sincs. Ahhoz, hogy intenzíven tudjak koncentrálni, az a segítség kellett, amelyet a szüleimtől, férjemtől, testvéreimtől kaptam. Nem tudok nekik elég hálás lenni ezért. Türelmesek és elfogadóak voltak velem, és erre szükségem is volt.

- Pályázati időszakokban éjszakába nyúlik a munka.  Meddig lehet ilyen intenzíven csinálni?
- Ezt csak így lehet, így érdemes csinálni. Nem tehetem meg, hogy délután négykor felpattanok és hazamegyek. Akkor dolgozom, amikor kell, ez akár eltarthat késő éjszakáig. Munkámhoz pedig - a hosszú évek tapasztalata eredményeként - létrehoztam magamnak egy gyártással, költségvetéssel foglalkozó, és minden apró részletet tartalmazó számítógépes programot, amely nagymértékben megkönnyíti a munkámat. Így a pályázatok írását is. De hogy meddig is lehet ezt csinálni? Jó kérdés. Most úgy érzem, hogy néhány évig még tudom ilyen energiával csinálni.  Remélem, megtalálom az utódomat és sikerül úgy átadnom a feladatokat, hogy ő vagy ők legalább annyi örömöt találnak majd benne, mint én. Talán szép búcsú lenne a századik Magyar népmese epizód elkészítésével átadni a stafétát.

Árvai Jolán-díj - szakmai elismerés 2002 óta

A Magyar Mozgókép Rendezők Céhe és a Magyar Operatőrök Társasága 2002-ben alapította az elismerést Árvai Jolánra, a Fiatal Művészek Stúdiójának alapító tagjára emlékezve, aki több sikeres magyar film producere volt pályája során. Azok a filmkészítők részesülhetnek ebben a díjban, akik nem előadóművészek, vagy alkotóművészek, azonban munkájukkal a magyar filmek létrehozását segítik. Rendezők és operatőrök javasolhatnak jelölteket, a végső döntést hatfős grémium hozza meg, amelynek tagjai újságírók, filmkritikusok, közéleti személyiségek. Az animációs szakmából Vécsy Vera kapta meg elsőként ezt a díjat.

2000-ben vehette át Művelődés Szolgálatáért Díjat. Ha teheti, mai is rendszeresen úszik.

Férje Szávai Péter, fia Gábor. Árvai Jolán-díj - szakmai elismerés 2002 óta A Magyar Mozgókép Rendezők Céhe és a Magyar Operatőrök Társasága 2002-ben alapította az elismerést Árvai Jolánra, a Fiatal Művészek Stúdiójának alapító tagjára emlékezve, aki több sikeres magyar film producere volt pályája során. Azok a filmkészítők részesülhetnek ebben a díjban, akik nem előadóművészek, vagy alkotóművészek, azonban munkájukkal a magyar filmek létrehozását segítik. Rendezők és operatőrök javasolhatnak jelölteket, a végső döntést hatfős grémium hozza meg, amelynek tagjai újságírók, filmkritikusok, közéleti személyiségek. Az animációs szakmából Vécsy Vera kapta meg elsőként ezt a díjat. A gyártásvezetői munkát csak teljes intenzitással érdemes csinálni -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!