Kultúra

2008.12.18. 09:38

Kecskemét első villamosa

Villamost vett Héjja János. Ott voltunk mi is, amikor az 5940-es számú kocsi megérkezett Kecskemétre, az Izsáki úti gyorsétterem melletti végállomására.

G. S.

Ezeket az UV típusú tujákat ötvenegy év szolgálat után 2007. augusztus 20-án vonták ki végleg a forgalomból. Új tulajdonosa bevallotta: gyerekkorában sokat bliccelt az ilyen villamosokon.
Egyébiránt éppen csak elérte az utolsó villamost Héjja János. A vállalkozó régóta szeretett volna egy saját sárga kocsit, de a BKV által eladásra kínált tuják internetes árverésén rendre alul maradt.

Az ócskavaskereskedők árajánlataival nem tudott versenyezni. Aztán jött a világválság: az autógyárak visszafogták a gyártást, drasztikusan zuhant az ócskavas ára. Most nem éri meg villamost bontani, szabad lett a pálya.
A kocsik viszont időközben elfogytak. Az UV típusból ez az 5940-es pályaszámú volt az utolsó eladásra kínált darab.

[caption id="" align="aligncenter" width="278"] A tizenöt méteres pálya kiépítését egy fővárosi cég vállalta...
[/caption]

- Az árverés utolsó napján elmentem a Pozsonyi úti remizbe. Saját szememmel akartam látni, hogy miről maradok le megint - idézi fel az akkor még reménytelennek tűnő vásárlást a vállalkozó. - Egyedül árválkodott az udvaron, mintha csak engem várt volna. Aznap délig lehetett vételár-ajánlatot tenni, de csak interneten. Azonnal felhívtam a fiamat, hogy lépjen be a BKV árverési oldalára. A múlt héten csütörtökön aztán telefonon értesítettek a jó hírről: nyertem! Közölték, hogy a kocsit garancia nélkül adják és a szerődést már másnap meg is kell kötni. Az Akácfa utcai irodaházban pedig megtudtam, hogy a számla keltétől számított három napon belül el kell szállítanom a villamosomat a remizből.
Tíz napig ugyan még tárolják, de ezért már vaskos kötbért számolnak fel. Két hét őrzés után pedig ismét árverésre dobják. Tehát hetvenkét órám volt eldönteni, hogy hova állítsam, vegyek sínt és beton keresztaljakat, építsem ki a sínpárt, szerezzek trélert és útvonalengedélyt a szállításhoz, darukat a fel- és lerakáshoz.

A tizenöt méteres pálya kiépítését egy fővárosi cég vállalta, ez a profiljuk. Alaposan meg is lepődtek, mert Kecskeméten még sosem dolgoztak. Eladó sínük és talpbetonjuk volt: a 2-es metró Astória megállójának felújításakor maradt ki. 

- Kedden elkészült a sínpár, álmaim villamosát pedig hétfőn reggel helyeztük sínre - büszkélkedik új szerzeményével Héjja. - Gyerekeknek tartunk majd benne rendezvényeket. De addig még nagyon sokat kell dolgoznunk rajta. Eredeti állapotának megfelelően szeretnénk felújítani, de egyelőre nem ismerek olyan vállalkozót a városban, aki villamosok javításával is foglalkozna. 


Az 5940-es pályaszámú kocsi előéletéről alig lehet tudni valamit. Annyit azért sikerült kinyomoznunk, hogy az ötvenes években gyártották, nyugdíjazásáig legtöbbször a 4-6-os vonalon teljesített szolgálatot. Sőt: az utolsó volt az összes UV típusból, ami menetrend szerinti közlekedett. Ezt a típust tavaly augusztus 20-án vonták ki ünnepélyes keretek közt a forgalomból. Héjja János fapados pótkocsija az ünnepi szerelvény középső kocsija volt.

A tizenöt méteres pálya kiépítését egy fővárosi cég vállalta... -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!