Közélet

2016.12.14. 18:56

Buszsáv lehet a kiskörúton

Buszsáv a kiskörúton és a Petőfi Sándor utcán, egyirányúsított hurkok a Bethlenvárosban, Rákóczivárosban, Széchenyivárosban – első ránézésre merész, de elgondolkodtató tervek készültek, hogyan lehetne átalakítani Kecskemét belvárosának közlekedését. Kérdés, lesz-e valami az elképzelésekből.

Hraskó István

Szerencsére egyre több szó esik arról, hogy Kecskeméten is ideje az eddiginél jobban előnyben részesíteni a tömeg- és kerékpáros közlekedést. Kedden egy szép nagy közlekedési „tervcsomaggal” ismerkedett meg a közgyűlés városrendezési és városüzemeltetési bizottsága, és az elképzelések között az említett busz- és bicajosbarát szempont is igen hangsúlyos.

A tervek egy része kifejezetten a buszos személyszállítás elősegítése céljából készült. Az Utiber Közúti Beruházó Kft. munkatársai kidolgozták, miként lehetne csak a buszok számára fenntartott buszsávokat kialakítani Kecskeméten. Talán a legmerészebben az hangzik, hogy a kiskörúton is lenne ilyen, mégpedig a Deák téri körforgalomtól egészen a Rákóczi útig, és ami különösen meglepő és újszerű: a buszok a nekik kijelölt sávban a mostani forgalmi iránnyal éppen ellentétesen haladnának, azaz a körforgalomtól indulva a Malom bevásárlóközpont mögött, az Északi térfal, majd a Piaristák tere előtt, jobbra kanyarodva a régi SZTK-nál, és egyenesen tovább a Cifrapalotáig. A másik sávon megmaradna a mostani menetirány a gépkocsiknak (de ezt is használhatnák a buszok), és az út mindkét oldalán kerékpársávok könnyítenék meg a biciklisek dolgát.

Mint ahogy a bizottsági ülésen is elhangzott, alaposan ki lenne használva a buszsáv, napi 500 járattal számoltak a tervezők ezen a helyszínen. A kiskörút mellett végig a Petőfi Sándor utcán, a Dózsa György utcán és az Izsáki úton is helyet szorítanának a buszsávoknak, mint ahogy felfestenék a Nyíri úton (a Március 15. utca és az Akadémia körút között), a Batthyány utcán, valamint az Akadémia körúton (Irinyi utca – Budai út között) és az Irinyi utcán (Akadémia körút – Széchenyi körút között). A Széchenyi téri buszpályaudvar megszűnne, funkcióját kisebb úgynevezett decentrumok (fordulók) vennék át Hetényegyházán és a Margaréta otthonnál.

Tóth Csaba építőmérnök, az Utiber osztályvezetője elmondta: a buszöblök miatt parkolókat is kellene felszámolni, máshol viszont nyernének vissza helyet parkoló létesítésére, így a mérleg egyensúlyban maradna. Mint megtudtuk, kiviteli tervekről van szó, az építési engedély is megvan a hatalmas átszervezéshez. Ezekután már „csak” az a kérdés, a városvezetés mindebbe bele kíván-e vágni, és lesz-e rá forrás.

Eljöhet az egyirányú utcák ideje?

Az engedélyeztetés fázisáig még messze nem jutott el a tervek másik nagy csoportja, amelyek alapján gyökeresen megváltozna a közlekedés a Bethlenvárosban, a Rákóczivárosban és a Széchenyivárosban. A Vonalvezető Kft. munkatársai részletesen megvizsgálták a három városrész utcahálózatát, helyszíni bejárásokat tartottak, két alkalommal forgalomszámlálást végeztek és a rendőrség statisztikái alapján elkészítették a baleseti térképeket is. A fő problémák között felsorolták, hogy a helyismerettel rendelkező gépjármű vezetők a szűk lakóutakat használják alternatív (menekülő) útvonalként, emiatt itt a kapacitást meghaladó, túl nagy a forgalom (például a volt munkaügyi központ mögött, a Piszekút térnél). Ezzel összefüggésben gond az is, hogy a gyűjtőút funkciójú utak vagy nem elég szélesek (Bethlen körút a négy helyett két sávos), vagy nincsenek jól kihasználva, hiányoznak a kiépített parkolóhelyek, ezért sokan a szegély mellett leállva akadályozzák a kétirányú forgalmat, vagy szabálytalanul a zöldterületre parkolnak. A szakemberek megemlítik azt is, hogy – főként a Bethlenvárosban – hogy a kerékpárút-hálózat igen hiányos, ezért a biciklisek a szűk, de rendkívül forgalmas lakóutcákon tekernek, jelentős kockázatnak kitéve magukat.

A tervezők mind a három városrészben úgynevezett négyszögletes úthálózatban, azaz egyirányú utcákból összeálló, ugyanarra a gyűjtőútra felfűzött hurkokban látnák a megoldást, emellett a csomópontok átalakítására (jelzőlámpa helyett körforgalom, vagy az eddig tiltott balra kanyarodás engedése, például Mezei utca – Erzsébet körút kereszteződésénél) is számos javaslatot tettek. A centralizált tereket (például Czollner tér) felújítanák és lezárnák a járművek elől, bővítenék itt a zöldfelületeket, parkolókat létesítenének. Számos utca egyirányúvá válna (például a Bethlenvárosban a Kaszap, Szarvas, Galamb, Táncsics utca), és itt párhuzamos parkolósávot jelölnének/építenének ki, sok helyen pedig megfordítanák a forgalmi irányt (például a Rákóczivárosban a Fehér és a Fecske utcánál).

[caption id="" align="aligncenter" width="650"] Ha a terv megvalósul, akár a jelenlegi haladási iránnyal szembe is közlekedhetnek a buszok a kiskörúton
[/caption]

A Vonalvezető Kft. munkatársa a bizottsági ülésen hangsúlyozta: mindez természetesen fokozatosan, ütemezetten történne, a lakosság rendszeres tájékoztatásával. Első lépésként az érintett helyszíneken sebességkorlátozást vezetnének be. Hozzátette azt is: a motorizációt a végtelenségig nem lehet kiszolgálni, hiszen akkor épületeket kellene elbontani, ehelyett elsősorban szemléletváltásra lenne szükség, mondjuk hogy minél többen használjanak kerékpárt, és ehhez rendelkezésre is álljon az infrastruktúra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!