2016.12.14. 18:56
Buszsáv lehet a kiskörúton
Buszsáv a kiskörúton és a Petőfi Sándor utcán, egyirányúsított hurkok a Bethlenvárosban, Rákóczivárosban, Széchenyivárosban – első ránézésre merész, de elgondolkodtató tervek készültek, hogyan lehetne átalakítani Kecskemét belvárosának közlekedését. Kérdés, lesz-e valami az elképzelésekből.
Szerencsére egyre több szó esik arról, hogy Kecskeméten is ideje az eddiginél jobban előnyben részesíteni a tömeg- és kerékpáros közlekedést. Kedden egy szép nagy közlekedési „tervcsomaggal” ismerkedett meg a közgyűlés városrendezési és városüzemeltetési bizottsága, és az elképzelések között az említett busz- és bicajosbarát szempont is igen hangsúlyos.
A tervek egy része kifejezetten a buszos személyszállítás elősegítése céljából készült. Az Utiber Közúti Beruházó Kft. munkatársai kidolgozták, miként lehetne csak a buszok számára fenntartott buszsávokat kialakítani Kecskeméten. Talán a legmerészebben az hangzik, hogy a kiskörúton is lenne ilyen, mégpedig a Deák téri körforgalomtól egészen a Rákóczi útig, és ami különösen meglepő és újszerű: a buszok a nekik kijelölt sávban a mostani forgalmi iránnyal éppen ellentétesen haladnának, azaz a körforgalomtól indulva a Malom bevásárlóközpont mögött, az Északi térfal, majd a Piaristák tere előtt, jobbra kanyarodva a régi SZTK-nál, és egyenesen tovább a Cifrapalotáig. A másik sávon megmaradna a mostani menetirány a gépkocsiknak (de ezt is használhatnák a buszok), és az út mindkét oldalán kerékpársávok könnyítenék meg a biciklisek dolgát.
Mint ahogy a bizottsági ülésen is elhangzott, alaposan ki lenne használva a buszsáv, napi 500 járattal számoltak a tervezők ezen a helyszínen. A kiskörút mellett végig a Petőfi Sándor utcán, a Dózsa György utcán és az Izsáki úton is helyet szorítanának a buszsávoknak, mint ahogy felfestenék a Nyíri úton (a Március 15. utca és az Akadémia körút között), a Batthyány utcán, valamint az Akadémia körúton (Irinyi utca – Budai út között) és az Irinyi utcán (Akadémia körút – Széchenyi körút között). A Széchenyi téri buszpályaudvar megszűnne, funkcióját kisebb úgynevezett decentrumok (fordulók) vennék át Hetényegyházán és a Margaréta otthonnál.
Tóth Csaba építőmérnök, az Utiber osztályvezetője elmondta: a buszöblök miatt parkolókat is kellene felszámolni, máshol viszont nyernének vissza helyet parkoló létesítésére, így a mérleg egyensúlyban maradna. Mint megtudtuk, kiviteli tervekről van szó, az építési engedély is megvan a hatalmas átszervezéshez. Ezekután már „csak” az a kérdés, a városvezetés mindebbe bele kíván-e vágni, és lesz-e rá forrás.
Eljöhet az egyirányú utcák ideje?
Az engedélyeztetés fázisáig még messze nem jutott el a tervek másik nagy csoportja, amelyek alapján gyökeresen megváltozna a közlekedés a Bethlenvárosban, a Rákóczivárosban és a Széchenyivárosban. A Vonalvezető Kft. munkatársai részletesen megvizsgálták a három városrész utcahálózatát, helyszíni bejárásokat tartottak, két alkalommal forgalomszámlálást végeztek és a rendőrség statisztikái alapján elkészítették a baleseti térképeket is. A fő problémák között felsorolták, hogy a helyismerettel rendelkező gépjármű vezetők a szűk lakóutakat használják alternatív (menekülő) útvonalként, emiatt itt a kapacitást meghaladó, túl nagy a forgalom (például a volt munkaügyi központ mögött, a Piszekút térnél). Ezzel összefüggésben gond az is, hogy a gyűjtőút funkciójú utak vagy nem elég szélesek (Bethlen körút a négy helyett két sávos), vagy nincsenek jól kihasználva, hiányoznak a kiépített parkolóhelyek, ezért sokan a szegély mellett leállva akadályozzák a kétirányú forgalmat, vagy szabálytalanul a zöldterületre parkolnak. A szakemberek megemlítik azt is, hogy – főként a Bethlenvárosban – hogy a kerékpárút-hálózat igen hiányos, ezért a biciklisek a szűk, de rendkívül forgalmas lakóutcákon tekernek, jelentős kockázatnak kitéve magukat.
A tervezők mind a három városrészben úgynevezett négyszögletes úthálózatban, azaz egyirányú utcákból összeálló, ugyanarra a gyűjtőútra felfűzött hurkokban látnák a megoldást, emellett a csomópontok átalakítására (jelzőlámpa helyett körforgalom, vagy az eddig tiltott balra kanyarodás engedése, például Mezei utca – Erzsébet körút kereszteződésénél) is számos javaslatot tettek. A centralizált tereket (például Czollner tér) felújítanák és lezárnák a járművek elől, bővítenék itt a zöldfelületeket, parkolókat létesítenének. Számos utca egyirányúvá válna (például a Bethlenvárosban a Kaszap, Szarvas, Galamb, Táncsics utca), és itt párhuzamos parkolósávot jelölnének/építenének ki, sok helyen pedig megfordítanák a forgalmi irányt (például a Rákóczivárosban a Fehér és a Fecske utcánál).
[caption id="" align="aligncenter" width="650"] Ha a terv megvalósul, akár a jelenlegi haladási iránnyal szembe is közlekedhetnek a buszok a kiskörúton
[/caption]
A Vonalvezető Kft. munkatársa a bizottsági ülésen hangsúlyozta: mindez természetesen fokozatosan, ütemezetten történne, a lakosság rendszeres tájékoztatásával. Első lépésként az érintett helyszíneken sebességkorlátozást vezetnének be. Hozzátette azt is: a motorizációt a végtelenségig nem lehet kiszolgálni, hiszen akkor épületeket kellene elbontani, ehelyett elsősorban szemléletváltásra lenne szükség, mondjuk hogy minél többen használjanak kerékpárt, és ehhez rendelkezésre is álljon az infrastruktúra.