Közélet

2016.02.26. 10:26

Folt hátán kátyú

Hemzsegnek a kátyúk a megye útjain, noha a közútkezelő folyamatosan végzi a javítási munkálatokat. Egyelőre csak a rövid távon hatásos, hideg aszfaltos kátyúzást tudják elvégezni az utakon.

Zsámbóki Dóra/Tapodi Kálmán

Fotós: BUS CSABA

Idén sokkal több kátyú keletkezett az utakon a téli időszakban, mint az előző években. – Az egész tél folyamán, de főként januárban a nagy mennyiségű csapadékhoz hideg, egyes esetekben akár -7, -9 °C-os hőmérséklet is társult Bács-Kiskun megyében. A fellazult, megrepedt burkolatfelületekbe bejutó csapadék folyamatosan áztatta az útpálya alatti altalajt is, melynek teherbírása nagymértékben lecsökkent. A csökkent teherbírású felületeken az útburkolat nagymérvű kátyúsodási folyamata indult el, melynek javításához hosszabb, száraz időszakra lenne szükség – részletezte kérdésünkre Marczin Bence, a Magyar Közút kommunikációs osztályvezetője.

Bács-Kiskun megyében csaknem 2200 kilométeres úthálózatot kezel a Magyar Közút, a többi útszakasz települési hatáskörbe tartozik. A kátyúk pontos számát és a burkolati hibákkal érintett útfelület méretét lehetetlen meghatározni, hiszen megyénk közúthálózatán folyamatosan kátyúznak a szakemberek, emellett napról napra újabb kátyúk is keletkeznek.

Bárki tehet bejelentést a kátyúkról

A közlekedők észrevételeiket a Magyar Közút Nonprofit Zrt. elektronikus ügyfélszolgálatán jelenthetik be az [email protected] e-mail címen, illetve a www.kozut.hu weboldalon.

Éppen ezért a kátyúk felmérése is folyamatos. Az útellenőrök a hét minden napján járják az utakat. Az ellenőrzések során a szakemberek a tapasztalt úthibákat naplózzák, majd az útellenőri napló alapján határozza meg a Magyar Közút a szükséges beavatkozásokat, illetve azok sorrendjét. A burkolati hibák kijavításánál a legnagyobb forgalmat lebonyolító fő- és mellékutak prioritást élveznek, de előbb-utóbb minden úton elvégezik a szükséges kátyúzási munkákat.

– Útjaink nagy része több évtizeddel ezelőtt épült, a napjainkban tapasztalhatónál jóval kisebb teherbírási és forgalmi normákhoz méretezve. Az úthálózaton keletkezett burkolati hibák javítását társaságunk minden esetben elvégzi a rendelkezésre álló eszközállomány és forráskeret maximális kiaknázásával – mondta el az osztályvezető hangsúlyozva, hogy a burkolatok kátyúzása nem egyenlő a felújítással, így ez nem is jelent a felújításhoz hasonlóan hosszú távú megoldást.

Szétverik az autók felfüggesztését a rossz utak

A rengeteg kátyú az autó teljes felfüggesztését és a lengéscsillapítókat is fokozott igénybevételnek teszi ki. Ilyenkor az egész autó tömege arra a néhány pontra zúdul rá, mely akár már 50 km/órás sebességnél is komoly károkat tud okozni az autóban – mondta el korábban lapunknak Tasi László. Az aranykoszorús autószerelő mester szerint defektet csak szélsőséges helyzetben okoz egy kátyú, de persze ez sem példa nélküli. Ehhez az kell, hogy az autó kereke egy olyan mély kátyúba haladjon bele, hogy a gumiköpeny benyomódása elérje a keréktárcsa szélét. A kátyúkat kerülgetni roppant balesetveszélyes, az autósok így gyakorlatilag védtelenek a járművekben a sok ütéstől apránként keletkező károkkal szemben.

A Magyar Közút munkatársai jelenleg csak kevéssé időtálló hideg aszfalttal tudnak kátyúzni. Március közepétől, illetve amint az időjárás és a hőmérséklet lehetővé teszi a megfelelő technológiák alkalmazását, a burkolati hibák nagyobb volumenű javítása is megkezdődik. Azt, hogy mindez idén mennyibe fog kerülni, egyelőre nem lehet tudni, azonban beszédes adat, hogy a 2015-ben a Bács-Kiskun Megyei Igazgatóság több mint 316 millió forintot fordított kátyúzásra.

A települések útjait is megviselte a tél

Kalocsa költségvetésében minden évben szerepel az önkormányzati utak javítására elkülönített összeg. A mostani enyhébb tél ellenére akadtak olyan feladatok, amikkel a balesetveszély elhárítása miatt nem lehetett megvárni a jobb időt, amikor már meleg aszfaltot is lehet használni. – Néhol kátyúzni kellett, vagy éppen beszakadt aknafedelet és környékét tettük rendbe – mondta el Boromisza Viktor, az önkormányzati hivatal városüzemeltetési és fejlesztési osztályának vezetője. A kora nyári időszakban kezdődnek a folyamatos útjavítások – amit külsős szolgáltató végez -, s előtte bejárást tartanak és kijelölik a felújítások sorrendjét. A munkálatokat mindig a belvárosban kezdik és onnan haladnak peremkerületek felé.

A legsürgetőbb javításokon már túlvannak

Kiskunhalason önkormányzati utak karbantartása a Városgazda Zrt. felügyelete mellett zajlik a városban és a legsürgetőbb javításokat a mostani időszakban is elvégeztették. A cég, ami nem kifejezetten útépítésekre specializálódott, múlt évben ezen a téren is helytállt, ők végezték el Bajza utca teljes, 700 méteres útfelújítását. – A későbbi kátyúzásokat és a szükséges útjavításokat külső vállalkozó végzi, aminek kezdete mindig időjárásfüggő – közölte Molnár Ferenc, a zrt. vezérigazgatója. Kiskunhalason az évtizedek óta elhanyagolt önkormányzati utak felújítása a kiemelt városi célkitűzések között szerepel. A gyűjtő utakat felújítási sorrendbe állították, és azokat a forrásoknak megfelelő mértékben mind szeretnék felújíttatni.

A közlekedők észrevételeiket a Magyar Közút Nonprofit Zrt. elektronikus ügyfélszolgálatán jelenthetik be az [email protected] e-mail címen, illetve a www.kozut.hu weboldalon. Szétverik az autók felfüggesztését a rossz utak

A rengeteg kátyú az autó teljes felfüggesztését és a lengéscsillapítókat is fokozott igénybevételnek teszi ki. Ilyenkor az egész autó tömege arra a néhány pontra zúdul rá, mely akár már 50 km/órás sebességnél is komoly károkat tud okozni az autóban – mondta el korábban lapunknak Tasi László. Az aranykoszorús autószerelő mester szerint defektet csak szélsőséges helyzetben okoz egy kátyú, de persze ez sem példa nélküli. Ehhez az kell, hogy az autó kereke egy olyan mély kátyúba haladjon bele, hogy a gumiköpeny benyomódása elérje a keréktárcsa szélét. A kátyúkat kerülgetni roppant balesetveszélyes, az autósok így gyakorlatilag védtelenek a járművekben a sok ütéstől apránként keletkező károkkal szemben. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!