Közélet

2015.11.05. 10:40

Abszurd közlekedési helyzetet teremtettek az északi elkerülővel Kecskeméten

Keserűen őrizgetik az augusztus végén átadott Kecskemét északi elkerülő út avatásán átvágott nemzetiszín szalag egy darabját az új elkerülő és a régi 5-ös út ölelésében élő kecskemétiek. Előttük, felettük, mellettük út van, mégsem tudnak közlekedni. Elzárva, kirekesztve, szabadságuktól megfosztva érzik magukat. Életveszélyben közlekednek, ingatlanjaik leértékelődtek.

Zsámbóki Dóra

Augusztus utolsó napján, a 13,5 milliárdból megépült 445-ös út, vagy ahogy a kecskemétiek emlegetik, északi elkerülő átadásakor egy 30 éves álom vált valóra. Ezt mondta a város polgármestere, mielőtt fényes külsőségek között, államtitkárok és képviselők gyűrűjében átadta az új utat. Az álom valóra válása néhány ember számára rémálommá tette a közlekedést. 

A régi 5-ös út és az azon átívelő 445-ös felüljárójának környékén élők olyan abszurd helyzetben találták magukat a fejlesztésnek köszönhetően, amit mi is nehezen hittünk, amíg meg nem győződtünk róla a saját szemünkkel. Az 5-ös úton Lajosmizse felé haladva, a Kecskemét táblától mintegy másfél kilométernyire húz át a 445-ös felüljáró az út felett. A megengedett 90-es sebességgel közelítettünk a kétszer két sávos 5-ös úttól balra található tanyabokor felé, hogy meghallgassuk az ott élők jeremiádját. A felüljárótól már láttuk, hogy hol kellene befordulni a tanyákhoz vezető szervizútra, ám nem várt akadályba ütköztünk. Az útpályákat itt dupla záróvonal választotta el egymástól. A Lajosmizse felé vezető oldalon – némiképp redukálva az irracionalitást – az egyik záróvonalat már átsatírozták, csakhogy az út jobb szélén egy balra kanyarodni tilos tábla van, úgyhogy a szabályos közlekedéshez unortodox módszereket kell bevetni.

[caption id="" align="aligncenter" width="430"] Az avatáson átvágott nemzetiszín szalagot őrizgeti Kóródi Józsefné Éva. Ő és a mellette ülő Fazekasné Balai Gizella is próbálnának megszabadulni nehezen megközelíthető házaiktól.
[/caption]A KRESZ szerint elvárt magatartást tanúsítottuk. Noha balra akartunk kanyarodni, így logikusan a belső sávban haladtunk, kitettük az indexet jobbra és valahogy kievickéltünk a külső sávba. Az átsorolás itt már csak azért sem egyszerű mutatvány, mert ezen a ponton ér véget a felüljáróról levezető gyorsítósáv, jönnek az autók, mint a meszes. Szóval lehúzódtunk jobbra, mintha szántani mennénk az ott lévő földekre. Némi rükverccel az autót irányba állítottuk, és vártunk, hogy egyenesen áthaladhassunk az átsatírozott záróvonalon az út bal oldalán lévő tanyabokorhoz vezető szervizútra. Majrésabb sofőröknek ez igazi türelemjáték, mert kétszer két sávon zúdulnak az autók jobbról is meg balról is. Amikor már eluntuk a várakozást, egy kövér gázzal, csikorgó kerekekkel hagytuk magunk mögött a halálfélelmet.

Az 5-ös út és a 445-ös felüljáró által határolt területen maréknyi ház áll. Többön eladó felirat. A házakban 14 ember él. Ők nap mint nap, napjában akár többször is kénytelenek elszenvedni azt a különös közlekedési káoszt, amit az új helyzet teremtett. Korábban – állítják a lakók – a szervizút és az 5-ös út mostani találkozásától pár száz méterrel visszább szaggatott vonalak törték meg a záróvonalakat, így egyszerűen le tudtak kanyarodni a házaikhoz.

Kanyarodni így biztonságos

A Magyar Közút Zrt. állítja, azon a helyen mindig kettős záróvonal volt, tehát logikájuk szerint most kvázi előrelépés történt. Állításuk nem csupán a lakók által elmondottaknak mond ellent, a Google térképének 2014 júniusában vagyis már az építési munkálatok alatt készült felvételein is látszik, hogy volt balra kanyarodási lehetőség a főútról a tanyabokor felé, illetve a tanyabokor felől Lajosmizse irányába is. A Magyar Közút kérdéseinkre küldött válaszaiból kitűnik: utólag már nem lehet kanyarodósávot építeni, a balra kanyarodni tilos táblát pedig nem kívánják beszedni, mert így biztonságos.

Az 5-ös út és a szervizút kereszteződésétől legtávolabb, éppen a felüljáró tövében van Medgyesi Attiláék háza. Ide invitáltak minket. A terasznál lévő napozóágyak a felüljáró töltésére néznek. Egyelőre itt ér véget a 445-ös. Az 5-ös és az 52-es utak összekötése még csak álmokban létezik. Attiláék korábban a végtelen pusztára nyíló kertjéből az elmúlt hónapokban sajátossá vált a kilátás. A töltés oldalába állított, feléjük néző előzni tilos tábla már-már röhejes látványt nyújt. Noha a felüljáró vége pár tíz méterre van csak a háztól, zajvédő fal nincsen. Esetleg akkor lesz, ha valóra válik az újabb álom, és továbbépítik az elkerülőt az M5-ös autópálya, illetve az 52-es út felé. Az ígéret Attila szerint már most képlékeny, hiszen egy szakembertől tudja, hogy ahhoz, hogy a zajvédő fal elférjen a töltésen, ki kellene azt szélesíteni, és tömöríteni sem ártana.

[caption id="" align="aligncenter" width="430"] Medgyesi Attiláék kertjéből a felüljáróra nyílik kilátás. Tábla figyelmezteti őket: előzni tilos.
[/caption]A fiatal férfi háza szerencsére kiválóan szigetelt, kívül tartja a járművek morajlását. A bent összegyűlt belsőnyíri panaszosok viszont egyre hangosabbak. Hiábavalónak tűnő küzdelmükről mesélnek, ami akkor kezdődött, amikor már javában dolgoztak az északi elkerülő kivitelezésén. Akkor szembesültek vele, hogy az életük nagyban megváltozik. Az 5-ös út ezen szakaszán nem lehet biciklizni, soha nem is lehetett. A környéken élők – köztük a Törekvés lakótelepiek – korábban kis ösvényeket tapostak a főút mellé, azon közlekedtek, viszonylagos biztonságban. No ez a felüljáró és a csomópont megépítésével megszűnt, Attiláék spórolási szándékkal vett biciklijei is a garázsban porosodnak. Most csak az autó maradt, már akinek van. Szívesen ülnének buszra is, de a legközelebbi megálló is elég messze van, de nem is ez a baj, koptatnák ők a lábukat hazáig, de nincsen hol. Ha mégis megpróbálják, folyamatos életveszélyben vannak.

Az abszurd helyzetek számát növeli, hogy ha a tanyákon élők el akarnak menni Lajosmizsére, akkor Kecskemét felé kell indulniuk, ugyanis most balra nem tudnak kikanyarodni a szervizútról. Bemennek hát a város határában lévő körforgalomig, ott megfordulnak és irány Mizse. Amikor a belsőnyíriek – akik állítják egyébként, hogy a munkálatok megkezdéséről sem kaptak értesítést – már a kivitelezés alatt látták, hogy meg fogják járni, felkeresték a nagyprojektet lebonyolító Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t. A NIF-nél készségesen álltak a rendelkezésükre, egy fővárosi íróasztal mögül feltárták előttük az olykor több kilométeres kerülőutakat, de megoldást nem szolgáltattak a problémáikra. Arról ugyanis lekéstek. A terveket állítólag – tudták meg pár hete – 2013-ban, még a megvalósítás elkezdése előtt áttekinthették volna. Mostanra kiderült, hogy a rajzon – állítja Kóródi Józsefné Éva, a panaszosok fő szószólója – még a táblákat is jelölték. Kivéve azt az egyet, ami megtiltja nekik a balra kanyarodást a főútról.

A bicikliútra szándék van, csak pénz nincs

Kóródi Józsefné Éva a bicikliút ígéretét számon kérendő 160 aláírást gyűjtött össze a környéken élőktől, azt remélve, hogy ez beindítja a folyamatokat. Látogatásunkkor ott volt Király József önkormányzati képviselő (MSZP) is, aki – bár nem az ő körzete Belsőnyír – igyekszik segíteni az ott élőknek. Ő is úgy emlékszik, hogy a kerékpárutat évek óta tervezi a város. Ezt erősítette meg kérdésünkre Takács Valentina, az önkormányzat kommunikációs vezetője is. A Kecskemét-Lajosmizse kerékpárút ügye egyelőre egy részletes megvalósíthatósági tanulmányig (RMT) jutott. A város szerint is szükség lenne a kerékpárútra. Az RMT megléte teremt alapot arra, hogy ha lesz rá pályázati forrás, akkor a város tudjon pályázni a tervezésre, majd harmadik körben a megvalósításra. Erre ideális esetben a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban lehetőség nyílhat.

Éva egyébként évek óta árulja a házát. Körültekintő eladóként 2010 óta többször volt bent az önkormányzatnál, hogy a környéket érintő beruházásokról érdeklődjön, mert szeretné megfelelően tájékoztatni a leendő vevőt. – Azt mondták, hogy lesz műszaki út, víz, csatorna, gáz és kerékpárút a műszaki szolgalmi út fölött. Ez az út a TSZ-faluig fog menni, majd utána Lajosmizséig. Aki a bal oldalon lakik, az tud majd biztonságosan közlekedni a város széli körforgalomig – sorolta az asszony felháborodottan a meg nem valósult terveket. Most szerinte a tanyája eladhatatlan, ezt erősíti meg Fazekasné Balai Gizella is, aki már telekárban is szabadulna a háztól, de nem kell senkinek a jó helyen lévő, mégis megközelíthetetlen ingatlan. Az ott lakók most jobb híján rajzolgatnak, magyaráznak azoknak, akik meg akarják őket látogatni, mert elsőre senki sem érti, hogy hogy'' lehet hozzájuk bejutni. Tartanak tőle, szükség esetén a mentőknek, a tűzoltóknak is problémát okozna a különös forgalmi rend.

[caption id="" align="aligncenter" width="430"] A szervizút a felüljáró pilléreinél véget ér. Nincs hová menni.
[/caption]Az 5-ös út és a 445-ös fojtogató ölelésében élők a kanyarodási problémák gyors megoldását, ezzel az életveszélyes közlekedési helyzet megszüntetését, buszmegállót és kerékpárutat szeretnének leginkább – összegeztük újra vágyaikat, miközben elsétáltunk megszemlélni a felüljáró pillérének futó szervizutat. Ott ér véget a biztonság. Szemben velünk egy kislány baktatott. A csaknem 2 kilométerre lévő buszmegállótól gyalogolt hazafelé, átkelt néhány árkon, átszaladt egy négysávos úton, átmászott két szalagkorláton is, mire hazaért. Nem extrém kalandtúrán volt, csak iskolában.

A buszmegállóról már egyeztettek

Az említett helyszín „Kecskemét, Ladánybenei elágazás” elnevezésű regionális megállóhelytől (Kecskemét irányába) 1,9 kilométerre, a „Kara tanya” regionális megállóhelytől (Lajosmizse irányába) 0,8 kilométerre helyezkedik el – küldte meg kérdésünkre az autóbusz közlekedést bonyolító DAKK Zrt. Válaszaikból kiderül, hogy új autóbusz-megállóhely létesítését a kérelmező az út kezelőjénél kezdeményezheti. A megállóhely kijelölésének, illetve megépítésének lehetőségét az útkezelő, a kérelmező, a területileg illetékes önkormányzat és a közlekedési szolgáltató helyszíni bejárás keretében vizsgálja. Az adott ügyben és helyszínen lakossági kérelemre 2015. augusztus 26-án már volt egyeztetés – írta a DAKK, de az egyelőre nem derült ki, hogy a közeljövőben létesülhet-e megállóhely a tanyáknál.

 

Medgyesi Attiláék kertjéből a felüljáróra nyílik kilátás. Tábla figyelmezteti őket: előzni tilos. Az avatáson átvágott nemzetiszín szalagot őrizgeti Kóródi Józsefné Éva. Ő és a mellette ülő Fazekasné Balai Gizella is próbálnának megszabadulni nehezen megközelíthető házaiktól. A szervizút a felüljáró pilléreinél véget ér. Nincs hová menni. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!