Közélet

2014.08.01. 18:28

A csatornarendszer nem képes a víz elvezetésére

Évtizedek óta visszatérő probléma, hogy minden nagyobb esőzéskor le kell zárni a kecskeméti, Szolnoki úti aluljárót, mert az úttesten méteres víz áll. A MÁV szerint a szivattyúik jól működnek, a város csatornarendszere a hibás. Ennek átépítése körülbelül 3 milliárd forintba kerülne.

Zsámbóki Dóra

Ha nagyobb eső esik, a kecskemétiek már tudják, érdemes elkerülni a Szolnoki úti aluljárót, mert azt szinte biztos, hogy ismét elönti a víz. A több évtizede fennálló problémát szemmel láthatóan nem tudják megoldani az illetékesek, marad hát a szalag vagy a rendőri forgalomirányítás. Az elmúlt években többször is előfordult, hogy az autósok „célszalagnak” nézték a kifeszített szalagot, volt hogy két autó rekedt a vízben, de előfordult, hogy buszt kellett menteni az aluljáróból.

Legutóbb július 11-én kellett lezárni Kecskemét egyik legforgalmasabb útját – az autómentő akkor egy kocsit húzott ki a vízből. Az újabb eset után a MÁV-hoz folyamodtunk tájékoztatásért, és az önkormányzatot is megkerestük, hogy megtudjuk, mikor oldódik meg végre a kecskemétiek életét időről-időre megkeserítő probléma. Az aluljáró ugyanis „közös ló”, túros is a háta.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Legutóbb július 11-én zárták le a kecskeméti aluljárót
[/caption]

A Szolnoki úti közúti és gyalogos aluljáró feletti hídszerkezet a MÁV-é, az alatta futó út kezelője a helyi önkormányzat. Az aluljáró vízmentesítését végző szivattyúk üzemeltetését viszont mindig is a MÁV Zrt. végezte, és végzi most is. Idén elkészült az elektromos ellenőrző rendszer is, melynek segítségével a nap 24 órájában ellenőrzi a működést a MÁV. Ez a rendszer a nagy teljesítményű szivattyúkat, a gyűjtő aknában lévő víz mennyiségét figyeli. Automatika vezérli a szivattyúkat, ennek leállása esetén kézi vezérléssel kapcsoltatják be a leállt szivattyút a készenléti szolgálatukkal.
– Az aluljáró mélyen a talajvízszint alatt van, és a szigetelés tönkremenetele miatt a gyűjtőaknákba folyamatosan bekerül a víz. A szivattyúk szinte folyamatos üzemben távolítják el ezt. Hirtelen lezúduló csapadék esetén (bár a szivattyúk teljesítménye megfelelő) a városi elvezető csatorna szűk keresztmetszete miatt az aluljáróban megáll a víz, amíg a befogadó csatorna annyira le nem ürül, hogy az aluljáróból kitermelt vizet is el tudja vezetni. Ez régi probléma itt, amelyen alapvetően a városi csatornarendszer e részének átépítése is segítene – közölte megkeresésünkre a MÁV. 

Tudja ezt az önkormányzat is, legalábbis ez szűrhető le dr. Orbán Csaba, a beruházási osztály vezetőjének válaszából. – 2010–2011-ben valósult meg a Kuruc körút alatt húzódó zárt csapadékcsatorna Bem utca és Praktiker áruház közötti szakaszának újjáépítése. Az így kialakított 1800-2200 mm-es átmérőjű főgyűjtő csatorna vezeti el az aluljáróban felgyülemlő vizet. A munkálatok tervezése, a csatornahálózat méretezése a szabványoknak megfelelően összetett hidraulikai számítások alapján történik, amelynek alapja a sokévi közepes intenzitású átlagos csapadék mennyiség. Így rendkívüli esetekben elkerülhetetlen a csapadékvíz felgyülemlése a mélyebben fekvő helyeken, amilyen az aluljáró is. A beruházást megelőző időszakhoz képest azonban kevesebbszer, csak nagyobb, magasabb intenzitású esőzés esetén van szükség az aluljáró forgalmának korlátozására – írta megkeresésünkre az osztályvezető, aki hozzátette: az önkormányzat tapasztalatai szerint a már említett szivattyúkat a MÁV üzembiztos módon működteti.

Az aluljáró problémájának megoldását a Kuruc körút alatti csapadékcsatorna további, mintegy másfél kilométeres szakaszának átépítése, továbbá a Szent István király körút-Géza Fejedelem körút-Mátyás király körút nyomvonalán húzódó, mintegy 1700 méter hosszú főgyűjtő átépítése jelentené. Ez utóbbi lehetővé tenné, hogy a Hunyadiváros csapadékvize ne az aluljáró irányában folyjon el és így a Kuruc körút alatti csatornarendszer terhelése jelentősen csökkenne.

– A két beruházás várható bekerülési költsége – mai árakon számítva – mintegy 2,5-3 milliárd forint, amely összeget megfelelő pályázati kiírás esetén, pályázati források igénybevételével tudja az önkormányzat finanszírozni, amelyre reményeink szerint a következő években meglesz a lehetőség. Ezeket a beruházásokat azonban nem elsődlegesen az aluljáró évi 2-3 alkalommal előforduló vízelvezetési problémája indokolja, hanem a Hunyadiváros csapadékelvezetése – hangsúlyozta Orbán Csaba.

Egyetlen autós kért kártalanítást

A MÁV-ot és az önkormányzatot is kérdeztük arról, hogy a vízben rekedt autósok fordultak-e kártérítési igénnyel hozzájuk. Mint kiderült, az önkormányzathoz még nem érkezett kárigény ezzel kapcsolatban. A MÁV-hoz egy kárigény befutott ugyan, de a káresetben a MÁV Zrt. felelősségének megalapozottsága nem nyert bizonyítást, ezért a benyújtott kárigény elutasították.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!