Közélet

2013.09.20. 12:01

Hetvenévesen még repült

Schadl György neve valószínűleg mindenkinek ismerősen cseng, aki 1988 előtt teljesített szolgálatot a kecskeméti repülőbázison.

Hraskó István

A nyugállományú ezredest, Kecskemét volt helyőrségparancsnokát, a korábbi repülőezred és a bázis egykori parancsnokát szerdán nyolcvanadik születésnapja alkalmából köszöntötték. Kisebb „egység” lepte meg katonatelepi házában: Ugrik Csaba ezredes, a repülőbázis jelenlegi parancsnoka, Jenei Barna alezredes, bázisparancsnok-helyettes, Őrs Ágoston nyugállományú okleveles mérnök alezredes, a Magyar Veterán Repülők Szövetsége Kecskeméti Területi Szervezetének elnöke és Durgó Tamás százados, az MH Hadkiegészítő és Központi Nyilvántartó Parancsnokság megyei irodavezetője tette tiszteletét Schadl parancsnoknál. Schadl György egy Gripent ábrázoló kép mellett átvehetett egy, Hende Csaba honvédelmi miniszter és Benkő Tibor vezérezredes, vezérkari főnök által aláírt gratuláló emléklapot is.

Schadl György lapunknak felidézte: először civilként egy vitorlázórepülőgéppel szállt magasba. 1951-ben, mikor a repülőtiszti főiskolára felvételizett, a 350 orvosi vizsgálaton résztvevőből összesen 16-an lettek hajózók, és negyedmagával vadászpilóták. Jak-18-ason képezték ki, majd 1953 novemberében avatták fel „vezető dugattyús pilótának". Átképezték MIG-15-ösre, ezzel a típussal kezdett Kecskeméten, majd repült MIG 15 BIS-szel, MIG-17 F-fel és MIG-17 PF-fel is, végül 1973-ban a MIG-21-es következett. Schadl úr készültségi szolgálatot is ellátott, ami különösen embert próbáló feladat volt: télen farkasordító hidegben, nyáron a rekkenő hőségben is két órát kellett egyhuzamban ülni a vadászgép pilótakabinjában, hogy egy esetleges riasztás után a repülő két perc alatt felszállhasson.[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Nyolcvanadik születésnapján köszöntötték Schadl Györgyöt, a kecskeméti repülőbázis volt parancsnokát
[/caption]

Harmincöt évig volt tisztként vadászpilóta, 1983 és 1988 között vezette parancsnokként a repülőbázist. Hatvanöt éves korában miniszteri engedéllyel még repült MIG-29-essel (a fel-és leszállást kivéve), majd 70 évesen teljesen önállóan egy L-39 Albatros-szal. A volt bázisparancsnok számításai szerint több mint 3100 órát töltött a levegőben.

Címkék#Kecskemét
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!