Közélet

2012.03.27. 14:39

A gyerek verve jó?

Egy kutatás arra kereste a választ, helyesnek tartanák-e a szülők és a pedagósusok az iskolai fenyítést.

diszlexiateszt.hu

A www.diszlexiateszt.hu oldal által több mint 1000 szülő és pedagógus részvételével lefolytatott kutatás arra kereste a választ, hogy mekkora a testi fenyítés iskolai alkalmazásának támogatottsága.

Nádpálca és favonalzó
 
 
A válaszadók többsége (61%) szerint a verés nem elfogadható az iskolában. 
Az iskolai verést támogatók legnagyobb része akár azt is elfogadhatónak tartja, ha a tanár segédeszköz segítségével náspángolja el a gyereket.
Az is kiderült, hogy a szülők kevésbé toleránsak, mint a tanárok. A testi fenyítést támogató szülők 61%-a fogadja el a verés során az eszközhasználatot, míg a gyermektelen tanárok között ez a szám 55%, a gyermeket is nevelő tanárok között pedig csupán 28%.
 
A kicsit érdemes verni?
 
Az iskolai fenyítést elfogadó válaszadók a verés hatékonyságáról is meglepően gondolkoznak: 51%-uk úgy véli, hogy a verés az alsó tagozatos diákok esetében a leghatékonyabb, de sokan közülük még középiskolában is elfogadhatónak tartják a diák megütését.

Részleteket és további izgalmas összefüggéseket a grafikonokkal alátámasztott kutatáselemzésben olvashat, melyet a
http://varazsbetu.hu/testifenyites.pdf
címen érhet el.
 
A verés hatékony?
 
Természetesen lehet elérni eredményt veréssel. A verésnek van visszatartó ereje. Ez igaz. Azonban ez a visszatartó erő külső kényszer, nem a gyermek saját döntése. A gyerek, akit vernek, talán „szót fogad”, „jó” gyerek”, azonban ezt nem belső meggyőződésből, hanem félelemből teszi, és ha a félelem elmúlik, akkor megszűnik a visszatartó erő is. Ráadásul a verés, akármilyen szelíd is, megváltoztatja a gyerek jellemét, értékrendjét. Megtanulja, hogy fizikai erővel érvényesítse érdekeit, akaratát. A gyerek, akit vernek, azt érzi, hogy ő nem megfelelő, nem elég jó. Bizonytalan, önbizalomhiányos felnőtté válik.
 
De mit lehet tenni a verés helyett?
 
Felnőve abból a gyerekből lesz együttműködő, megértő, empatikus ember, aki felé gyermekkorában kedvességgel, megértéssel, figyelemmel fordultak. Ráadásul régen bebizonyosodott, hogy léteznek a verésnél sokkal hatékonyabb eszközök is a nevelésre és a tanításra. Ilyenek például a bevonás, a tisztelet, az érdeklődés, a sikerélmény, az öröm vagy éppen a közös munka lehetőségének biztosítása. Ezekkel az elvekkel a jó pedagógusok nemcsak tisztában vannak, de alkalmazzák is őket.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!