Közélet

2011.08.08. 12:07

Híres magyarok kaptak kisbolygót

Neves magyar emberek után neveztek el több aszteroidát, amelyeket magyar kutatók azonosítottak korábban. Széchenyi után most Kossuth is kisbolygót kapott, de van már Hofi és André Kertész kisbolygó is. A kisbolygó-megfigyelési programot 1997-ben indította a Szegedi Tudományegyetem és az MTA Konkoly Thege Miklós Csillagászati Kutatóintézete.

baon.hu

Karinthy, Lugosi és Latinovits után újabb magyar felfedezésű kisbolygók névjavaslatát fogadta el a Nemzetközi Csillagászati Unió, így kisbolygót kapott Kossuth Lajos, Hofi Géza és a világhírű fotós, André Kertész; emellett a legendás versenylóról, Kincsemről, valamint Badacsonyról is elneveztek egy-egy aszteroidát - közölte a nepszava.hu.

Az MTA Konkoly Thege Miklós Csillagászati Kutatóintézete a Szegedi Tudományegyetemmel közösen indította 1997-ben azt a kisbolygó-megfigyelési programot, amelyben eddig ezernél is több kisbolygót fedeztek fel. Az aszteroidák többségét a Konkoly Obszervatórium piszkéstetői állomásának 60 centiméteres Schmidt-távcsövével azonosították, de több tucat aszteroidára bukkantak az egyetem kutatói a NASA 2000-es években indított aszteroidakutató programjának archívumában is.

"Több ezer olyan felvétel van az archívumban, amelyet a számítógépek után újra át kell vizsgálniuk a kutatócsoportoknak, mert az emberi szem érzékenyebb, és észrevehet olyat is, amit egy program gyakran nem" - mondta el lapunknak Sárneczky Krisztián csillagász, aki már számos kisbolygót fedezett fel. Ő azonosította Mészáros Szabolccsal 2003. november 5-én azt a 450 millió kilométer távolságban lévő, 5,38 éves keringési idejű és 4-5 kilométer átmérőjű kisbolygót is, amely most Kossuth nevét kapta.

"Azért választottuk ezt, mert a sorrendben következő magyar felfedezésű kisbolygó a Széchenyi nevet viseli, ily módon egymás után szerepelhet a listáinkon az 1848-49-es forradalom és szabadságharc két nagyformátumú alakja" - tette hozzá a felfedező. A magyar származású André Kertészről elnevezett kisbolygót is Sárneczky találta meg a NASA-archívum 2002. március 12-i felvételein, ahogy a Hofi Géza kisbolygó felfedezése is az ő nevéhez köthető.

Az aszteroidák egyébként az azonosítás után csupán egy ideiglenes nevet kapnak. Az ideiglenes név három részből áll: a felfedezés évszámából, a felfedezés félhónapját jelölő betűből (az A például az év első napjától számított kéthetes időszakot jelöli) és egy másik betűből, ami pedig azt mutatja, hányadikként fedezték fel a kisbolygót az adott félhónapban. A felfedező ezután javaslatot tehet az aszteroida elnevezésére, amelyet aztán a Nemzetközi Csillagászati Unió hagy jóvá.

Fontos kritérium a névötletekkel szemben a megkülönböztethetőség - a felfedezett aszteroida nevének karakterei tehát nem egyezhetnek sokban egy másik kisbolygó elnevezésével -, és hogy amennyiben egy politikusról akarják elnevezni a planetoidát, csak olyan jöhet számításba, akinek esetében már lejárt a 150 éves moratórium. Utóbbi kritériumra hivatkozva utasították el különben a múlt század elején élt művelődéspoltikus, gróf Klebelsberg Kunó nevét mint javaslatot.

Meteor a magyar égen

Zalaegerszegtől Miskolcig látszott az a villanás, amely pénteken este suhant át 21 óra 46 perckor északkeleti irányba a magyar légtérben: a 3-4 másodpercig tartó fényjelenséget hangrobbanás is követte. A meteor a Balaton térségében robbanhatott fel, ám szemtanúk szerint nem csapódott be, hanem megsemmisült a levegőben.

Ladányi Tamás csillagász megfigyelése szerint a jelenség tűzgömb lehetett, ám az ennyire fényes meteor nagyon szokatlan. Különlegességét a zöldes-kékes fénycsóva jelentette, s az, hogy több részre szakadt. Azt mondta: a következő napokban is lehet számítani ehhez hasonló fényjelenségre, mivel a jövő héten lesz a Perseida meteorraj megjelenésének maximuma.

Forrás: nepszava.hu