2011.03.14. 09:39
Új autópálya-szakasszal bővül a Dél-Alföld
Megkezdődik szerdán az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti 31,6 kilométeres szakaszának a műszaki átadása. A sztrádaszakaszt várhatóan április végén helyezik forgalomba - tudtuk meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-től.
A pálya szakasz részeként megépített, Móra Ferencről elnevezett Tisza-hídon már elvégezték a terhelési próbát is. A híd szerkezete ugyanis teljesen kész, az építményen már csak kisebb munkálatokat kell elvégezni. Egyebek mellett el kell készíteni a szegélyek só elleni védelmét, a híd alatti burkolást, a belső világítást, és ki kell építeni a hírközlő kábeleket. Európa első, úgynevezett kiemelt kábeles hídjának jobb ártéri íve 374 méter, mederíve 370 méter, bal ártéri íve pedig 52 méter hosszú. A hídpályát 1200-1300 milliméteres átmérőjű, 37-48 méter magas cölöpök tartják, írja a nepszava.hu.
Az M43-as építési projekt teljes költsége 85 milliárd forint, amelynek kétharmadát az Európai Unió támogatása fedezi. Az M43-as sztrádából főútvonalként korábban forgalomba helyezték a régi 5-ös és a 47-es főút közötti, a csongrádi megyeszékhelyet elkerülő részt, és az autósok már használhatják a sztrádát a 43-as főúttal összekötő, Makót elkerülő, kétszer egy sávos utat is.
Ebben az évben a tervek szerint még négy újabb sztráda részt adnak majd át. Ezek közé tartozik az M0-ás déli szektorához tartozó M1-M6 közötti kibővített szakasz, illetve a Budapest körüli gyűrű 51-es főút és M5-ös közötti átépített szelvénye. Ugyanakkor még idén birtokba vehetik az autósok az M3-as autópálya Nyíregyháza-49-es főút közötti 33,7 kilométer hosszú szakaszát, és az M9-es autóút 51-es utat az 54 -es úttal összekötő 12,3 kilométeres részét. Ezenfelül folytatódik a 4-es főút átépítése is, a főútvonal Kisújszállást elkerülő 11,8 kilométeres szelvényének a műszaki átadása már meg is kezdődött. Loppert Dániel, a NIF Zrt. szóvivője lapunknak elmondta: ezek az építési projektek az Európai Unió (EU)támogatásával valósulnak meg. A kivitelezési költségeket 85 százalékban állja az EU, és 15 százalékban a hazai költségvetés.
Rövidesen újabb sztráda projektek is elkezdődnek. A tervek szerint még idén közbeszerzési eljárás indul az M2-es pálya Budapest-Vác szakaszának az átépítésére. Hamarosan versenytárgyalást írnak ki az M7-es sztráda Érd Iparos úti csomópontjának a felújítására, az M43-as autópálya Makó-országhatár részének a kiépítésére, illetve a makói mérnökségi telep kialakítására. A gyorsforgalmi utak mellett több vasút építési, illetve felújítási program is elindul. Így egyebek mellett megújul a Pilisvörösvár-Piliscsaba pálya szakasz. Új biztosító berendezéseket helyeznek üzembe a Budapest-Esztergom pályarészen. Átépül a Kelenföld-Tárnok, a Kelenföld-Székesfehérvár szakasz, és korszerűsítik a Szajol-Kisújszállás vasúti összeköttetést is.