Közélet

2010.03.11. 18:39

Ovisokról, felnőtteknek

Pszichológusok, szociológusok, évek óta azt hangsúlyozzák: már gyermekkorban fontos a családi életre nevelés. A kormány viszont egy rendeletmódosításnak köszönhetően a multikulturális nevelést szorgalmazza az óvodákban.

Magyarvári Annamária

Nemrégiben több pontban is módosította a kormány az 1996-os óvodai nevelés országos alapprogramját. A rendelet szövegében mostantól egyebek mellett az is szerepel: „Az óvodai nevelés....tudatosan kerüli a nemi sztereotípiák erősítését, elősegíti a nemek társadalmi egyenlőségével kapcsolatos előítéletek lebontását.” És ez az a mondat, ami az utóbbi hetekben komoly indulatokat és reakciókat váltott ki pedagógusok, oktatási szakemberek, szülők körében. Vannak, akik egyenesen a gender-ideológiát és annak erősödését látják a módosítás hátterében. A rendelet értelmezése nem egységes az óvodapedagógusok között.

– Nem estünk kétségbe ettől a mondattól, és nem gondoljuk, hogy ez az utalás olyan súllyal esne latba, ami gyökeresen megváltoztatja a korábbi értékrendszerünket, nevelési elveinket – mondja Prakschné Jónás Éva, a kecskeméti Petőfi Gyakorló Általános Iskola és Óvoda óvodai egységvezetője. – Én úgy látom, inkább arról van szó: beemeltek néhány elvet a rendelet szövegébe, ami Európában már általános, de az én értelmezésem szerint ez elsősorban az előítéletek kizárásáról szól, nem pedig a fiú-lány szerepek elnyomásáról. Az óvodánk alapelvei között eddig is szerepelt a másság elfogadása, és mindenfajta hátrányos megkülönböztetés mellőzése, ezután sem teszünk másként. A gyerekek érzelmi biztonsága, szabad játéka pedig eddig is természetes volt nálunk, ezen sem kívánunk változtatni – mondja az óvodapedagógus. [caption id="" align="aligncenter" width="334"] Az ovisokat hidegen hagyja a felnőttek okoskodása. Ők csak játszani akarnak.
[/caption]

A Kecskeméti Szent Imre Katolikus Óvoda vezetője, Senduláné Nagy Mária úgy látja: nem valószínű, hogy a változtatás azonnali hatással lenne az óvodák mindennapjaira, hosszútávon azonban magában hordozhatja a hagyományos családi értékek háttérbe szorítását: 
– A Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet eljuttatott egy levelet a szakminisztériumba, amiben azt az aggályát jelezte: nem egyértelmű a megfogalmazás és a cél, mit szeretnének elérni a törvénymódosítással. Vezetőként úgy látom: az óvodák és óvónők eddig is a gyermekek személyiségének teljes kibontakoztatására törekedtek, és ehhez hozzátartozik a férfi-női szerepkör is, amit a gyerekek meg is jelenítenek a játékaikban. Ez természetes, és nem hiszem, hogy változtatásra szorul – nyilatkozta az óvodavezető.

Megkérdeztük dr. Kuti Istvánt, a Kecskeméti Főiskola rektorhelyettesét is: ő hogyan vélekedik a témáról?  
– Nem hinném, hogy veszélyezteti az óvodák és az óvodások életét ez a módosítás. Ez sokkal inkább egyfajta figyelemfelkeltésről szól. Arról, hogy az óvodáknak bizony fel kell készülniük, és kiemelten oda kell figyelniük a gyerekek másságárá, az idegen nációkból érkezett kicsik be-és elfogadására. A magam részéről azt gondolom: eddig is fiúk és lányok jártak az óvodákba, ez vélhetően ezután is így lesz. Bízom benne, hogy megmarad nekik a szerepjáték, és az utánzással való tanulás is, illetve, hogy az óvodapedagógusok ezután is a jó példát közvetítik majd a gyerekek felé.      

A törvénymódosítás miatt az ország valamennyi óvodájának át kell dolgoznia a pedagógiai programját. A kecskeméti óvodáknak április 22-éig kell eljuttatniuk módosított nevelési programjaikat a fenntartóhoz.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!