Közélet

2010.03.03. 17:04

Kiváló az idei kátyútermés

Egy kátyút betemetnek, három lesz helyette. Évek óta nem tette ennyire tönkre a tél az utakat. Komolyabb balesetet a lyukak még nem okoztak, talán nyár elejére már bátrabban autózhatunk.

Galambos Sándor

– Évek óta nem volt ennyi probléma a város útjaival. Folyamatosan javítjuk a hibákat, az év eleje óta kátyúzunk – mutatja Kecskemét térképét Kasza Gábor, a polgármesteri hivatal vezető főtanácsosa. – Az időjárás miatt egyelőre csak ideiglenes, úgynevezett hideg aszfaltozást végezhetünk, a tavaszi melegaszfaltos kátyúzást március 17-én kezdjük majd. A tél okozta úthibákat a tervek szerint május végére tudjuk megszüntetni.

A kátyúzás az önkormányzatok kötelező feladata, Kecskeméten a helyi közutak fenntartására szolgáló költségvetési keretből van rá pénz.
A városon kívül sem jobb a helyzet. A megyében 2180 kilométer út tartozik a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésébe. Közülük a legtöbb kátyú a Kecskemétről kivezető utakon van: az 5-ös északi szakaszán, az 52-esesen, a 44-esen és a 441-esen. De az 55-ös úton és az 51-esen, Solt és a megyehatár közt is sűrűn kell kerülgetni a gödröket.

– Rendkívül sok a burkolati hiba az útjainkon. A kátyúk a csapadékos időjárás, a nagy hőmérsékletkülömbségek és a gyenge útpályaszerekezet miatt keletkeznek – sorolja Abrankó Sándor, a közútkezelő dél-alföldi regionális főmérnökségének főmérnöke. – A legveszélyesebb gödrök ideiglenes helyreállítását már január első napjaiban elkezdtük. A közlekedés és forgalom biztonságát figyelembe véve először a főúthálózatot és a fontosabb, forgalmas mellékutakat javítjuk ki.

Kátyúit árulja egy német falu

Interneten árulja kátyúit egy falu a németországi Türingia tartományban. Egy helyi lap szerdai híradása szerint egy kátyúért ötven eurót (kb. tizenháromezer forintot) kérnek, amit az utak helyreállítására fordítanak. A kátyú tulajdonosa kívánhat valamit, aminek szövegét egy fémlapra gravírozva beépítik majd a lyukat kitöltő aszfaltba.

– Ehhez úgynevezett tartós hidegaszfaltot használunk, ebből az év első két hónapjában közel háromszáz tonnát kátyúztunk el. Természetesen vannak olyan útszakaszok, amelyeket egyelőre még ideiglenesen sem tudunk javítani, ezeket a KRESZ előírásai szerint sebességkorlátozó- és egyenletlen úttest táblákkal jelezzük. Amikor pedig az időjárás engedi, azonnal megkezdjük a végleges, melegaszfaltos kátyúzást. A terveink szerint a legszükségesebb helyeken ezt május végéig befejezzük.
Az időjárás nem csak az útburkolatot, a közműveket sem kímélte. Kecskeméten, a békéscsabai úton például egy beszakadt csatornát kerülgettek napokig az autósok.[caption id="" align="aligncenter" width="334"] A törött csatornafedél sok bosszúságot okozott az autósoknak. Csak a záróvonal átlépésével lehetett megkerülni, de a rendőrök ezért most nem büntettek.
[/caption]

– Egy víznyelő tört el. A víz kimosta a talajt, a csatorafedél megsüllyedt és eltört – tájékoztatta lapunkat Sütő Vilmos, a Bácsvíz csatorna ágazatának főmérnöke. – A víznyelő oldalfalát megerősítettük, a fedlapot kicseréltük, viszont meg kellett várnunk, hogy a beton megkössön. A munkatársaim úgy tájékoztattak, hogy szerda délutántól visszaállt az eredeti forgalmi rend.

Ingyen hívható a kátyúvonal

Azok az autósok, akik veszélyes kátyúkkal találkoztak a megyeszékhely útjain, ezt az ingyenesen hívható kátyúvonalon, azaz a 80/630-144 számon jelezhetik. Aki pedig egy gödröt már nem tudott kikerülni, kárigényét a kecskeméti polgármesteri hivatal közmű– és közterületfejlesztési csoportjánál jelentheti be. A baleset körülményeit két tanúval kell igazolnia, vagy egy helyszínen készített fényképpel, amelyen nem csak a kátyú, de az autóban keletkezett sérülés is látható.

Kátyúit árulja egy német falu Interneten árulja kátyúit egy falu a németországi Türingia tartományban. Egy helyi lap szerdai híradása szerint egy kátyúért ötven eurót (kb. tizenháromezer forintot) kérnek, amit az utak helyreállítására fordítanak. A kátyú tulajdonosa kívánhat valamit, aminek szövegét egy fémlapra gravírozva beépítik majd a lyukat kitöltő aszfaltba. A törött csatornafedél sok bosszúságot okozott az autósoknak. Csak a záróvonal átlépésével lehetett megkerülni, de a rendőrök ezért most nem büntettek. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!